لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۶

گوربچوف:افغانستان کشوری نیست که به این ساده گی اشغال شود


رهبر شوروی سابق مخاییل گوربچوف
رهبر شوروی سابق مخاییل گوربچوف
نیویارک تایمز
روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیر خود مطلبی دارد به قلم آخرین رهبر شوروی سابق مخاییل گوربچوف تحت عنوان «درس های شوروی از افغانستان.»

در مطلب آمده است:
افغانستان در آشفتگی قرار دارد و هر روز مردم در این جا کشته می شوند. اکثریت این قربانیان زنان، کودکان و افراد سال خورده هستند که هیچ ارتباطی با تروریزم ندارند.

کنترول حکومت افغانستان بر قلمرو این کشور کمتر شده و از جمله 34 ولایت حد اقل در ده ولایت طالبان حضور فعال دارند، تولید مواد مخدر در این کشور بیشتر شده و خطر واقعی وجود دارد که بی ثباتی این کشور دامنگیر ممالک همجوار آن در آسیای میانه و پاکستان گردد.

به نوشته آقای گوربچوف در روزنامه نیویارک تایمز عملیات نظامی که با موفقیت در سال 2001 در افغانستان آغاز شد، می تواند با یک ناکامی ستراتیزیک به پایان برسد.

کاری که امروز باید انجام داده شود این است که وضع افغانستان دقیق بررسی شود و دلایلی که این کشور را به چنین گرداب روبرو ساخته است درک گردد و بعداً اقدامات پیش گرفته شود که افغانستان از این گرداب خارج گردد.

در مطلب آقای گوربچوف در روزنامه نیویارک تایمز آمده است که برای ایجاد تحول در این حالت کنفرانس لندن اولین قدم به جهت درست می باشد بشرط که در عملی کردن آن تجارب گذشته مد نظر گرفته شود.

در سال 1979 اتحاد شوروی به افغانستان لشکر کشید و این عمل خود را چنین توجیه می کرد که گویا برای کمک عناصر دوست و ایجاد ثبات در منطقه این عمل را انجام داده است، اما بزودی معلوم شد که این یک اشتباه بزرگ بود و افغانستان کشوری نیست که به این ساده گی اشغال شود.

بعد از خروج قوای شوروی، به نوشته آقای گوربچوف جهان غرب افغانستان را تنها گذاشته و به آن عقب کرد که این عمل زمینه را برای دست درازی پاکستان و افزایش قدرت افراط گرایان در این جا فراهم نمود که در نهایت کار طالبان و القاعده در افغانستان مسلط شدند.

به نوشته روزنامه حالا هم بحران افغانستان را نمی توان از طریق نظامی حل کرد و باید ستراتیژی افغانستان بیشتر غیر نظامی باشد.

گاردین
روزنامه گاردین چاپ لندن در شماره اخیر خود مطلبی دارد در مورد آماده گی ها برای عملیات در ولایت هملند که در بخش آن می نویسد:
هزاران عسکر بریتانیوی، امریکایی و افغان برای یک عملیات بزرگ تصفیوی در ولایت هلمند آماده گی می گیرند.

به نوشته روزنامه این عملیات تحت نام مشترک انجام می شود و هدف آن بیرون کردن طالبان از قرارگاه مهم آن ها در ولسوالی مارجه ولایت هلمند است.

روزنامه می افزاید این بزرگترین عملیات مشترک بر علیه طالبان می باشد و پیروزی در آن سنگ محکی است برای آینده امنیت افغانستان. قوای خارجی و افغان امیدوار اند که با این عملیات تعداد زیاد طالبان یا سلاح خود را به زمین می گذارند و یا از منطقه فرار می کنند.

به نوشته روزنامه اگر این امیدواری به سنگ بخورد، در حقیقت ستراتیژی که برای افغانستان ترتیب شده است نیز به مشکلات و موانع روبرو خواهد شد.
XS
SM
MD
LG