لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۸

ارگ: در مذاکرات با ثبات‌وهمگرایی پیشرفت صورت گرفته است


ارگ ریاست جمهوری
ارگ ریاست جمهوری

با گذشت نزدیک به دو ماه از برگزاری مراسم تحلیف همزمان محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله، اکنون امیدواری‌ها به توافق هر دو طرف بیشتر شده است.

پس از آن که کمیسیون انتخابات محمداشرف غنی را برندۀ انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد، عبدالله عبدالله رقیب وی آن را نپذیرفت و خودش را برندۀ انتخابات اعلام کرد.

اکنون پس از فشارهای ملی و بین‌المللی و کاهش کمک‌های امریکا به دلیل عدم توافق هر دو طرف برای ایجاد حکومت فراگیر، هر دو طرف از امیدواری‌ به احتمال توافق خبر می‌دهند.

عبدالله عبدالله، رهبر تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی پنج روز پیش در برگۀ فسبوکش نوشت که به صورت اصولی توافق صورت گرفته و کار بر سر جزئیات ادامه دارد.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

اکنون صدیق صدیقی، سخنگوی ارگ ریاست جمهوری به رادیوی آزادی می‌گوید که در مذاکرات هر دو طرف پیشرفت‌های چشم‌گیری صورت گرفته است: "گفت‌وگوها جریان داشته و پیشرفت‌های هم صورت گرفته است، اما در حال حاضر دشوار است که روی جزئیات آن صحبت کنیم تا این که جزئیات نهایی شود."

به گفتۀ آقای صدیقی، جزئیات توافق هر دو طرف پس از نهایی شدن آن با رسانه‌ها و مردم شریک می‌شود.

امید میثم، معاون سخنگوی عبدالله عبدالله هم می‌گوید که در روزهای گذشته مذاکرات با پا در میانی شماری از بزرگان سیاسی پیشرفت‌هایی هم به دست آمده است: "در روزهای اخیر مذاکرات و تلاش‌هایی برای حل مشکلات انتخاباتی میان دو تیم پیشتاز انتخاباتی به گونه‌ی خوب پیش می‌رود. امیدوار هستیم که در روزهای آینده شاهد پیشرفت‌های بیشتر و گام‌های عملی برای حل بحران انتخاباتی باشیم."

اما ودیر صافی، آگاه مسایل سیاسی به رادیوی آزادی می‌گوید که اظهارات هر دو طرف در بارۀ پیشرفت مذاکرات مبهم است و مشخص نیست که آنان به توافقی خواهند رسید یا نه.

ودیر صافی، آگاه مسایل سیاسی
ودیر صافی، آگاه مسایل سیاسی

به گفتۀ آقای صافی، اگر هر دو طرف بر موضع اصلی خودشان تأکید کنند، مذاکرات نتیجه نخواهد داد و این تنش به یک کرونای سیاسی مبدل خواهد شد: "این نخستین بار است که محمداشرف غنی تا این حد ایستادگی کرده است و زود حل و فصل نکرده است. فکر نمی‌کنم خواست عبدالله را که در رسانه‌ها آمده است، قبول کند."

این آگاه سیاسی تأکید می‌کند که اگر هر دو طرف تا اندازه‌ای از خواست‌های شان بگذرند، احتمال می‌رود که به زودی به توافق برسند.

XS
SM
MD
LG