لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۳

واشنگتن تایمز : طالبان می خواهند در بین مردم ترس ایجاد کنند


روزنامه واشنگتن تایمز در شماره اخیر خود مطلبی دارد در مورد افغانستان که در بخش آن می نویسد:
با افزایش تعداد عساکر امریکایی در افغانستان، طالبان نیز تکتیک جدید را بکار می برند تا مردم افغانستان را ازهمکاری با امریکایی ها باز دارند.

به نوشته روزنامه طالبان اکنون سعی می کنند که در بین افراد که با قوای امریکایی همکاری دارند، ترس ایجاد کنند.
روزنامه در این رابطه به کشته شدن تعداد زیاد کارمندان افغان که در موسسات خارجی کار می کنند اشاره کرده می نویسد که در یک سال اخیر تعداد تلفات در این افراد بشکل بی سابقه بیشتر شده است.

به نوشته روزنامه هم اکنون تعداد زیاد افغان های ملکی وظیفه محافظ، کارگر رستوران و دیگر وظایف را در قرار گاه های امریکایی به عهده گرفته اند.

طالبان این افراد را بنام جاسوس امریکا هدف قرار می دهد، تا در بین آنها ترس ایجاد کند و مردم از کار با امریکایی ها و دیگر سازمان های خارجی خود داری کنند.

کارشناسان می گویند:
درجه بیکاری در افغانستان زیاد شده و حکومت ظرفیت پیدا کردن کار را برای مردم ندارد، از این رو تعداد زیاد افغان ها با خارجیان کار می کنند .

والی کندهار به روزنامه گفته است اگر حکومت نتواند برای مردم کار پیدا کند، هر روز تعداد بیشتر مردم از حکومت ناراضی شده، با صفوف طالبان همراه می شوند.

اما به نوشتهء روزنامه فرصت از دست می رود و حتی یک تعداد افغان های میانه رو هم به ستوه آمده، از حکومت فاصله می گیرند.


روزنامه دیگر امریکایی نیویارک تایمز در شماره اخیرش سخنان قوماندان قوای ایتلاف در افغانستان جنرال مک کریستال را اقتباس کرده که می گوید، عملیات آنها در افغانستان بدون کدام مقاومت به پیش می رود.

اما به نوشتهء روزنامه جنرال امریکایی در مورد گسترش فعالیت های طالبان در مناطق شمالی افغانستان که قبلا مناطق آرام بشمار می رفت، نگرانی دارد.

به نوشته روزنامه جنرال ماک کریستال می خواهد فکر و قلب مردم را تسخیر کند و از این رو حفاظت مردم را شعار قرار داده است. به گفتهء جنرال امریکایی آنها برای مردم می جنگند نه با مردم و نه برضد مردم ! اگر آنها بتوانند در این ساحه مردم افغانستان را قانع بسازند، عدهء زیاد افراد مسلح، از جنگ دست خواهند کشید.

به نوشتهء روزنامهء نیویارک تایمز تعداد زیاد مردم ملکی ازجمله زنان و اطفال در جریان حملات انفجاری طالبان کشته می شوند که به مرور زمان مردم از طالبان منفور خواهند شد و در چنین حالت اگر قوای خارجی بتوانند طبق خواسته های مردم عمل کنند و نشان بدهند که واقعاً برای حفظ جان و بهبود زندگی مردم افغانستان به این کشور آمده اند، اعتماد و اعتبار مردم بر قوای خارجی بیشتر خواهد شد و مردم در مقابل آنها دیگر اسلحه بدست نخواهند گرفت.

روزنامه نیویرک تایمزدر بخش اخیر این مطلب می نویسد:
اگر این تخمین ها جامه عمل بپوشند، در نهایت کارزمینهء پیروزی در افغانستان نیز فراهم خواهد شد.
XS
SM
MD
LG