لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۱

«در مذاکره با مخالفین نقش زنان نیز در نظر گرفته شود»


دهها تن از زنان افغان به روز یکشنبه با راه اندازی گردهمایی در کابل بار دیگر خواستند تا در همه مسایل به خصوص مذاکره با مخالفین مسلح، نقش زنان نادیده گرفته نشود.

زنان عضو شبکه جامعه مدنی افغانستان می گویند، دولت افغانستان باید در مذاکرات صلح و کنفرانس های که در این زمینه در سطح ملی و بین المللی راه اندازی می شود، به زنان نیز سهم بدهند تا در رابطه به حقوق زنان نظریات و نگرانی های شان را شان را مطرح کنند.

آرزو قانع یک عضو شبکه جامعه مدنی افغانستان که به نماینده گی از زنان در کنفرانس لندن شرکت کرده بود می گوید، آنان در کنفرانس لندن نیز مسایل وابسته به زنان را که در این کنفرانس تقریباً فراموش گردیده بود، مطرح کرده اند.

کنفرانس لندن به تاریخ بیست و هشتم جنوری به اشتراک سرمنشی سازمان ملل و رییس جمهور کرزی و حضور نماینده گان نزدیک به هفتاد کشور جهان راه اندازی گردید.

مسایل وابسته به تحولات و رخداد ها در افغانستان و به خصوص موضوع مذاکره و آشتی با طالبان مسلح در این اجلاس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ثریا پرلیکا یکی دیگر از اشتراک کننده های این گردهمایی گفت، آمدن صلح و تلاش های که در این راستا صورت می گیرد، ارزنده است، اما باید در هر مذاکره و تلاشی نقش زنان در فعالیت های سیاسی و اجتماعی نادیده گرفته نشود.

زنان افغان در ماه های اخیر پس از آن که مساله مذاکره با طالبان مسلح و برنامه آشتی با مخالفین بر سر زبان ها افتاده است، نگرانی های شان را مطرح کرده اند که ممکن با آمدن بخشی از تند روان به حکومت، آزادی های زنان نیز محدود شود.

اما دولت افغانستان و کشور های حامی مذاکره با مخالفین می گویند، که در هر حرکتی حقوق اساسی مردم و آزادی های مدنی مد نظر گرفته می شود تا به دست آورد های هشت سال گذشته آسیبی نرسد.


فوزیه احسان
XS
SM
MD
LG