لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۹

یک لابراتوار مجهز در پوهنتون پولی تخنیک افتتاح شد


وزیرتحصیلات عالی حین افتتاح لابراتوار درپوهنتون کابل
وزیرتحصیلات عالی حین افتتاح لابراتوار درپوهنتون کابل
مقامات وزارت تحصیلات عالی افغانستان می گویند، به ادامه باز سازی پوهنتون های کشور، پوهنتون پولی تخنیک کابل که چند دهه قبل از سوی اتحاد شوروی وقت اعمار گردیده است و در اثر جنگهای اخیر تخریب شده بود، مجدداً در حال باز سازی است.

محمد اعظم دادفر وزیر تحصیلات عالی افغانستان حین افتتاح یک لابراتوار الکترو تخنیک که از سوی موسسه افغانستان نوین فرانسه در اختیار محصلین پولی تخنیک کابل قرار داده شد گفت، کار بازسازی پوهنتون ها به سرعت ادامه دارد و آغاز ترمیم و باز سازی پولی تخنیک از آنجمله است.

آقای دادفر همچنان گفت: "پوهنحی های پولتخنیک، انجنیری و ساینس بدون تجربه اصلاً معنی ندارد. از این لحاظ است که به سرعت دیپارتمنت های کیمیا، ریاضی، فزیک، هایدرولیک تماماٌ تجهیز شده امروز دیپارتمنت برق که به ارزش 23 میلیون افغانی که توسط دو تن از متخصص افغان که زحمت کشیده اند از فرانسه این را آورده اند به عنوان کمک."

ماشین آلات تخیکی این لابراتوار به ارزش نیم ملیون دالر بوده که شامل 29 پایه ماشین و بیش از 30 کمپیوتر می باشد که توسط دو انجینر افغان مقیم فرانسه مونتاژ گردیده است.

محمد شریف کریمی استاد الکترو تخنیک در پوهنتون فرانسه که با یک استاد دیگر از یک ماه به اینطرف در مونتاژ این لابراتوار مشغول بودند به رادیو آزادی گفت، محصلین الکترو تخنیک با استفاده از این ماشین ها کار عملی را آغاز خواهند کرد که در گذشته وجود نداشته است.

وی فزود: "وظایف این ماشین ها اینست که کار تیوری که استادان درس می دهند شاگردان همین جا مقایسه کنند. در اروپا هم کم است همچو لابرتوار مجهز."

با این همه تلاشهای وزارت تحصیلات عالی نه تنها پولی تخنیک کابل بلکه سایر پوهنتون ها در مرکز و ولایات شکایت از کمبود وسایل و لابراتوار های دارند که محصلین از نبود آن به مشکل بزرگ در کار عملی مواجه اند.

اما وزارت تحصیلات عالی افغانستان می گوید، نا رسایی ها به حدی است که نمی توان در کوتاه مدت به همه آن رسیده گی نمود و پروژه هایی در حال عملی سازی است که بتواند شماری از مشکلات محصلین و استادان را تا حدی مرفوع نماید.
XS
SM
MD
LG