لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۷

امریکا ازکرزی می خواهد، درساحات مشخص گام های مشخص بردارد


خانم کلنتن خواهان برداشتن قدم های مشخص در ساحات مشخص توسط آقای کرزی شده است
خانم کلنتن خواهان برداشتن قدم های مشخص در ساحات مشخص توسط آقای کرزی شده است
قبل از آن که رییس جمهور کرزی برای دور دوم ریاست جمهوری خود سوگند وفاداری یاد کند، دیپلوماتهای ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی بر او فشار وارد می کردند که امریکا انتظار دارد در ساحهء ایجاد حکومت داری سالم در افغانستان و مبارزه علیه فساد اداری، نتایج واضح را مشاهده کنند.

به نوشتهء روزنامه نیویورک تایمز قصر سفید با برنامهء افزایش و تقویهء قوای نظامی خود در افغانستان یک سلسله تقاضاهای مشخص را همراه کرده است.

وزیر خارجه ایالات متحده امریکا خانم هیلاری کلنتن به رییس جمهور کرزی هشدار داد که کمک های آیندهء ملکی امریکا به افغانستان با یک سلسله فعالیت ها در این کشور ارتباط خواهد داشت، از جمله رشد اقتصادی، تشکیل یک اردوی موثر و جلوگیری از خویشتن پرستی در ادارات حکومتی. به گفته یک مقام رسمی امریکا، خانم کلنتن قبل از سفر اعلان ناشده به افغانستان به منظور اشتراک در مراسم تحلیف رییس جمهور کرزی، روز چهارشنبه در این مورد سخن گفت .

خانم کلنتن به خبرنگاران اظهار داشت:
"آقای کرزی یک سلسله تلاش ها را برای مهار کردن فساد اداری آغاز کرده است که البته این اقدامات کافی نیستند."

هم اکنون ایالات متحده برای رسیدن به اهداف معین در افغانستان و پاکستان برنامه ترتیب می دهد که در آن به اساس یک تقسیم اوقات واضح خواهد شد که حضور نظامی امریکا در افغانستان دایمی نه خواهد بود. اما این معلوم نیست که اگر این اهداف بدست نه یایند، قدم بعدی اداره رییس جمهور اوباما چه خواهد بود.

به گفتهء مقامات امریکایی در بین مسایلی که مطرح می شود از جمله تاکید بر مبارزه علیه فساد اداری، سرعت بخشیدن به تعلیم و تربیه قوای امنیتی و گسترش کمکهای انکشافی به مناطقی که اکنون تحت تسلط طالبان قرار دارند، شامل اند.

به گفته مقامات امریکایی با این تقاضا ها ایالات متحده می خواهد به آقای کرزی به فهماند که بعد از این کمک های امریکا و برنامهء افزایش عساکر این کشور در افغانستان بی قید و شرط نخواهد بود.
رییس جمهور اوباما در صحبت های اخیر خود چندین بار تکرار کرده است که تعهدات امریکا به افغانستان، بی پایان نیست.

به گفته مقامات امریکا رییس جمهور اوباما در این سخنان خود به سه طبقه مردم پیام می فرستد:

• پیام اول به مردم افغانستان تا این ادعای طالبان که می گویند قوای امریکایی گویا قوای اشغال گر می باشند، را قبول نکنند.
• پیام دوم به حکومت افغانستان که به آن گفته می شود تلاش ها را در راه اصلاحات اداری بیشتر بسازد.
• پیام سوم به مردم امریکاست که از این جنگ هشت ساله روز به روز بیشتر خسته می شوند.

رییس جمهور اوباما در یک مصاحبه با تلویزیون ان بی سی گفته بود هدف این است که حکومت افغانستان به اندازهء ثبات خودرا کسب کند که جامعهء جهانی به تواند زمام امور را بدست خود آن رها کند، به این معنی که جای پای امریکا روز به روز کمتر شود و قوای امنیتی افغانستان هر روز بیشتر به صحنه ظاهر گردند و وظیفه حفظ امنیت افغانستان را به عهده بگیرند.
به گفته آقای اوباما اکنون حکومت افغانستان این توانایی را ندارد و به کمک امریکا نیاز دارد.

مقامات امریکایی می گویند رییس جمهور اوباما بعد از برگشت از سفر به کشورهای آسیایی روز جمعه یک بار دیگر با مشاورین امنیتی، سیاسی و نظامی خود ملاقات می کند که این نهمین دور مشورت های وی با این مقامات می باشد. اما با آنهم مقامات نزدیک به رییس جمهور اوباما می گویند اعلان تصمیم نهایی در مورد عملی کردن ستراتیژی امریکا در افغانستان تا چند روز دیگر ممکن نخواهد بود.

در حالیکه امریکا فشار را بر حکومت آقای کرزی زیاد ساخته است، آقای کرزی خودش دربین دو سنگ آرد است. در یک طرف غرب قرار دارد و در جهت دیگر طرفداران و حسیاسیت وفاداری به قبلیه و خانواده اش.

یک عضو ولسی جرگه افغانستان محمد نور اکبری می گوید:
" اگر آقای کرزی تمام متحدین و حامیان خود از جمله جنگ سلاران را که در انتخابات از او حمایت کردند، از خود براند و جامعه جهانی هم از او حمایت نه کند، وی در حقیقت هردو جناح را از دست داده است. به گفته آقای اکبری رییس جمهور کرزی باید در یک طرف حامی داشته باشد.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز ایالات متحده در ساحات دیگر هم فشار ها را در افغانستان بیشتر خواهد کرد ازجمله استفاده درست از پول های کمکی امریکا در افغانستان و تفتیش این مصارف .

در ملاقات 90 دقیقه ای خصوصی با رییس جمهور کرزی که بیشتر از مدت تعیین شده دوام کرد، خانم کلنتن خواهان برداشتن قدم های مشخص در ساحات مشخص توسط آقای کرزی شد، از جمله تعیین اشخاص مناسب به چوکی های وزارت ها، افزایش مفتشین برای دیده بانی مصارف پول های کمکی و رشد و تقویه اردو و پولیس ملی افغانستان که به توانند به تنهایی مسوولیت تامین امنیت را در این کشور به عهده به گیرند.
XS
SM
MD
LG