لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۱

برنارد کوچنر: مردم افغانستان فاسد نه، گرسنه اند


برنارد کوچنر وزیرخارجهء فرانسه
برنارد کوچنر وزیرخارجهء فرانسه
وزیرخارجهء فرانسه گفته است جامعهء جهانی به خاطر فساد موجود در افغانستان نباید کمک هایش را با این کشور متوقف سازد.

برنارد کوچنر دیروز گفت، فکر می کند اگر جامعهء جهانی به خواسته هایش از حامد کرزی رییس جمهور افغانستان ادامه دهد، کرزی حکومت شفاف را ایجاد خواهد کرد.

کوچنر در گفتگوی با خبرگزاری اسوشیتد پرس در یک پایگاه نظامی فرانسه در 65 کیلومتری شرق کابل گفت:
"مردم افغانستان نادار ترین مردم دنیا اند. آنها همه فاسد نیستند بلکه غذای کافی برای خوردن ندارند."

برنارد کوچنر پس از اشتراک در مراسم تحلیف حامد کرزی در کابل، با سربازان کشورش ملاقات کرد.

وی گفت، فرانسه در نظر ندارد تعداد سربازانش را در افغانستان افزایش دهد، اما کمک های مالی اش را با افغانستان ادامه خواهد داد.

برنارد کوچنر افزود، فرانسه به دلیل جلوگیری از حیف و میل شدن مقدار زیاد پول، بیشتر روی کمک های مالی کوچک با افغانستان تمرکز خواهد کرد.

وزیر خارجهء فرانسه گفت، پاریس یک تقسیم اوقات را برای خروج سربازان فرانسوی از افغانستان تهیه نکرده است و تصمیم رییس جمهور امریکا مبنی بر فرستادن یا نفرستان سربازان بیشتر به افغانستان، روی موقف فرانسه در مبارزهء ناتو بر ضد تروریزم و ریشه کن سازی فقر در افغانستان تاثیر نخواهد گذاشت.

برنارد کوچنر هم چنان گفت، خوشحال خواهد شد تا ببیند که امریکایی ها ستراتیژی مشخص را در قبال افغانستان تهیه و اجرا می کنند.

برنارد کوچنر که در ایجاد ادارهء دکتوران بدون سرحد نقش عمدهء داشت و هنگام جنگ افغان ها برضد سربازان شوروی سابق، سال ها را در افغانستان سپری کرده است می گوید:
"به سطح بین المللی روسیه می تواند نقش بیشتر را در بحث ها در بارهء افغانستان بازی کند."

برنارد کوچنر گفت، تعهدات حامد کرزی مبنی بر مبارزه با فساد و آوردن اصلاحات در اداره اش، امید وار کننده بود.

حامد کرزی در مراسم تحلیفش دیروز در حضور دیپلومات های ارشد بیش از چهل کشور جهان متعهد شد که با فساد اداری به جدیت مبارزه خواهد کرد.

وزیر خارجهء فرانسه گفت، افغانستان یگانه کشور مملو از فساد در جهان نیست بلکه کشور های دگری رو به انکشاف نیز در جهان هستند که با فساد مبارزه کرده و می کنند.

برنارد کوچنر افزود، کشورهای عضو ناتو یک میکانیزم قوی را ایجاد خواهند کرد تا مطمین شوند که کرزی به آنچه که در مبارزه با فساد تعهد کرده است، عمل خواهد کرد.

کوچنر گفت، در حکومت جدید افغانستان تلاش خواهیم کرد تا بدانیم که پول کمک شده با این کشور در کجا و در چه بخش مصرف می شود، اما این راهم نادیده نباید بگیریم که همه چیز در یک شب تغییر نمی کند.
XS
SM
MD
LG