لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۰

«پول طالبان را نه، بلکه نان مردم را تامین کنید»


اراده
روزنامه اراده با اشاره به عملکرد های دولت افغانستان درمسایل مختلف، به نقل از وزیر دفاع فرانسه نوشته است که رییس جمهور کرزی در شرایط کنونی افغانستان یک رییس جمهور شکننده است.

روزنامه در سرمقاله شماره امروز خود به مساله مبارزه با مواد مخدر توجه کرده و نوشته است که کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در افغانستان گسترده گی بیشتر پیدا می کند.

مقاله نویس در ادامه گفته است که دسترسی آسان به مواد مخدر در افغانستان تعداد بیشتری از جوانان را معتاد ساخته است.

روزنامه مطلبی هم در مورد مداخلات پاکستان در امور افغانستان به نشر رسانده است.

انیس
روزنامه دولتی انیس بار دیگر به موضوع کنفرانس لندن پرداخته و نوشته است که این کنفرانس مسایل مهم از جمله دادن حق مالکیت را به خود افغان ها مورد بحث و تصویب قرار داده است.

روزنامه در ادامه گفته است که جامعه جهانی در 9 سال گذشته در افغانستان بار مصایب زیاد را به دوش کشیده و حالا این بار به دوش جهان سنگینی می کند و نیاز است تا خود افغان ها نیز سهم خود را ادا کنند.

روزنامه مطالب متعددی هم در مورد آوردن صلح و ثبات در افغانستان و مصالحه با طالبان مسلح به نشر رسانده و اهمیت این مذاکرات را برجسته ساخته است.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله شماره امروز خود با اشاره به مساله مذاکرات با رهبران طالبان نوشته است که رییس جمهور کرزی می تواند در این مذاکرات مشکلات شخصی خود را با طالبان حل کند، اما بیشتر از آن کاری کرده نمی تواند.

مقاله نویس هم چنان گفته است که باید مساله مذاکره با طالبان و مسایل مهم مانند آن به همه پرسی گذاشته شود.

روزنامه در جای دیگر از عملکرد گروه طالبان در افغانستان سخن زده و گفته است که این گروه بیشتر ممثل خواست و اراده کشور های بیگانه می باشد.

روزنامه در مورد مذاکره با طالبان، نظرات داکترعبدالله عبدالله و هیلاری کلنتن وزیرخارجه امریکا را نیز به نشر رسانده است.

ویسا

روزنامه ویسا بخش های از اظهارات رییس جمهور کرزی را که با شبکه تلویزیونی الجزیره داشته به نشر رسانده که گفته است، احتمال دارد دوره مکلفیت اجباری شود. وی در عین حال گفته است که غرب باید به دست آورد های افغانستان و دولت آن احترام بگذارد.

روزنامه در تبصره دیگر با اشاره به برگزاری کنفرانس لندن در مورد افغانستان نوشته است که به یک جذبه جدید و گام تازه در مسایل افغانستان نیاز است.

سرمقاله روزنامه نیز به مساله برگزاری کنفرانس لندن اختصاص یافته و در آن آمده است که کنفرانس لندن، تضمینی برای قوت بخشیدن به دولت افغانستان بود.

اصلاح و هیواد
روزنامه های دولتی اصلاح و هیواد نیز برخی مطالب تحلیلی را به نشر رسانده اند.

هیواد با اشاره به طرح صلح دولت افغانستان گفته است که این طرح و تلاش ها از حمایت های مالی جهانی نیز برخوردار است.

اما اصلاح کنفرانس لندن را پیام آشکار به هدف ایجاد هماهنگی ها در افغانستان دانسته است.

افغانستان تایمز
روزنامه انگلیسی زبان افغانستان تایمز در سرمقاله شماره امروز خود به مساله مذاکرات صلح در افغانستان توجه کرده و نوشته است که اجرای این مذاکرات به معنی برگشت به گذشته نیست.

مقاله نویس گفته است که هیچ راه دیگر به جز تلاش برای تامین امنیت و صلح در کشور وجود نه دارد و باید برای عملی شدن این برنامه ها از هر طریق سعی صورت گیرد.

روزنامه در جای دیگر گفته است که کنفرانس لندن در مورد موضوعات مهم وابسته به افغانستان تماس گرفته است.

راه نجات

روزنامه راه نجات با اشاره به طرح صلح دولت با طالبان و دادن امتیازات به این گروه ، با عنوان برجسته یی در بالای صفحه اول شماره امروز خود نوشته است که «پولی طالبان را نه، بلکه نان مردم را تامین کنید».

مقاله نویس در ادامه گفته است تا زمانی که ملت احساس آرامش نه کند و سایه ترس از آن دور نه شود، امیدی به آمدن صلح و تامین امنیت نیست.

روزنامه بخش از اظهارات وزیر خارجه امریکا را نیز به نشر رسانده که گفته است، با افراد افراطی و تندرو طالبان مذاکره صورت نمی گیرد.


این روزنامه ها را برشنانظری مرور کرده است.
XS
SM
MD
LG