لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۱

«مردم افغانستان دریک سال 2.5 ملیارد دالر رشوت داده اند»



UNODC یا ادارهء مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد می گوید، یک سروی سراسری که در افغانستان انجام داده شده نشان می دهد که مردم این کشور در مدت دوازده ماه مبلغ دو اعشاریه پنج ملیارد دالر را رشوت داده اند.

در گزارشی که روز سه شنبه از سویUNDOC زیرعنوان «فساد در افغانستان» انتشار یافته، گفته شده که این رقم برابر به 23 در صد عاید ناخالص افغانستان می باشد. یک ربع دیگر عاید ناخالص افغانستان از تولید تریاک بطور غیر قانونی به دست می آید که بالغ به دو اعشاریه هشت ملیارد دالر می شود.

والتر کیمپ سخنگوی UNDOC در ویانا مرکز اتریش به رادیو آزادی گفت:
«اگر شما این رقم را کنار هم بگذارید، مواد مخدر و رشوت بزرگترین منبع عاید در افغانستان اند و باهم حدود نصف عاید نا خالص این کشور را تشکیل می دهند.»

در این گزارش گفته شده در آمد پول از این منبع غیر قانونی بخشی از زنده گی روزمرهء مردم افغانستان شده، افغان ها فساد اداری گسترده را بزرگترین مشکل کشورشان می دانند.

این سروی که بر اساس مصاحبه با هفت هزار و 600 تن در 12 مرکز ولایات و 1600 قریه از خزان سال 2008 تا خزان سال 2009 انجام یافته، نشان می دهد که 59 درصد مردم احساس می کنند که عدم صداقت درمیان مردم نگرانی بزرگتر نسبت به بد امنیتی و بیکاری می باشد.

از هر دو افغان یک تن سال گذشته در مدت این سروی مجبور بوده اند که به مقامات رشوت بدهند.

در این گزارش گفته شده عمدتاً مردم زمانی با تقاضای رشوت بر می خورند که نیازی به جواز سیر موتر پیدا می کنند، به محکمه می روند و یا هم برای تداوی مراجعه می کنند.

عمدتاً رشوت نقدا پرداخته می شود.

بر اساس این سروی در کشوری که عاید نا خالص هر فرد در یک سال به 425 دالر امریکایی می رسد، حد اوسط رشوت 160 دالر است.

سخنگوی اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد می گوید، فساد اداری یکی از عمده ترین موانع در راه بهبود امنیت، انکشاف و حکومتداری سالم در افغانستان می باشد.
وی می افزاید:
«فساد تنها به ذات خود یک جرم نیست، بلکه زمینه ساز سایر جرایم سازمان یافته مانند، قاچاق مواد مخدر می باشد. و از سوی دیگر فساد مانع عمده در راه پیشرفت نیز به شمار می رود. اگر پولی که برای کمک با افغانستان آماده شده، ناپدید شود، پس این امر یقیناً مانع بازسازی این کشور می شود. همچنین این باعث اخلال امنیت و بدون شک تطبیق قانون می گردد.»

این اداره سازمان ملل متحد در سروی اش دریافته است که پولیس و مقامات محلی بیشتر از دیگران به رشوت ستانی متهم هستند که قضات، سارنوالان و اعضای حکومت به دنبال آنها قرار دارند.

در این گزارش جامعهء بین المللی نیز مورد انتقاد قرار گرفته، گفته شده که پنجاه و چهار درصد افغان ها معتقد اند که سازمان های بین المللی و انجوها یا موسسات غیر حکومتی نیز در فساد دخیل هستند و بخاطر به دست آوردن ثروت بیشتر در این کشور کار می کنند.

UNODC از رییس جمهور حامد کرزی می خواهد تا ادارهء عالی تطبیق استراتیژی علیه فساد اداری را در افغانستان به یک مرجع مستقل و دارای بودجهء گزاف مبدل کند.

اما استاد سید مسعود استاد فاکولتهء اقتصاد در پوهنتون کابل و کارشناس مسایل سیاسی و اقتصادی با این که فساد گسترده در ادارات دولتی را تایید می کند، در ارتباط با این ارقام زیاد خوشبین به نظر نمی رسد.
قادر حبیب در باره این سروی سازمان ملل متحد مصاحبه با آقای مسعود انجام داده است. استاد سید مسعود می گوید:

XS
SM
MD
LG