لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۳

عبدالله عبدالله ازاشتراک در انتخابات منصرف شد


عبدالله عبدالله در جمع از هواه دارانش و خبر نگاران، انصرافش را از اشتراک در انتخابان دور دوم ریاست جمهوری افغانستان اعلان کرد
عبدالله عبدالله در جمع از هواه دارانش و خبر نگاران، انصرافش را از اشتراک در انتخابان دور دوم ریاست جمهوری افغانستان اعلان کرد
عبدالله عبدالله کاندید مقام ریاست جمهوری افغانستان که قرار بود در دور دوم انتخابات با حامد کرزی رییس جهمور افغانستان رقابت کند، امروز صبح در خیمهء لویه جرگهء افغانستان در حالیکه در جمع از هواه دارانش و خبر نگاران صحبت می کرد، انصرافش را از اشتراک در انتخابات دور دوم ریاست جمهوری افغانستان اعلان کرد.
این اعلان به تعقیب گزارش های تایید نشدهء صورت می گیرد که در آن گفته شده است که به تازه گی مذاکرات میان حامد کرزی و داکتر عبدالله بی نتیجه به پایان رسید.
قبلاً عبدالله عبدالله رقیب اصلی حامد کرزی در انتخابات، از وی خواسته بود تا وظایف برخی از مقامات کلیدی دولتی را به حالت تعلیق در آورده، رییس کمسیون مستقل انتخابات را از وظیفه اش برکنار کند.

همچنان عبدالله عبدالله که به روز دوشنبه هفتهء گذشته در کابل در یک کنفرانس خبری، خواستار تعیین یک نمایندهء با صلاحیتش در چارچوب دارالانشای کمسیون مستقل انتخابات شده، خواستار توزیع 20 هزار قطعه کارت نظارت برای ناظرین اش شده بود.
رییس جمهور کرزی با شدت شروط عبدالله عبدالله برای شرکت در دور دوم انتخابات را رد کرد. فاضل سانچاره کی سخنگوی کمپاین داکتر عبدالله در صحبت با رادیو آزادی گفت، اگر خواسته های آنان تا اواخر روز شنبه پذیرفته نشود، در آن صورت موقف خود را روز بعد آن اعلام خواهند کرد

برخی از این شرایط مثل توزیع 20 هزار کارت نظارت از سوی کمسیون مستقل انتخابات پذیرفته شده است.

نور محمد نور سخنگوی کمسیون مستقل انتخابات افغانستان تاکید کرده است که آماده گی های لازم را در زمینهء برگزاری دور دوم انتخابات در زمان تعیین شده آن روی دست گرفته اند.

در این حال سوال مطرح می شود که اگر انتخابات از سوی نامزدان تحریم گردد و یا هم یکی از آن ها از اشتراک در انتخابات منصرف شوند، آیا این مساله باعث ایجاد یک مشکل قانونی خواهد شد و یا خیر ؟

نصرالله ستانکزی استاد پوهنحی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل و یکی از کارشناسان مسایل سیاسی می گوید:
"انصراف حق هر کاندید است اما تحریم انتخابات به معنی تحریم قانون اساسی افغانستان است."

انتظار می رفت دور دوم انتخابات میان حامد کرزی و رقیب عمدهء وی عبدالله عبدالله برگزار شود.

عبدالله عبدالله در یک کنفرانس خبری دیگر که همین اکنون جریان دارد، تصمیم انصرافش را از اشتراک در انتخابات دور دوم، نهایی خوانده، از همهء هوا دارنش خواست تا از حرکات خشونت آمیز و حتی گرد همایی ها خود داری کنند.
وی گفت با وصف فشار های که بالای وی وجود داشت تا انتخابات را تحریم کند، وی انتخابات را تحریم نکرده، بلکه از اشتراک در آن منصرف شده است. وی اخذ این تصمیم را برایش یک امر دشوار خواند.

انصراف عبدالله عبدالله از اشتراک در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در زمینهء اینکه آیا انتخابات برگزار خواهد شد و اینکه چه دشواری های در مقابل حکومت آیندهء افغانستان قرار دارد، سوالات زیاد را به میان آورده است.
XS
SM
MD
LG