لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۶

خبر ها

رييس بي بي سي مارک تامپسن ميګويد: رييس ادارۀ فلسطين محمود عباس بوي ګفته است که شواهد کامل در دست دارد که ژورناليست ربوده شدۀ بي بي سي در غزه زنده و جور است.

رييس بي بي سي مارک تامپسن ميګويد: رييس ادارۀ فلسطين محمود عباس بوي ګفته است که شواهد کامل در دست دارد که ژورناليست ربوده شدۀ بي بي سي در غزه زنده و جور است.
رييس بي بي سي طئ بيانيۀ در رام اله خواهان آزادئ الن جانستن ژورناليست ربوده شدۀ بي بي سي شد. جانستن بتاريخ 12 مارچ در غزه ربوده شده بود. رباينده ګان جانستن تا حال در مورد چيزي نګفته اند.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

امریکا به گونه فوری دو میلیارد دالر کمک نظامی به اوکراین می‌دهد

انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده
انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده

انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، می گوید که امریکا به سرعت ۲ میلیارد دالر کمک نظامی در اختیار نیروهای اوکراینی قرار خواهد داد، زیرا آنها در تلاش جلوگیری از پیشروی نیروهای روسی در منطقه شمال شرقی خارکیف، هستند.

بلینکن امروز(۱۵ اکتبر) در یک کنفرانس خبری مشترک با دمیترو کولبا همتای اوکراینی‌اش در کیف گفت که این بودجه بخشی از بسته کمک های نظامی ۶۱ میلیارد دالری امریکا به اوکراین است که به منظور تدارک تسلیحات در نظر گرفته شده است.

این بستۀ کمک با اوکراین پس از ماه ها تأخیر به دلیل اختلافات سیاسی در کانگرس امریکا، چند هفته پیش تصویب شد.

این اعلام بلینکن پس از آن صورت گرفت که ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین روز گذشته از او خواست تا تحویل سیستم های دفاع هوایی پاتریوت را که به شدت به ویژه در خارکیف و اطراف آن نیاز است، تسریع کند.

تیم ملی والیبال افغانستان سه بر یک از ملی‌پوشان ترکمنستان شکست خورد.

منبع عکس: صفحه فیسبوک فدراسیون والیبال پاکستان
منبع عکس: صفحه فیسبوک فدراسیون والیبال پاکستان

در ادامه رقابت‌های والیبال قهرمانی زون مرکز آسیا، تیم ملی والیبال افغانستان امروز چهارشنبه ۲۶ ثور از تیم ملی والیبال ترکمنستان شکست خورد، افغانستان پیش از این از تیم های ملی والیبال پاکستان، ایران و سریلانکا نیز متقبل شکست شده بود.

در این مسابقه تیم ملی والیبال افغانستان ست نخست را با اقتدار و با نتایج ۲۵ بر ۱۸ برنده شد ولی در ادامه در سه ست از حریف اش باخت و نتوانست که به نخستین پیروزی اش در مسابقات قهرمانی والیبال زون مرکز آسیا دست یابد.

آخرین مسابقه افغانستان قرار است که فردا پنجشنبه ۲۷ ثور ساعت ۱۲:۳۰ بعد از ظهر به وقت کابل در برابر تیم ملی والیبال قرغیزستان برگزار شود.

این رقابت‌ها با اشتراک شش تیم از تاریخ ۲۲ ثور به میزبانی اسلام آباد پاکستان آغاز شده است و الی ۲۸ ثور ادامه خواهد داشت، تیم های ملی والیبال افغانستان، پاکستان، ایران، سریلانکا، ترکمنستان و قرغیزستان تیم های حاضر در این رویداد می باشند.

صدر اعظم سلواکیا هدف حمله مسلحانه قرار گرفت

محافظان صدر اعظم، آقای فیکو را به سرعت از صحنه رخداد خارج ساختند.
محافظان صدر اعظم، آقای فیکو را به سرعت از صحنه رخداد خارج ساختند.

براساس گزارش رسانه‌های سلواکیا رابرت فیکو، صدراعظم آن کشور امروز (۱۵ می) در حالی که پس از یک جلسه حکومت در خارج از شهر براتیسلاوا پایتخت سلواکیا در بین جمعیت راه می‌رفت، هدف گلوله قرار گرفت.

رابرت فیکو را به شفاخانه منتقل کردند و تا هنوز در مورد شدت جراحت او جزئیات ارائه نشده است.

خبرنگارانی که در محل حضور داشتند گفته‌اند که قبل از شروع غوغا در اطراف صدراعظم، صدای چندین گلوله شنیده شد و مقامات امنیتی به سرعت فردی را سوار موتر کرده و از آن‌جا دور شدند.

گمان می رود این فرد، مظنون به تیراندازی باشد، اما پولیس محلی آن را تایید نکرده است.

وقوع رویداد ترافیکی در کاپیسا؛ یک کشته و هفت زخمی برجای گذاشت

رویداد ترافیکی امروز در کاپیسا
رویداد ترافیکی امروز در کاپیسا

در نتیجه ی یک حادثه ترافیکی در ولایت کاپیسا به شمول زنان و کودکان هشت تن کشته و زخمی شدند.

مسولین محلی طالبان در ولایت کاپیسا می گویند، یک حادثه ترافیکی صبح روز چهار شنبه در بازار تعمیر، از مربوطات ولسوالی تگاب این ولایت رخ داده است.

عبدالفتاح فایز سخنگوی قوماندانی امنیه طالبان در ولایت کاپیسا با نشر یک اعلامیه خبری گفته است: "این حادثه زمانی اتفاق افتاد که دو موتر تیز رفتار ملکی از دو طرف در حال حرکت بودند که باهم تصادم کردند."

به گفته منبع، در این رویداد یک تن کشته و هفت تن دیگر که شامل زنان و کودکان می باشند مجروح شده اند.

در خبرنامه آمده است، که زخمیان این رویداد به همکاری مردم محل و مسولین محلی به شفاخانه انتقال داده شده‌اند.

مسولین محلی علت این حادثه را بی احتیاطی راننده گان و کم عرض بودن جاده عمومی عنوان کرده‌اند.

درگیری‌ها در غزه به گونه کم‌پیشینه‌ای شدت یافته است

تانک های اسرائیلی به مناطق پرجمعیت و جاده‌های باریک کمپ جبالیه وارد شدند.
تانک های اسرائیلی به مناطق پرجمعیت و جاده‌های باریک کمپ جبالیه وارد شدند.

براساس گزارش‌ها، درگیری‌های شدید میان نیروهای اسرائیلی و جنگ‌جویان گروه تندرو حماس و دیگر گروه‌های مسلح فلسطینی شب گذشته در مناطق شمالی و جنوبی غزه رخ داده که شدیدترین درگیری در ماه‌های اخیر خوانده شده است.

حماس از سوی امریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

تانک های اسرائیلی به مناطق پرجمعیت و جاده‌های باریک کمپ جبالیه وارد شدند که پایگاه تندروها در شمال‌شرق غزه خوانده می‌شود.

گفته شده که نیروهای اسرائیلی در این منطقه با مقاومت شدید رو به رو شدند.

گروه جهاد اسلامی که یکی از متحدان نزدیک حماس است اعلام کرد که جنگجویانش در جریان درگیری‌های شدید در شرق جبالیه، شماری از نظامیان اسرائیلی را کشته و زخمی کردند.

جبالیه یکی از هشت کمپ بزرگ غزه است که پس از جنگ ۱۹۴۸ میان اعراب و اسرائیل، ایجاد شد.

والی کریمیا می‌گوید که حمله بزرگ راکتی اوکراین به پرسیواستاپول خنثی شده است

ا.کراین هرازگاهی به سمت سمت مناطقی از کریمیا راکت‌پرانی می‌کند.
ا.کراین هرازگاهی به سمت سمت مناطقی از کریمیا راکت‌پرانی می‌کند.

میخایل رازوژایف والی شبه جزیره کریمیا می گوید که حمله بزرگ راکتی اوکراین به پرسیواستاپول خنثی شده است.

او گفت که چندین راکت اوکراینی را توانسته اند در نزدیگی پایگاه هوایی بیلبیک سرنگون کنند.

از خسارات گزارش شده است، همزمان وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای دافع هوای این کشور، ده راکت دوربُرد را بر فراز شبه جزیره کریمیا سرنگون کرده اند.

این ادعا های روسیه هنوز به گونه مستقل تأیید نشده است.

مسکو در هفته‌های اخیر بدون ارائه مدرک، کیف را متهم کرده که استفاده از راکت‌های سیستم تکتیکی را آغاز کرده که از سوی امریکا به اوکراین فراهم شده‌اند.

وزیر خارجه هند: "برای درک مزایای بندر چابهار کار خواهیم کرد."

RUSSIA-INDIA/
RUSSIA-INDIA/

ایس‌جی شنکر وزیر خارجه هند می گوید که کشورش برای درک مزایای بندر استراتیژیک چابهار کار خواهد کرد.

این اظهارات پس از آن ابراز شده که ایالات متحده امریکا گفت که شرکت‌های هندی دخیل در پروژه بندر چابهار ایران، در معرض خطر تحریم های احتمالی قرار خواهند گرفت.

انتظار می‌رود که ایران و هند در هفته جاری توافقنامه‌ای را برای گسترش و تجهیز این بندر امضا کنند که به دهلی نو اجازه می‌دهد تا ده سال از این تأسیسات استفاده کند.

براساس خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه هند ناوقت روزگذشته در نشستی در شهر کلکته گفت که موضوع مربوط به استفاده از بندر چابهار ایران می‌تواند از طریق گفت‌وگو و متقاعدسازی حل شود تا به گفته او همه درک کنند که این واقعا به نفع همه است.

موقف قبلی امریکا در مورد بندر چابهار مثبت بود و آن‌را یک پروژه مهم خوانده بود اما ودانت پاتیل معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز دوشنبه گفت که هر شخص یا شرکتی که با ایران تجارت کند در معرض خطر تحریم@های احتمالی قرار خواهد گرفت.

یک هلی‌کوپتر نظامی در ولایت غور سقوط کرد

این هلی‌کوپتر در شهر فیروزکوه مرکز ولایت غور سقوط کرده است
این هلی‌کوپتر در شهر فیروزکوه مرکز ولایت غور سقوط کرده است

یک هلیکوپتر نظامی امروز چهارشنبه (۱۵ می) در ولایت غور افغانستان سقوط کرد و تلفات به جای گذاشت.

وزارت دفاع حکومت طالبان سقوط این هلیکوپتر را تایید کرده می گوید که این رویداد در شهر فیروزکوه مرکز ولایت غور رخ داده است که در آن یک تن کشته و دوازده تن دیگر زخمی شدند.

در اعلامیه این وزارت آمده است که یک هلیکوپتر نظامی نوع ( MI17) پس از بیرون کشیدن اجساد سیل بردگان از هریرود، دچار عوارض تخنیکی شد و هنگام نشست اضطراری به دیواری اصابت و سقوط کرد.

تصاویر منتشر شده در رسانه های محلی نشان می‌دهند که یک هلیکوپتر نظامی بالای یک دیوار سقوط کرده و به کلی از بین رفته است

دیدار گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان با فعالان حقوق بشر افغان در ناروی

ریچارد بینت گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان
ریچارد بینت گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان می گوید که دیدار های موثر دو روزه با جامعه مدنی به ویژه افغان های مقیم ناروی در اوسلو پایتخت این کشور داشته است.

آقای بنت، ناوقت دیشب در شبکه ایکس، تویتر سابق نوشت که از شرکت خود در این نشست خرسند است زیرا به گفته او بار دیگر از فعالان زن افغان الهام گرفته است.

یک گروه حقوق بشری به نام " لیگ " شب گذشته در شبکه ایکس، تویتر سابق نوشت که نشستی را در مورد حقوق زنان و دختران افغان در ناروی راه‌اندازی کرد.

در اعلامیه ای این گروه آمده است که در این نشست در مورد پاسخ‌گوئی در رابطه با تخطی ها از حقوق زنان و دختران، حقوق بشر و آینده کودکان در افغانستان گفتگو شده است.

همچنان گفته شده که بحث‌های دیگر این اجلاس، به تمویل کمک‌های بشردوستانه، گسترش فرصت‌ها برای مصونیت افغان‌های آسیب‌پذیر و نشست که قرار است عنقریب در دوحه برگزار شود، متمرکز بود.

مسائل حقوق بشری به ویژه وضع شدن محدودیت ها بالای آموزش و کار دختران و زنان در افغانستان تحت حاکمیت طالبان از موضوعات مهمی اند که سازمان ملل متحد و جامعه جهانی را نگران ساخته است.

اجلاس مدافعان حقوق بشر افغانستان در ناروی برگزار می‌شود

تصویر نمادین؛ مدافعان حقوق بشر در افغانستان
تصویر نمادین؛ مدافعان حقوق بشر در افغانستان

یک گروه با نام "لیگ حقوق بشر" از برگزاری اجلاس فعالان افغان مقیم در ناروی خبر داده است.

این انجمن شب گذشته در صفحه ایکس (تویتر سابق) نوشته است که در این اجلاس که بر محور تخطی‌ها از حقوق زنان و دختران، حقوق بشر، آینده اطفال و نسل آینده افغانستان متمرکز خواهد بود، گزارش‌گر خاص ملل متحد در مورد حقوق بشر در افغانستان ریچارد بینیت هم سهم خواهد داشت.

در اعلامیه این انجمن آمده که در بحث‌های دیگر این اجلاس به تمویل کمک‌های بشری در افغانستان، گسترش فرصت‌های مصونیت برای افغان‌های آسیب‌پذیر، اجلاس قریب‌الوقوع دوحه در رابطه با افغانستان و مسائل دیگر توجه خواهد شد.

مشکل حقوق بشر در افغانستان و مخصوصا محدودیت‌ها بر تعلیم و کار دختران و زنان در این کشور از جمله مسائلی می‌باشند که ملل متحد و تمام جامعه جهانی را نگران ساخته است.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG