لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۵

فساد اداری از مشکلات اساسی حکومت افغانستان


موجودیت فساد اداری در افغانستان از مشکلات گسترده و بزرگی است که حکومت این کشور طی هشت سال گذشته به آن مواجه بوده است.

در حالی که حامد کرزی به تازه گی برای بار دوم به صفت رییس جمهور افغانستان حلف وفا داری یاد کرد، انتظار و یا خواست اساسی اکثریت افغان ها و جامعهء جهانی این است تا رییس جمهور کرزی بتواند به سرعت مشکل فساد اداری را در کشور از بین برده و اصلاحات اساسی را در ادارات به وجود آورد.



پس از آنکه حامد کرزی به عنوان رییس جمهور افغانستان دوباره انتخاب گردید، ایالات متحده امریکا و برخی از کشور های اروپایی به شمول بریتانیا و جرمنی خواست عمده را که از آقای کرزی مطرح کردند، مبارزه جدی با فساد اداری در افغانستان بود.

امریکا از رییس جمهور کرزی خواسته است تا ظرف شش ماه گلیم فساد اداری را از افغانستان برچیند.

حکومت آینده افغانستان تا چه اندازه خواهد توانست طی این مدت این کار را به سر رساند.

نصرالله ستانکزی استاد پوهنځی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل و یکی از کار شناسان مسایل سیاسی می گوید، هر چند طی شش ماه مهار کردن فساد اداری که به طور گسترده در افغانستان ریشه دوانده کاری است دشوار، اما می افزاید که حکومت این کشور می تواند یک رشته از اقدامات را در خصوص کاهش این پدیده انجام دهد.

گزارش های وجود دارد که فساد نه تنها در ادارت حکومتی افغانستان بلکه در برخی از موسسات خارجی که در این کشور فعالیت دارند نیز موجود است.

وزارت مالیه افغانستان می گوید که از مجموع 32 ملیارد دالر که تا کنون جامعه جهانی به این کشور کمک کرده، بیشتر از هشت ملیارد دالر آن از طریق بودجه حکومت افغانستان و متباقی از سوی کشور های کمک کننده و موسسات در بخش های مختلف به مصرف رسیده است.

محمد یونس قانونی رییس ولسی جرگه افغانستان به این باور است که اگر حکومت این کشور تلاش های جدی را در زمینه مبارزه با فساد به خرچ دهد، جلو فساد که در بعضی از منابع خارجی هم وجود دارد گرفته می شود.

لوی څارنوالی افغانستان اخیراً گفت که بررسی دوسیه های برخی از مقامات فعلی و قبلی حکومت افغانستان که متهم به اختلاس شده اند جریان دارد.

محمد اسحق الکو لوی څارنوال افغانستان هر چند از این افراد نام نبرد، اما به اساس گزارش ها عنایت الله قاسمی و حمیدالله قادری وزرای قبلی ترانسپورت و هوانوردی، نادر آتش رییس اسبق شرکت هوایی آریانا و برخی دیگر از مقامات متهم گردیده اند که در جریان سمت شان مقدار هنگفت پول را حیف و میل کرده اند.

آقای الکو می گوید، در زمینه به محاکمه کشانیدن وزاری که اتهام بر آنان وارد شده نیاز به ایجاد محکمه اختصاصی است و آنان این مساله را به ریاست جمهوری پیشنهاد کرده اند.

در همین حال محمد سرور دانش وزیر عدلیه افغانستان به تازه گی در کابل در کنفرانس که در آن شماری دیگری از مقامات افغان و خارجی حضور داشتند، اعلام کرد که آنان در نظر دارند با نهایی ساختن قانون محکمه اختصاصی، زمینه را برای محاکمه آنعده از مقامات بلند پایه حکومتی افغانستان فراهم بسازند که به دست داشتن در فساد اداری متهم هستند.

کارل آیکن بیری سفیر ایالات متحده امریکا از این تلاش های تازه حکومت افغانستان حمایت نموده گفت که زورمندان دیگر نمی توانند با استفاده از موقف های رسمی خود را ثروتمند سازند.

کارل ایکنبری سفیر ایالات متحده امریکا در کابل


وی گفت: "افغانان باید متقاعد شوند که قدرتمندان دیگر نمی توانند با استفاده از موقف های رسمی، خود را ثروتمند بسازند، ایجاد ساختمان های مفشن در اطراف کابل که در داخل آن موتر های قیمتی پارک شده و بواسطه افراد مسلح محافظت می شوند، نهایت قابل تشویش است، در حالیکه این مقامات مردم را به بهانه خدمت به آنان غافل گیر ساخته اند، به عنوان مثال می توان به منطقه شیر پور کابل اشاره کرد."

حامد کرزی رییس جمهور افغانستان گفته است حکومت آینده این کشور طی پنج سال آینده با پدیده فساد اداری مبارزه جدی می کند.
آقای کرزی در جریان سخنرانی در مراسم تحلیف خود گفت، از مدتی است که رسانه های جهان در خصوص موجودیت فساد در ادارت افغانستان تبلیغات وسیع را به راه انداخته اند.
وی علاوه کرد حقیقت هر چیزی که باشد اما این تبلیغات اداره افغانستان را بدنام ساخته است. رییس جمهور کرزی در ادامه از راه اندازی کنفرانس در کابل به منظور بررسی فساد در افغانستان یاد نمود.

وی افزود: "فساد و رشوت یک مشکل خطرناک است، ما می خواهیم این موضوع را با جدیت تعقیب نموده و کنفرانس را به زودی در کابل به هدف بررسی فساد در این کشور دایر کنیم تا راه های جدید و موثری را برای مبارزه با این مشکل دریافت کرده بتوانیم."

حکومت افغانستان به تازه گی از ایجاد یک اداره جدید به خاطر مبارزه با فساد اداری در کشور خبر داد.

در گذشته هم نهاد های مختلف در این خصوص تاسیس شده اما به گفته آگاهان این نهاد ها نتوانسته اند در راستای مبارزه با فساد کار های موثری را انجام دهند.

در حالی که رییس جمهور کرزی سرگرم تشکیل کابینه جدید است، برخی از مقامات غربی از وی خواسته اند تا افراد را در کابینه جا ندهد که آغشته با فساد هستند.

مردم و آگاهان امور هم می گویند که حامد کرزی باید آنهای را که در هشت سال گذشته مرتکب فساد شده اند به مراجع عدلی و قضایی معرفی کند تا برای دیگران عبرت شود.


ستار "فروغ"

XS
SM
MD
LG