لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۵

خبر ها

شوراى ادارهء انرژى اتومى قرار است امروز پنجشنبه در ويانا پايتخت اطريش که مقر اصلى آن است برگزار شود در اين اجلاس برنامه هسته اى ايران مورد بحث و گفتگو قرار ميگيرد.

شوراى ادارهء انرژى اتومى قرار است امروز پنجشنبه در ويانا پايتخت اطريش که مقر اصلى آن است برگزار شود در اين اجلاس برنامه هسته اى ايران مورد بحث و گفتگو قرار ميگيرد.
٣٥ کشور در شوراى حکام آژانس بين المللى انرژى اتومى عضويت دارند.
مصوبه اخير مجلس ايران، به دولت اختيار ميدهد، اگر دوسيه هسته اى ايران به شوراى امنيت فرستاده شود دست رسى باز رسان بين المللى به مرکز هسته اى ايران را ميتواند متوقف سازد

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

بارنده گی های شدید و سیلاب ها در ۲۲ ولایت افغانستان پیش بینی شده است

باران ها و سیلاب های اخیر در دو ماه گذشته در افغانستان خسارات مالی فراوان و تلفات جانی زیادی بجا گذاشته است
باران ها و سیلاب های اخیر در دو ماه گذشته در افغانستان خسارات مالی فراوان و تلفات جانی زیادی بجا گذاشته است

بر اساس ادارۀ هواشناسی افغانستان، فردا و پس فردا در ۲۲ ولایت این کشور، باران های شدید، رعد و برق، وزش بادهای نسبتا شدید و جاری شدن سیلاب ها پیش بینی شده است.

ادارۀ هواشناسی افغانستان، در اطلاعیه ای گفته که در سالنگ ها و ولایات بدخشان، تخار، کندز، بلخ، جوزجان، سرپل، فاریاب، سمنگان، بغلان، پنجشیر، نورستان، کنر، لغمان، ننگرهار، پروان، کاپیسا، کابل، میدان وردگ، لوگر، پکتیا، خوست و بامیان، از ۱۵ تا ۴۵ میلی متر باران، پیش بینی می شود.

در هفته های اخیر بارندگی های شدید و جاری شدن سیلاب ها در بسیاری از ولایات افغانستان، تلفات جانی و خسارت مالی هنگفت وارد کرده است.

دهها پناهجوی افغان در بریتانیا در مخالف با برنامه اعزام به روندا، دست به اعتراض زدند

بیرق بریتانیا
بیرق بریتانیا

شماری از پناهجویان افغان امروز (۸ می) در شهر لندن پایتخت بریتانیا در اعتراض به اعزام پناهجویان به کشور رواندا، تظاهرات برپا کردند.

در ویدیو های نشر شده در شبکه های اجتماعی ده ها پناهجویان افغان دیده می شوند که در برابر پارلمان بریتانیا تجمع کرده، می گویندکه افغان‌ها نباید شامل این تصمیم شوند و رواندا برای آنها یک کشور مصئون نیست.

با وصف انتقادات سازمان ملل متحد، سازمان ها و نهاد های حقوق بشر، حدود دو هفته قبل پارلمان بریتانیا پلان اعزام پناهجویان را برای بررسی دوسیه های پناهندگی‌شان به رواندا تصویب کرد.

رواندا در ابتدا حدود ۵۷۰۰ پناهجو را خواهد بپذیرفت.

قرار است که تا حدود شش هفتۀ آینده، اعزام اولین گروه پناهجویان که توسط حکومت بریتانیا "مهاجران غیرقانونی" خوانده شده اند به رواندا آغاز شود.

رهبر چین امروز در بوداپست با صدراعظم هنگری دیدار میکند

 شی جین پینگ رئیس جمهور چین
شی جین پینگ رئیس جمهور چین

شی جین پینگ رئیس جمهور چین امروز(۹ می) در جریان سفر خود به اروپا با ویکتور اوربان صدراعظم هنگری در شهر بوداپست، پایتخت آن کشور گفتگو می کند.

شی جین پینگ در جریان این سفر به اروپا قبل از هنگری، از فرانسه و صربستان نیز دیدن کرده است.

براساس خبرگزاری دی. پی. ای، هنگری تنها کشور عضو اتحادیه اروپا است که در پروژه بزرگ "یک کمربند یک راه" چین قرار دارد.

ویکتور اوربان صدراعظم هنگری که روابط خوبی با پیکنگ دارد و در اتحادیه اروپا اکثر در انزوا است، می خواهد یک تعادل ایجاد کند.

سفر چین شی جین پینگ به هنگری در حالی صورت گرفته که چین در حال اعمار یک خط آهن حدود ۳۵۰ کیلومتری بین شهرهای بوداپست و بلگراد، پایتخت صربستان است.

افراد مسلح در بلوچستان پاکستان، هفت سلمان را کشتند

نیرو های پاکستانی در یک منطقه نا آرام بلوچستان
نیرو های پاکستانی در یک منطقه نا آرام بلوچستان

پولیس و یک مقام محلی پاکستان می گویند که مهاجمان مسلح سحرگاه امروز(۹ می) در یک خانه در ایالت ناآرام بلوچستان در جنوب غرب این کشور، بر هفت سلمان تیراندازی کرده و آنها را به قتل رسانیدند.

به گفته محسن علی، یک مقام پولیس محلی، این قتل ها در حومۀ شهر بندری گوادر در ایالت بلوچستان رخ داده، همه سلمان ها اهل ایالت پنجاب بودند و با هم زندگی و کار می کردند.

ضیاءالله لنگاو، وزیر داخلۀ بلوچستان، این قتل ها را محکوم کرده، گفته که پولیس در مورد اینکه چه کسانی در عقب این حمله قرار داشته اند، تحقیق می کند.

به گفتۀ پولیس، آنها معتقدند که حمله بر سلمان ها به شغل آنها مربوط نبوده و تا هنوز مسئولیت این حمله را کسی یا گروهی بر عهده نگرفته است.

بیشتر از چهل افغان از زندان های امارات متحده عربی آزاد شدند

بیرق امارات متحده عربی
بیرق امارات متحده عربی

وزارت امور خارجه حکومت طالبان از ازادی ۴۲ زندانی افغان در امارات متحده عربی خبر داده است.

حافظ ضیاء احمد معاون سخنگوی این وزارت امروز در شبکۀ اکس(تویتر سابق) نوشته که در نتیجه تلاش های سفارت افغانستان در امارات متحده عربی، به آزادی این ۴۲ زندانی افغان از محابس مختلف این کشور، تصمیم گرفته شد.

به گفته حافظ ضیاء احمد، این زندانیان از حکم عفو رهبری امارات متحده عربی بهره مند شده اند، اما او نگفته که این افغان ها به خاطر ارتکاب کدام جنایات در آن کشور زندانی بودند، اما گفته که حکومت طالبان متعهد است که، برای حل مشکلات افغان ها در هر گوشه و کنار جهان اقدام کند.

سازمان بین المللی مهاجرت: افغانستان بدترین بحران بشری را دارد

تعدادی از زنان و کودکان فقیر در کابل
تعدادی از زنان و کودکان فقیر در کابل

سازمان بین المللی مهاجرت(IOM) می گوید افغانستان همچنان کشوری است که تحت تاثیر بدترین بحران بشری در سطح جهان قرار دارد.

بر اساس گزارش اخیر این ادارۀ سازمان ملل متحد که تحت نام"پلان واکنش به بحران افغانستان در سال ۲۰۲۴ " که در ویب سایت آن منتشر شده، بیش از نصف نفوس افغانستان، یعنی ۲۳.۷ میلیون تن، به کمک های بشری نیاز دارند.

بر اساس این گزارش، ۵۲ درصد نفوس افغانستان را افراد زیر سن سیزده سال تشکیل می دهد که بیشترین جمعیت یک کشور از نظر جوانان در سطح جهان است.

سازمان بین المللی مهاجرت تخمین کرده که در سال جاری ۲۰۲۴ میلادی، نفوس افغانستان به ۴۴.۵ میلیون تن خواهد رسید، پنج سال پیش این رقم ۳۶.۸ میلیون تن بوده است.

آی. او ام. همچنین گفته که افغانستان در حالیکه نفوس آن به سرعت در حال افزایش است، با سطح بلند بیکاری، شهرنشینی، کمبود منابع و افزایش تقاضا برای خدمات، مواجه است.

به گفتۀ ادارۀ بین المللی مهاجرت سازمان ملل متحد، در سال جاری میلادی علاوه بر بیجاشدگان کنونی، بیش از ۹۰۰ هزار تن دیگر نیز از مناطق اصلی شان در افغانستان آواره خواهند شد.

گروه داعش مسوولیت حمله بمی به کاروان موتر های طالبان در بدخشان را پذیرفت

نشان و بیرق گروه داعش
نشان و بیرق گروه داعش

شاخۀ خراسان گروه دولت اسلامی داعش، مسئولیت انفجار روز چهارشنبه ( ۸ می ) بر کاروان موترهای طالبان در فیض آباد مرکز بدخشان را پذیرفت.

این گروه با نشر اعلامیه ای ناوقت دیشب در کانال تلگرامش گفت مواد انفجاری که برای هدف قرار دادن نیروهای طالبان استفاده شد، در یک موتر سایکل جاسازی شده بود.

پیش از این، قوماندانی امنیه طالبان در بدخشان گفت که در انفجار که ظهر چهارشنبه در منطقه جوزگون فیض آباد رخ داد، سه تن از نیروهای پولیس طالبان کشته و پنج تن دیگر شان زخمی شدند.

اما منابع محلی در بدخشان از کشته شدن هفت تن و زخمی شدن ۱۴ تن در این رویداد به رادیو آزادی خبر دادند.

این انفجار کاروان موترهای طالبان را که راهی پاکسازی کشتزار های کوکنار بودند، هدف قرار داد.

پس از برگشت طالبان به قدرت در اگست ۲۰۲۱، گروه داعش مسئولیت چندین حمله مرگبار را به دوش گرفته است.

در پاکستان برای ثبت نام کودکان به مکتب، حالت اضطراری اعلان شده است

دانش آموزان یکی از مکاتب در پاکستان
دانش آموزان یکی از مکاتب در پاکستان

حکومت پاکستان روز چهارشنبه برای ثبت نام میلیون ها کودک در مکتب ها وضعیت اضطراری اعلام کرد.

شهباز شریف صدراعظم پاکستان به روز چهارشنبه(۸ می) در اسلام آباد گفت که دولت این کشور برای مقابله با وضعیت دشوار بازگشت کودکان به مکتب ها، به صورت رسمی وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

این اعلام به دولت پاکستان فرصت می دهد تا مشکلات را اولویت بندی کند و در صدر دستور کار، بودجه و سایر منابع را قرار دهد.

پاکستان مجهز به سلاح هسته یی، با جمعیتی در حدود ۲۴۰ میلیون تن، چندین دهه با درگیری، بی ثباتی سیاسی و اقتصادی، فقر و به تازه گی با تأثیرات تغییرات اقلیمی روبرو بوده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، حدود ۲۶ میلیون کودک میان ۵ تا ۱۶ سال در پاکستان از آموزش رسمی محروم اند که بالاترین آمار در جهان دانسته شده است.

شش جنگجو در نتیجه عملیات اردوی پاکستان در ایالت خیبر پشتونخوا کشته شدند

عملیات نیروهای پاکستانی در برابر جنگجویان در یکی از مناطق خیبر پشتونخوا
عملیات نیروهای پاکستانی در برابر جنگجویان در یکی از مناطق خیبر پشتونخوا

اردوی پاکستان از کشته شدن شش جنگجو در دو عملیات جداگانه در ایالت خیبر پختونخوا خبر می دهد.

اردو به روز چهارشنبه (۸ می) در اعلامیۀ گفت که پنج جنگجو در جریان یک عملیات در پناهگاه شان در دیره اسماعیل خان کشته شدند.

جزئیات بیشتر داده نشده که این جنگجویان به کدام گروه وابسته بودند.

اردوی پاکستان همچنین گفته که یک جنگجوی دیگر در حمله جداگانه در وزیرستان شمالی کشته شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، اردوی پاکستان بیشتر شورشیان تحریک طالبان پاکستان یا تی تی پی را در این منطقه هدف قرار می دهد.

به گفتۀ خبرگزاری، از هنگامی که طالبان دوباره در افغانستان حاکم شده اند، شورشیان پاکستانی جسور تر شده و حملات شانرا در آنکشور افزایش داده اند.

در هفت ولایت افغانستان بارنده گی و سیلاب پیش بینی شده است

تصویر آرشیف: بارنده گی و آبخیزی روی جاده ها
تصویر آرشیف: بارنده گی و آبخیزی روی جاده ها

اداره هواشناسی حکومت طالبان، از احتمال بارنده گی و سیلاب در هفت ولایت افغانستان در جریان پنجشنبه(۹ می) خبر می دهد.

بر اساس اطلاعیه این اداره، ولایت های هرات، بادغیس، فاریاب، سرپل، غور، سمنگان و بغلان با هشدار باران، ژاله و سیلاب روبرو خواهند شد.

پیش از این حلال احمر افغانی گفته بود که از ۱۶ تا ۲۶ اپریل امسال، دستکم ۴۱ تن در نتیجه سیلاب و رویداد های طبیعی در ۲۴ ولایت افغانستان جان باختند و ۸۴ تن دیگر زخم برداشتند.

همچنان به بیش از هشت هزار خانه آسیب رسیده و اضافه از ۸۴ هزار جریب کشتزار نیز در این رویداد ها تخریب شده است.

اوچا اداره هماهنگی کمک های بشردوستانه سازمان ملل متحد به روز چهارشنبه در شبکۀ ایکس، تویتر سابق گفت که به آسیب دیده های سیلاب های اخیر در افغانستان، به همکاری شریکانش، کمک های غذایی، خیمه، خدمات صحی و پول نقد فراهم کرده است.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG