لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۶

خبر ها

يک حمله انتحاري د ر شهر کابل صورت گرفت،

تازه ترين گزارش ها حاکسيت که د ر حمله انتحاري که صبح امروز در چهارراهي صحت عامه د ر شهر کابل صورت گرفت، چهار تن کشته وحدودهژده تن ديگر مجروح شده اند.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

تصویب لایحهٔ "عوامل خارجی" در گرجستان و واکنش‌های گستردهٔ داخلی و بین‌المللی

معترضان ترس دارند که قوانین کشورشان مانند روسیه شود و رئیس‌جمهور را سال‌ها در قدرت نگه دارد
معترضان ترس دارند که قوانین کشورشان مانند روسیه شود و رئیس‌جمهور را سال‌ها در قدرت نگه دارد

پارلمان گرجستان لایحهٔ بحث‌برانگیز "عوامل خارجی" را با اکثریت قاطع تصویب کرد. روسیه نیز قانون مشابهی دارد و باعث شده که بسیاری از رسانه‌ها و یا سازمان‌های غیردولتی با بودجهٔ خارجی تعطیل شوند و در برخی موارد، افرادی هم به دلیل سرپیچی از قانون زندانی شده‌اند.

تصویب این قانون در گرجستان، واکنش‌های گستردهٔ ملی و بین‌المللی را برانگیخته؛ هزاران نفر، که اکثراً جوانان بودند، در شهر تبلیسی پایتخت گرجستان در برابر ساختمان پارلمان تظاهرات کردند.

ایالات متحدهٔ امریکا، اتحادیهٔ اروپا و ناظران حقوق بشر این لایحه را محکوم کرده‌اند؛ زیرا معتقدند که روسیه قانون مشابهی دارد که به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور آن کشور، اجازه می‌دهد تا مخالفان و نهادهای مستقل را سرکوب و صدای آنها را خاموش کند.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به چین می‌رود

پوتین از زمان آغاز جنگ اوکراین به ندرت خارج از مرزهای روسیه سفر کرده است.
پوتین از زمان آغاز جنگ اوکراین به ندرت خارج از مرزهای روسیه سفر کرده است.

فردا (۱۶ می)، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به چین سفر خواهد کرد. براساس اعلام وب‌سایت کرملین، پوتین در روزهای ۱۶ تا ۱۷ می، با شی جین پینگ، رئیس جمهور، و لی کیانگ، صدراعظم چین، گفت‌وگو خواهد کرد.

این سفر، نخستین سفر خارجی پوتین پس از انتخاب مجدد او برای پنجمین دوره ریاست جمهوری است.

پوتین، که مواجه با حکم دستگیری بین‌المللی توسط محکمه بین‌المللی جزایی است، از زمان آغاز تهاجم غیرموجه به اوکراین در فبروری ۲۰۲۲، به ندرت خارج از مرزهای روسیه سفر کرده است.

سازمان صحی جهان رقم تلفات اعلان شده توسط داکتران غزه را می‌پذیرد

اسرائیل آمار ارائه شده از تلفات غیرنظامیان را که توسط داکتران غزه اعلان شد را نپذیرفته است
اسرائیل آمار ارائه شده از تلفات غیرنظامیان را که توسط داکتران غزه اعلان شد را نپذیرفته است

پس از آن‌که اسرائیل رقم تلفات در نوار غزه را زیر سوال برد، سازمان صحی جهان روز سه‌شنبه (۱۴ می) در مورد رقم ارائه شده توسط وزارت صحت نوار غزه ابراز اطمینان کرده و گفته است که آن‌ها در واقع به تأیید میزان تلفات نزدیک‌تر می‌شوند.

وزارت صحت غزه در هفته گذشته، رقم تلفات را از ۷ اکتبر تا اکنون ۳۵ هزار تن اعلام کرده بود و گفته بود که تاکنون حدود ۲۵ هزار تن به طور کامل شناسایی شده‌اند که بیش از نیم آن‌ها زن و کودک هستند. این ادعاها از سوی اسرائیل، اتهامات در مورد صحت آن را برانگیخته بود.

کریستین لیندمایر، سخنگوی سازمان صحی جهان، دیروز گفت که اطلاعات ارائه شده مشکلی ندارند و رقم مجموعی تلفات بیش از ۳۵ هزار تن بوده و هنوز همین رقم است.

روند بازسازی حوض احمدشاهی در قندهار ۹۵ درصد پیشرفت داشته است

شهر قندهار
شهر قندهار

ریاست اطلاعات و فرهنگ قندهار می‌گوید که ۹۵ درصد کار بازسازی حوض احمد شاهی در آن ولایت تکمیل شده است. مولوی انعام‌الله سمنگانی، رئیس این ریاست، روز سه‌شنبه (۱۴ می) در شبکۀ اکس (تویتر سابق) نوشته است که این حوض به هزینه بیش از ۷ میلیون و ۱۴۰ هزار افغانی توسط وزارت اطلاعات و فرهنگ، بازسازی می‌شود. به گفتۀ سمنگانی، علاوه بر حوض احمد شاهی، کار بازسازی گنبدهای مرقد جد میرویس خان، مقبره و خانۀ احمدشاه بابا نیز آغاز شده است. ریاست اطلاعات و فرهنگ قندهار در حالی از بازسازی اماکن تاریخی خبر داده که براساس گزارش‌ها مناره‌های هرات، مناره جام در غور و شماری زیادی از محلات تاریخی دیگر در ولایات مختلف افغانستان، با خطر از بین رفتن مواجه است.

یک هیئت اقتصادی حکومت طالبان به روسیه رفته است

نورالدین عزیزی وزیر تجارت حکومت طالبان
نورالدین عزیزی وزیر تجارت حکومت طالبان

حکومت طالبان می‌گوید که یک هیئت بلندرتبۀ آن‌ها به ریاست نورالدین عزیزی سرپرست وزارت تجارت و صنعت، برای شرکت در نشست "کازان" به روسیه رفته است. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، روز سه‌شنبه (۱۴ می) در شبکۀ اکس (تویتر سابق) نوشته است که نورالدین عزیزی به دعوت رسمی رستم نورگلایویچ، رئیس‌جمهور تاتارستان، در این نشست شرکت می‌کند. پانزدهمین نشست کازان، از ۱۴ تا ۱۹ می، ادامه خواهد داشت و نمایندگان روسیه و جهان اسلام در آن شرکت خواهند کرد.

ابو مسلم و استقلال حریفان خود را شکست دادند

فصل سوم لیگ قهرمانان فوتبال افغانستان از تاریخ اول ماه ثور با اشتراک دوازده تیم از زون های مختلف فوتبال آغاز شد.
فصل سوم لیگ قهرمانان فوتبال افغانستان از تاریخ اول ماه ثور با اشتراک دوازده تیم از زون های مختلف فوتبال آغاز شد.

فدراسیون فوتبال افغانستان خبر داد که لیگ قهرمانان فوتبال افغانستان امروز سه شنبه ۲۵ ثور با انجام دو مسابقه در کابل پیگیری شد که طی آن تیم ابومسلم موفق شد که سه بر دو حریف اش خادم اف سی را شکست بدهد و تیم استقلال نیز جوانان واحدی را پنج بر دو مغلوب ساخت.

قرار است که فردا چهارشنبه ۲۶ ثور دو مسابقه دیگر نیز در این لیگ برگزار شود که تیم سرخ پوشان ساعت یک‌ونیم بعد از ظهر به وقت کابل مقابل تیم عدالت رقابت خواهد کرد و تیم سرسبز یاشلر ساعت سه و نیم بعد از ظهر در برابر تیم میوند مسابقه میدهد.

در جدول رده بندی لیگ قهرمانان فوتبال افغانستان تیم اتک انرژی با داشتن ۲۴ امتیاز در صدر جدول قرار دارد، تیم ابو مسلم با یک بازی بیشتر و با داشتن ۲۲ امتیاز دوم است و تیم سرخ پوشان با ۲۱ امتیاز در جایگاه سوم جدول قرار دارد.

فصل سوم لیگ قهرمانان فوتبال افغانستان از تاریخ اول ماه ثور با اشتراک دوازده تیم از زون های مختلف فوتبال افغانستان به میزبانی استدیوم پنج‌هزار نفری فدراسیون فوتبال افغانستان در کابل آغاز شد و قرار است که تا دوم ماه جوزا ادامه داشته باشد.

حادثه ترافیکی در پروان ۳ کشته و زخمی برجای گذاشت

رویداد ترافیکی در پروان که منجر به کشته شدن یک کودک شد.
رویداد ترافیکی در پروان که منجر به کشته شدن یک کودک شد.

مسولین محلی طالبان در ولایت پروان می گویند، یک حادثه ترافیکی صبح روز سه‌شنبه در قریه قلعه نصرو از مربوطات ولسوالی بگرام این ولایت رخ داده است.

فضل الرحیم مسکین‌یار سخنگوی قوماندانی امنیه طالبان در ولایت پروان با نشر یک اعلامیه خبری گفته است، این حادثه زمانی اتفاق افتاد که یک موتر نوع کرولا (کمپک) از طرف جنوب به طرف شمال در حرکت بود و با سه کودک که می‌خواستند از جاده عمومی عبور کنند تصادم کرده است.

به گفته ی منبع،در این حادثه یک کودک ۴ ساله کشته و دو کودک دیگر مجروح شده اند.

در خبرنامه آمده است که زخمیان این روی‌داد به کمک مردم محل و مسولین محلی به شفاخانه ملکی ولایت پروان انتقال داده شده و قضیه زیر تحقیق مدیریت ترافیک ولایت پروان قرار دارد.

زیلنسکی در دیدار با وزیر خارجه امریکا: اوکرائين به سیستم راکت‌های پاتریوت نیاز فوری دارد

رئیس‌جمهور اکرائین با وزیر خارجه امریکا در کیف دیدار کرد.
رئیس‌جمهور اکرائین با وزیر خارجه امریکا در کیف دیدار کرد.

ولودمیر زیلینسکی رئیس جمهور اوکرائين به وزیر خارجه امریکا انتوننی بیلینکن گفته که کشورش به سیستم راکت‌های پاتریوت به صورت فوری نیاز دارد.

زیلنسکی این تقاضا را امروز در ملاقات با بیلینکن در کیف پایتخت اوکرائین در میان گذاشت.

آقای زیلینسکی گفت در حالی که روسیه حملات خود را در منطقه شمال‌شرقی اوکرائین خارکییف شدت بخشیده و حملات راکتی و طیاره‌های بی‌پیلوت را در این مناطق افزوده، کشورش به کمک‌های عاجل نظامی دیگر ضرورت دارد.

بیلینکن چند هفته بعد از آن‌که کانگرس امریکا ارسال ده‌ها میلیارد دالر کمک نظامی دیگر امریکا را به اوکرائین تصویب کرد، امروز ناگهانی به کییف سفر کرد و گفت که اسلحه و مهمات نظامی امریکا در راه است.

به گفته آقای بیلینکن این وسایل نظامی در میدان جنگ کنونی علیه روسیه دگرگونی جدی بار خواهد آورد.

در عین حال لوی درستیز قوای نظامی اوکرائين امروز در منطقه خارکییف گفت که قوای اوکرائینی حمله تازه روسیه را در نزدیکی سرحد این کشور بر شهرک واوچانسک به عقب زده‌اند.

از سوی دیگر کیریلو بودانوف رئیس اداره استخبارات اردوی اوکرائين امروز به تلویزیون این کشور گفت وضیعت در خارکییف آرام است ولی افزود که روسیه شاید در روزهای آینده قوای اضافی را به این سمت سوق بدهد.

کشته شدن ۴ تن در پی حمله طیاره‌های بدون‌پیلوت در خیبرپختونخواه

طیاره‌های بی‌پیلوت هرازگاهی به مناطقی در خیبرپختونخواه حمله می‌کنند.
طیاره‌های بی‌پیلوت هرازگاهی به مناطقی در خیبرپختونخواه حمله می‌کنند.

در نتیجه حمله راکتی از یک طیاره بی‌پیلوت در منطقه وزیرستان شمالی ایالت خیبرپختونخواه پاکستان دست‌کم چهار نفر کشته شدند.

خبرگزاری اسوشیتدپرس از قول هدایت‌الله فرمانده پولیس خیبرپختونخواه نوشته است که این حادثه امروز صبح زمانی رخداد که این راکت به یک خانه مسکونی اصابت کرد. به گفته او در بین کشته شده ها اطفال هم شامل اند.

گفته می‌شود که کشته شده‌گان ظاهرا با شورشیان مسلح کدام ارتباطی نداشتند و مردم ملک بودند.

در خبرها آمده که مردم محل جنازه‌های قربانیان را به طور اعتراض به پیش‌روی یک قرارگاه نظامی در منطقه انتقال داده و خواهان شناساسی عاملان این حمله شده‌اند.

تا حال معلوم نیست که این راکت از سوی چه کسانی فیر شده و مقامات گفته‌اند که تحقیقات آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس بسیاری از حملات طیاره‌های بی‌پیلوت در منطقه از سوی نظامیان امریکا و یا قوای پاکستان صورت می‌گیرد.

پیش‌بینی بارندگی‌های شدید در مناطق شمال و شمال‌شرقی افغانستان برای روز چهارشنبه

اداره هواشناسی افغانستان
اداره هواشناسی افغانستان

بر اساس پیش‌بینی اداره هواشناسی حکومت طالبان فردا در مناطق شمالی و شمال شرقی افغانستان به شمول سالنگ‌ها بارنده‌گی‌های شدید و احتمال سیلاب‌ها مشاهده خواهد شد.

رادیو تلویزیون ملی که تحت کنترول حکومت طالبان است از قول اداره هوا شناسی وزارت هوانوردی حکومت طالبان در صفحه ایکس نوشته است که روز چهارشنبه ۲۶ ماه ثور در ولایات هرات، فراه، غور، بادغیس، سرپل، سمنگان ، بلخ، بامیان ، کندز ، بغلان ، تخار ، بدخشان، نورستان، کنر، لغمان، ننگرهار، پنجشیر، کاپیسا، پروان، میدان وردک، غزنی و لوگر احتمال بارنده گی های شدید، رعد و برق و سیلاب ها وجود دارد.

در چند روز اخیر در نتیجه باران‌های شدید در بغلان و چند ولایت دیگر شمالی افغانستان سیلاب‌هایی سرازیر شد که منجر به فاجعه بزرگ بشری گردید.

به اساس ارقام ملل متحد در این سیلاب‌ها بیش از ۳۰۰ نفر کشته و هزاران نفر دیگر زخمی شده اند.

این سیلاب‌ها همچنان هزاران خانه و هزاران جریب زمین زراعتی را تخریب کرده است.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG