لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۲

سدویل: توانایی طالبان مسلح را از بین می بریم


مارک سیدویل نماینده جدید ملکی ناتو برای افغانستان
مارک سیدویل نماینده جدید ملکی ناتو برای افغانستان
نماینده جدید ملکی ناتو برای افغانستان می گوید، با وجود مشکلات زیاد که در سال روان میلادی در این کشور متصور است، آنان قادر خواهند شد تا توانایی های طالبان مسلح را از بین ببرند و یک فضای امن را به مردم در افغانستان به ارمغان آورند.

مارک سیدویل که قبلاً به حیث سفیر بریتانیا در کابل ایفای وظیفه می نمود، اخیراً به عنوان نماینده ملکی ناتو برای افغانستان تعیین شد.

وی به روز یکشنبه در نخستین نشست خبری اش در کابل در رابطه به آزمون های موجود در سال 2010 میلادی در افغانستان و تلاش های ناتو برای از میان برداشتن مشکلات چنین گفت:
« سال 2010 میلادی با مشکلات زیاد به همراه خواهد بود، اما باید مطمین شویم که حکومت داری با بازسازی یک جا صورت گیرد و در زمینه تامین امنیت باید تمرکز بیشتر شود. زیرا این برای افغان ها حایز اهمیت است که آیا اطفال به مکانب رفته می توانند؟ آیا مکاتب و شفاخانه ها باز اند؟ من و جنرال مک کرستال اطمینان داریم که برای حل مشکلات مشترکاً تلاش می کنیم و در اخیر سال 2010 میلادی ما حالت بهتری خواهیم داشت.»

آقای سیدویل هم چنان گفت، که سعی می کند تا در چهارچوب نیرو های ناتو در بخش های نظامی و ملکی هماهنگی هر چه بیشتر ایجاد شود.

اما بسیاری از افغان ها بیم از آن دارند که با افزایش جنگ در سال روان میلادی آسیب های بیشتر به غیر نظامیان خواهد رسید.

اما جنرال مک کرستال قوماندان عمومی نیرو های امریکایی و ناتو در افغانستان که در این نشست خبری نیز حضور داشت گفت، آنان هر نوع تلاش ممکن را به هدف مصوونیت جان افراد ملکی در افغانستان به خرچ می دهند.
او گفت:
« به اکثریت افغان های ملکی از سوی مخالفین آسیب وارد می شود، اما به هر صورت خود را با آنان مقایسه نمی کنیم، زیرا ما در موقف بلند نسبت به آنان قرار داریم، ما در راستای حفظ جان افراد ملکی در افغانستان کار های زیاد را انجام داده ایم و تلاش های ما هم چنان ادامه دارد و من خود را در این زمینه متعهد می دانم.»

این در حالی است که نیرو های افغان و بین المللی برای راه اندازی عملیات وسیع در ولایت هلمند آماده گی می گیرند و گزارش های وجود دارد که صد ها خانواده در ولسوالی های مختلف هلمند از بیم این عملیات خانه های شان را ترک کرده اند.

مقامات گفته اند که هدف از این عملیات پاک سازی مناطق از وجود مخالفین مسلح دولت و تامین فضای صلح آمیز برای مردم است.


گزارش از ستار « فروغ »
XS
SM
MD
LG