لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۹

«مهاجرین افغان در یونان، یک تراژیدی دردناک دیگر»


حدود 670 مهاجر افغان در بازداشت گاه و زندان های یونان به سر می برند
حدود 670 مهاجر افغان در بازداشت گاه و زندان های یونان به سر می برند
بصیر آهنگ یک محصل افغان در ایتالیا که از شهر پاترا در یونان دیدن کرده می گوید، تقریبا دوهزار مهاجر را در شروع همین سال دیده است که در وضعیت خیلی خراب به سر می برند.
آقای آهنگ می گوید، پولیس یونان با مهاجران افغان رفتار بسیار نادرست می کند.
جزییات بیشتر را در مصاحبهء گزارشگر رادیو آزادی مصطفی صدیقی می خوانید که با اظهارات بصیر آهنگ محصل افغان در ایتالیا آغاز می شود:

من از ماه فبروری امسال ازین وضعیت باخبر شدم. درقدم اول، به شهر پاترای یونان رفتم. پاترا بزرگترین بندریست که افغان ها می کوشند ازآن طریق خودشان را به جاهای دیگر برسانند. متاسفانه وضعیت مهاجرین در یونان بسیار خراب و دردناک است. درکل، می خواهم بگویم که این مهاجرین افغان در یونان بی سرنوشت هستند، در سرک ها می خوابند، در پارک ها می خوابند، ازیک طرف خودشان زجر می بینند، ازسوی دیگر تصویر بسیاری بد را به مردم آن جا می دهند که دربین مردم بلاخره یک نوع ترس و وحشت ایجاد می شود.
یک سری سیاست های ضد مهاجرت که در یونان است باعث می شود که هر روز مردم و پولیس یونان با مهاجران افغان رفتار بد و خشن داشته باشند و متاسفانه هر روز از بین مهاجرین یک نفر قربانی به چشم می خورد.

آقای آهنگ، ببخش که حرفت را قطع می کنم، چند نفر از افغان ها را خودت در شهر پاترای یونان دیدی که در وضعیت خراب به سر می بردند؟

من در ماه فبروری حدود دوهزار مهاجر افغان را در شهر پاترای یونان دیدم. البته من با یک تعداد از خبرنگاران ایتالیایی، وکیلان و داکتران بدون مرز به آن جا رفته بودم. از آن ها خواهش کرده بودم با من بروند و در صورت امکان با مهاجران افغان کمک بکنند. بعدا، من ازهمهء این جریان گزارش تهیه کردم و به بخش حقوق بشر اتحادیهء اروپا فرستادم. برای آن ها ویدیو روان کردم و وکیلان هم این موضوع را دنبال کردند. بعد، اتحادیهء اروپا به نحوی تصمیم گرفت که سی تن ازین مهاجرین را که با ایشان رفتار خیلی بد صورت گرفته بود، به جا های دیگر منتقل کند. ولی، متاسفانه تا حالا این افغان به همان وضعیت باقی مانده اند. بخش حقوق بشر اتحادیهء اروپا در نامهء به آن ها نوشته که آن ها قبول شده اند اما چون این موضوع یک مسالهء دور و دراز است، ازین رو باید صبر کرد تا تصمیم در مورد سرنوشت آن ها گرفته شود. به پولیس یونان هم درهمین نامه گفته شده که با همین آدم های که نام هایشان درج این لیست شده، رفتار نادرست نکند، اما متاسفانه، هنوز هم آنان با همان برگه های اتحادیهء اروپا در زندان به سر می برند، و این برگه ها هیچ ارزش برای یونان ندارد.

چند نفر از افغان ها در زندان های یونان زندانی هستند؟

طبق معلومات که من از یک وکیل مدافع در شهر آتن گرفتم، حدود، 670 مهاجر افغانی در بازداشت گاه و زندان های یونان به سر می برند. درجمع آنان، سی زن و بیست و سه طفل شامل اند. جرم این ها، داشتن مدارک جعلی و کوشش کردن برای خارج شدن از یونان خوانده شده است.

این افغان ها بیشتر از کدام طریق وارد خاک یونان می شوند؟

خوب، مهاجرین در کل، از ایران می آیند به ترکیه، از ترکیه از طریق بندر ازمیر، از آن جا وارد منطقهء میتلینی و سالونیک می شوند و بعد ازین دو جزیره به دیگر مناطق یونان تقسیم می شوند.

خودت که از نزدیک رفتی و دیدی، چی فکر می کنی، یونان به خصوص همین شهر پاترا که گفتی، چقدر مساعد است برای کار خصوصا برای افغان ها؟

اصلا، مساعد نیست. جوانان افغان از آن تصویر که از اروپا دارند، نباید به یونان بیایند. واقعا، یونان جای برای زندگی کردن نیست. من صد در صد مطمین هستم که فعلا، وضعیت افغانستان خوبتر است، گرچند ما مشکلات زیاد داریم. در یونان، بیشتر مهاجرین به روی سرک ها می خوابند، بسیاری شان به مریضی های خطرناک جلدی، دچار شده اند. متاسفانه نمی توانند، لباس شان را تبدیل کنند. نمی توانند در وقتش حمام بگیرند. جوانان را دیدم با مریض های جلدی که اصلاًَ انسان از دیدن شان احساس وحشت می کرد.

خودت، به حیث یک محصل افغان که در خارج درس می خوانی، چی است تقاضایت از حکومت افغانستان، چی کاری باید بکنه به این مهاجرین افغان؟

من از دولت فعلی افغانستان نمی توانم خواستهء داشته باشم. سکرتر اول سفارت افغانستان در بروکسل، سید جلال شجن، آمد به یونان، از پاترا از تمام شهرها دیدن کرد و وضعیت مهاجرین را از نزدیک دیده اند.
وقتی من در آتن بودم، مهاجران همه شان یک نامه نوشته بودند و برای آقای شجن دادند، در نامه نوشته بودند، باوجود دیدن همین وضعیت، حداقل یک کاری بکند. از دولت یونان بخواهد که بلاخره نمی شود راه مهاجرت را بست. حداقل با ما با خشونت برخورد نکنند و راه های بهتری باید جستجو شود. ولی آقای شجن، صاحب، نامه را خواندند و گفتند"چی خط زیبایی".
حالا، نمی توانم از حکومت افغانستان خواستهء داشته باشم. فقط می خواهم بگویم که اگر دولت افغانستان، برای این است که از حقوق اتباع افغانستان دفاع بکند، و دولتی است که مردم به آن رای داده تا حامی مردم باشد، حداقل یک حرکت از خودش نشان بدهد. ما وزارت مهاجرت داریم که برای همین کار ساخته شده است. حداقل، باید از دولت یونان بخواهد که چرا با خشونت با این مهاجرین برخورد می کند. حداقل، حقوق انسانی این ها را باید دولت یونان مد نظر بگیرد. فکر می کنم، به خاطر این که افغان ها هیچ نوع پشتوانهء سیاسی ندارند، و هیچ حامی ندارند، ازین رو، دولت یونان این چنین برخورد می کند. متاسفانه، نمی فهمم، چرا دولت افغانستان اقدام نمی کند.

برای شنیدن مصاحبه با آقای بصیر آهنگ بالای این متن کلیک کنید.
XS
SM
MD
LG