لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۶

اوباما: مورد کشتار دسته جمعی طالبان در سال 2001 تحقیقات شود


نیوریارک تایمز: جنرال دوستم آن زمان قوماندانی نیرو های شمال را به عهده داشت و نهاد های حقوق بشر وی را مسوول کشتار دسته جمعی طالبان می داند
نیوریارک تایمز: جنرال دوستم آن زمان قوماندانی نیرو های شمال را به عهده داشت و نهاد های حقوق بشر وی را مسوول کشتار دسته جمعی طالبان می داند
بارک اوباما رییس جمهور امریکا به تیم امنیت ملی خویش وظیفه سپرده است که در رابطه به کشتار دسته جمعی حدود دو هزار تن از فراد طالبان که در اوخر سال 2001 میلادی در جنگ مقابل طالبان در افغانستان صورت گرفته تحقیقات کنند.

اوباما این اظهارت را درمصاحبه تلویزیون "سی، ان، ان" ابرازکرده است.

آژانس خبری اسوشیتد پرس در این رابطه می نویسد:
اوباما درا این مصاحبه گفته است که وی نمی داند که نیروهای شمال در آن موقع چه کرده اند، ولی وی می خواهد قبل از هر اقدام تحقیقات لازم در زمنیه صورت گیرد.

اوبا ما که پس از سفر به ایتالیا، روسیه و افریقا صحبت می کرد گفت، بعضی مکلفیت های هستند که حتی در جریان جنگ ها نیز باید کشور ها آنرا رعایت کنند.

وی گفت، این طور به نظر می رسد که در آن موقع اقدامات امریکا در سرکشی از این مکلفیت ها در جریان جنگ کمک کرده است، ولی وی خاطر نشان ساخت که باید دراین زمینه تحقیقات صورت گیرد .

این اظهارات اوباما با سخنان قبلی مقامات امریکایی یک تفاوت کلی داشت. مقامات بروز جمعه گفته بودند که امریکا در قبال تحقیقات کشتار دو هزار طالب هیچ استدلال واساس قانونی ندارد .

در رابطه به عکس العمل این اظهارات اوباما ، یک گروه از داکتوران حقوق بشرحمایت شان را نشان داده است .

یک تحقیق کننده این گروه بنام ناتانیل گفته است در صورتیکه مقامات اداره اوباما در این قضیه اشخاص را به ارتکاب جنایت مسوول بشناسد، آنها اگر امریکایی باشند یا افغان، باید به تحقیقا ت کشانیده شوند .

آژانس خبری اسوشیتد پرس با نقل قول از بارک اوباما رییس جکهور امریکا گفته است، بعد ازدریافت حقایق، اسناد واسناد شاید فیصله به عمل آید که چگونه اقدامات باید صورت گیرد.

کشتار دسته جمعی طالبان در سال ،2001 پس از نشر یک راپور جدید که از طریق روزنامه نیویارک تایمز بروز جمعه، به نشر رسید. دوباره روی زبان ها مطرح شد.

دراین مقاله نهاد های حقوق بشر و مقامات حکومت امریکا، مسوولین اداره جورج بوش را متهم کرده اند که ادارهء آنها در رابطه به تحقیقات صد ها و حتی هزاران تن زندانی و کشتار دسته جمعی از خود کوتایی نشان داده است.

مقامات امریکایی بروز جمعه گفتند، در این رابطه به این تحقیقات، هیچ دلایل قانونی وجود ندارد.

زیرا به گفتهء آنها در این حادثه تنها خارجی ها دست داشته اند و کشتار دسته جمعی نیز دریک کشور دیگر صورت گرفته است

درگزارش نیوریارک تایمز از جنرال دوستم نیز یاد آوری شده است، زیرا نهاد های حقوق بشر وی را مسوول کشتار دسته جمعی می داند.

ولی جنرال دوستم این ادعا را رد کرده است.

تاکنون دولت افغانستان درمورد این اظهارات بارک اوبا ما از خود واکنش نشان نداده است.

بارک اوباما رییس جمهور امریکا به مسوولین تیم امنیت ملی اداره خویش وظیفه سپرده است تا در رابطه به کشتار دسته جمعی حدود دو هزارطالب که در جریان سال 2001 میلادی در جریان جنگ در مقابل طالبان درافغانستان صورت گرفته تحقیات کنند.

اوباما دریک مصاحبهء اش با تلویزیو ن "سی، ان، ان" تاکید کرده که وی می خواهد قبل ازهر اقدام، تحقیقات لازم دراین زمنیه صورت گیرد.
XS
SM
MD
LG