لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۱

از سفارت ایران درمورد کشته شدن 5 افغان توضیحات خواسته شد


احمد ظاهر فقیری سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
احمد ظاهر فقیری سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
وزارت خارجه افغانستان با ارسال پیام رسمی به سفارت ایران در کابل خواهان توضیحات در مورد کشته شدن پنج افغانی گردیده است که قصد رفتن به ایران را داشتند.

احمد ظاهر فقیری سخنگوی وزارت خارجه افغانستان ضمن نکوهش کردن این عمل نیروهای سرحدی ایران گفت، این پنج افغان می خواستند به خاطر دریافت کار به ایران بروند.

آقای فقیری افزود، این اقدام مقامات سرحدی ایران موجب نگرانی شدید وزارت خارجه افغانستان شده است.

به اساس گزارشات هفت تن از افغان ها به تازه گی در منطقه مرزی بین افغانستان و ایران، توسط نیروهای ایرانی کشته شده اند و دو تن دیگر جراحت برداشته اند.

گفته شده است که اجساد چهار تن از این کشته شده ها که از باشنده گان اصلی ولایت کاپیسا بودند روز سه شنبه بخاک سپرده شده است.

مقامات وزارت خارجه افغانستان خواهان برخورد قانونی مطابق به تعهدات قبول شده و میثاق های بین المللی با مهاجرین افغان هستند.

مقامات سفارت ایران در کابل تا اکنون در مورد تبصره یی نکرده و تماس های مکرر خبرنگاران با سفارت نیز نتیجه یی نداده است. افغان ها نیز این روش نیروهای سرحدی ایران را محکوم کرده اند.

این نخستین بار نیست که افغان ها توسط پولیس سرحدی ایران مورد لت و کوب و آزار و اذیت قرار گرفته اند، موارد فشار و اذیت افغانها در مرز با ایران از چندین سال بدین سو ادامه دارد و حتی گزارش های نیز به نشر رسیده که در برخی موارد نیروهای افغان و ایرانی درگیر شده اند.

این در حالی است که به تازه گی نیروهای سرحدی ترکمنستان در مرز با ولایت جوزجان افغانستان گروهی از افغان های را که برای جمع آوری گیاه شیرین بویه رفته بودند، لت و کوب کرده و حتی در این میان از کشته و زخمی شدن افغان ها نیز خبر داده شده است.

مقامات سفارت ترکمنستان در افغانستان در مورد تبصره یی نکرده اند.


حمید پژمان
XS
SM
MD
LG