لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۴

پاریس میزبان بحث انتخابات افغانستان


احمد ظاهر فقیری سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان به روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که نماینده گان برخی کشور های غربی به روز چهار شنبه در پاریس گردهم میایند و یکی از اجندای مورد بحث آنان انتخابات افغانستان است.

سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان همچنان گفت که سفیر این کشور در پاریس نیز در این نشست اشتراک خواهد کرد.

وی گفت: "یکی از موضوعات مورد بحث آنها انتخابات خواهد، و این حق مسلم آنها است که همچو نشست داشته باشند، ما از نماینده گان جامعه جهانی به خصوص همین فرستاده های که در جلسه پاریس اشتراک دارند، می خواهیم که اراده مردم را در نظر بگیرند."

برخی روزنامه های چاپ کابل نیز به روز یکشنبه در مورد این نشست تبصرهء را به نشر رسانده و به نقل از یک مقام رسمی وزارت خارجهء فرانسه نوشته اند که قرار است به روز چهارشنبه فرستاده های کشور های بریتانیا، جرمنی، فرانسه و امریکا برای افغانستان و پاکستان در پاریس گردهم آمده روی تقلب در انتخابات افغانستان بحث کنند.

در این حال مسوولان کمسیون مستقل انتخابات افغانستان می گویند که تا کنون آنان رسماً اطلاعی در مورد برگزاری این نشست دریافت نکرده اند. نور محمد نور سخنگوی کمسیون مستقل انتخابات می گوید که هرگاه رسماً در این زمینه به آنان اطلاع داده شود آنگاه کمسیون انتخابات نظرش را در مورد ابراز خواهد کرد.

قابل ذکر است که بعد از برگزاری انتخابات 29 اسد در افغانستان گزارش های زیادی در مورد تقلب در انتخابات منتشر شد.
کمسیون بررسی شکایات انتخابات افغانستان نیز اعلام کرده است که بیش دو هزار شکایت را دریافت کرده که بیش از 150 آن جدی است و نیاز به پیگیری دقیق دارد.

در این حال برخی نامزدان مقام ریاست جمهوری افغانستان نیز با ابراز نگرانی در مورد تقلب در انتخابات هشدار داده اند که در صورت عدم رسیده گی به شکایت های موجود آنان مشروعیت جریان انتخابات را نخواهند پذیرفت.



گزارشگر: سید فریدون "ابراهیمی"
XS
SM
MD
LG