لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۰

سناتوران امریکایی: پاکستان نیازمند همکاری با امریکا است


دو تن از سناتوران امریکا در جریان مصاحبه با رادیو آزادی/ رادیو اروپای آزاد در پراگ
دو تن از سناتوران امریکا در جریان مصاحبه با رادیو آزادی/ رادیو اروپای آزاد در پراگ
یک هیات کانگرس امریکا که در آن بیل شستر سناتور حزب جمهوری خواه و کرستوفر مورفی سناتور حزب دیموکرات امریکا نیز شامل اند قبل از مذاکرات با مقامات افغان در مورد نقش پاکستان در معضله افغانستان با رادیو آزادی صحبت کردند.

یک هیات کانگرس امریکا در کابل با مقامات افغانستان دیدار می کند. یک تن از اعضای این هیات قبل از مذاکرات با مسوولان دولتی به رادیو آزادی گفت: حامد کرزی رییس جمهور افغانستان امیدوار است امریکا فشار خود را بر پاکستان افزایش دهد تا پایگاهای القاعده و طالبان در مناطق قبایلی از بین برود.

کرستوفر مورفی سناتور حزب دیموکرات اظهار داشت:
« بدون شک که پاکستان به گونهء نقش خود را در شورش یا از طریق اداره های امنیتی و یا هم از راه اجازه دادن به شورشیان تا در سرحد افغانستان و پاکستان عبور و مرور نمایند، بازی می کند، پس ما ضرورت داریم تا ستراتیژی خود را در افغانستان منطقوی تر سازیم.»

سناتور مورفی تاکید کرد که ستراتیژی منحصر به سرحدات افغانستان مشکلات را حل کرده نه می تواند:
« ما نیاز داریم تا ببنیم که هند به این مساله چه گونه می نگرد. ما می دانیم که پاکستان در افغانستان دلچسپی بیشتر دارد، زیرا که این قضیه روابط آن کشور را با هند متاثر می سازد. من خرسندم که رییس جمهور اوباما درک کرده است که چگونه سیاست منطقوی نقش خود را در مساله افغانستان بازی می کند.»

روزنامهء وال ستریت جورنال در شماره روز چهارشنبه به نقل از یک منبع آگاه افغان که اسمش را ذکر نه کرده است می نویسد: یوسف رضا گیلانی صدراعظم پاکستان در ملاقات شانزدهم ماه اپریل در کابل به حامد کرزی رییس جمهور افغانستان گفته است، امریکایی ها باعث شکست هر دو کشور شده، بناءً افغانستان باید حضور دراز مدت نیروهای امریکایی را در آن کشور فراموش کند و در عوض با پاکستان و چین هم پیمان شود. اما سناتور بیل شستر می گوید که پاکستان برای حل معضله نیازمند همکاری بیشتر با امریکا است:
« بدون شک که پاکستان و پناگاها در آن کشور مشکلات زیادی به باور آورده است. پاکستانی ها ضرورت دارند تا تلاش های خود را وسعت بخشند و با ما یکجا کار کنند. اما پاکستانی ها بیست سال قبل دیدند که ما منطقه را ترک کردیم و آنها گفتند که شما نروید، پس هم اکنون پاکستانی ها فکر می کنند که ما در منطقه برای مدت زمان طولانی حضور نه خواهیم داشت. ولی باید پیام روشنی از امریکا به آنها بفرستیم که ما آنجا هستیم، ما از آنها حمایت می کنیم و آنها نیاز دارند تا با ما برای ریشه کن ساختن شورشیان که در امتداد سرحد زندگی می کنند، همکاری کنیم.»

روابط اسلام آباد و واشنگتن به دنبال اظهارات هفته گذشته امیرالبحر مایک مولن لوی درستیز امریکا تیره شد، مولن در مصاحبه با دان روزنامهء پاکستانی گفت، مشخص است که سرویس اطلاعاتی ارتش پاکستان رابطه ای طولانی مدت با شبکه حقانی دارد.
مقامات آمریکایی در گذشته با احتیاط در مورد ارتباط پاکستان و پیکارجویان ابراز نظر می کردند.
XS
SM
MD
LG