لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۲

ناتو: مسالهء افغانستان باید به اردوی افغان سپرده شود


سرمنشی ناتو اندرس فاگ رسموسن
سرمنشی ناتو اندرس فاگ رسموسن
سرمنشی ناتو اندرس فاگ رسموسن دیروز نگرانیش را درمورد تعهدات رییس جمهور امریکا بارک اوباما درمورد افغانستان بیان داشت. وی این نگرانی را درحالی ایراد کرده است که قراراست امروز، با رییس جمهور اوباما درواشنگتن دیدار کند.

آقای رسموسن دیروز در اجلاس کشورهای ناتو در واشنگتن گفت، آنچه را که دراین روزها درامریکا درمورد ناتو می شنود، نگران کننده است.
رسموسن افزود، فکر می کند امریکایی ها بالای ناتو بی اعتماد شده اند که گویا فعالیت های این پیمان، برای امنیت امریکا چندان موثر نیست. سرمنشی ناتوگفت:
"این نظرهایست که ما نیاز به تغییر آن داریم."

آقای رسموسن از امریکا و کشورهای دیگر ناتو خواست که به آموزش نیروهای افغان توجه بیشتر کنند و مسالهء افغانستان باید آهسته آهسته به اردوی افغان سپرده شود.

رسموس سن دیروز درمورد ماموریت افغانستان در واشنگتن چنین گفت:
"حقیقت اینست که این ماموریت تا ابد ادامه نخواهد یافت و نباید هم تا ابد ادامه یابد. مردم ما وهم مردم افغانستان، خواهان دیدن یک روشنی بعد از این تونل تاریک اند. آنها خواهان انند که ببینند این ماموریت به نیروهای افغان منتقل شود. این از نقطه نظر امنیتی به این معنی است که افغان ها خود مسوولیت امنیتی کشورشان را درهمه ولایات به عهده گرفته و نیروهای بین المللی نقش حمایت کننده را عهده دار شود."

اندرس فاگ رسموسن درحالی با رییس جمهور امریکا ملاقات می کند که تلفات ملکی درافغانستان دراین اواخر افزایش یافته و مقامات امریکایی درقصر سفید خواهان غور روی ستراتیژی امریکا درافغانستان شده اند.

حدود 40 درصد نیروهای آیساف به رهبری ناتو متشکل از نیروهای کشور های دیگرعضو ناتو و 60 درصد آن، نیروهای امریکایی اند، ولی میان امریکا و اروپا درمورد ماموریت افغانستان مخالفت های دراین اواخر ایجاد شده است.

تعداد از غربی ها به این نظرند که جنگ در افغانستان باید هرچه زودتر به پایان برسد ولی تعداد از کشورهای اروپایی نمی خواهند عساکرشان، درمبارزات بر ضد طالبان دخیل گردند.

رسموسن گفت:
"من می دانم که مقامات درواشنگتن از این فیصله کشورهای اروپایی که نمی خواند سربازان بیشتر به افغانستان بفرستند خسته شده اند. رسموسن گفت، تلاش می کند این مشکلات میان واشنگتن و کشورهای ناتو حل شود.

رسموسن گفت، ماموریت ناتو در افغانستان نمایان گر آنست که ناتو به سطح بین المللی موثر است و امیدوار می باشد نظر مردم درامریکا هم درمورد تغییر کند.
آقای رسموسن افزود:
"باید درافغانستان صبر کرده، از منابع بهتر و بیشتر استفاده نماییم تا مردان و زنان جوان ما درآن کشور کشته نشوند."
XS
SM
MD
LG