لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۳

راسموسن: کمبود مربیون نظامی تکمیل خواهد شد


راسموسن منشی عمومی ناتو
راسموسن منشی عمومی ناتو
منشی عمومی ناتو می گوید، کمبود موجود مربیون نظامی برای آموزش نیروهای امنیتی افغانستان در کنفرانس ناتو در 23 ام فبروری تکمیل خواهد شد.

اندرس فوگ راسموسن دیروز در حاشیه کنفرانس سالانه امنیتی مونشن به آژانس خبری رویترز گفت، در حال حاضر متحدین ناتو به تقاضای مربیون و گروه های آموزشی بیشتر پاسخ مثبت داده اند.

به گفته وی انتظار می رود که سایر کشور ها تعهدات بیشتری را در زمینه انجام دهند. راسموسن که به دنبال جلسه وزرای دفاع ناتو در ترکیه صحبت می کرد گفت:

«این قابل درک است که از منابع خود برای تجهیز ماموریت آموزشی ما به هدف انکشاف ظرفیت اردو و پولیس افغانستان استفاده کنیم تا بتوانیم در سال روان پروسه انتقال مسوولیت امنیتی را برای افغان ها آغاز کنیم.»

وی روز جمعه در جلسه استانبول گفت، 44 کشور شامل در آیساف یا نیروهای بین المللی کمک به امنیت به رهبری ناتو را که در افغانستان سرباز دارند تشویق کرده است که برای آموزش نیروهای امنیتی افغان تلاش بیشتر انجام دهند.

در جلسه دو روزه وزرای دفاع ناتو در استانبول، فرانسه تنها کشوری بود که تعهد کرد هشتاد مربی نظامی به افغانستان می فرستد.

رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده امریکا نیز در پاسخ به پرسش خبرنگاران در ارتباط به تعهد کوچک فرانسه در شهر انقره ترکیه گفت، چیزی که مهم است سهم گیری در این بخش است.

وی گفت، در استانبول توافق عمومی وجود داشت که مربی های نظامی بیشتر در میان نیروهای موجود اند که متحدین امریکا برای اعزام آن به افغانستان متعهد شده اند.

وی گفت، آلمان به همتایانش در جلسه استانبول گفته است که در چوکات نیروهای موجودش در افغانستان و همچنین در چوکات نیروهای تقویتی که به این کشور اعزام می کند مربی های نظامی را افزایش می دهد.

در حال حاضر حدود 120 هزار نیروی بین المللی در افغانستان مستقر هستند که انتظار می رود در ظرف چند ماه بطور قابل ملاحظه ای این رقم افزایش یابد.

باراک اوباما رییس جمهور ایالات متحده امریکا اعزام 30 هزار سرباز دیگر را به افغانستان اعلام کرده و متحدین آن نیز تقریباً ده هزار سرباز جدید را برای نبرد با طالبان و مساعد ساختن زمینه گرفتن مسوولیت امنیتی توسط نیروهای افغان متعهد شده اند.
XS
SM
MD
LG