لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۷

«آماده گی برای عملیات وسیع درهلمند اتخاذ شده است»


گلاب منگل والی هلمند و مارک سیدویل نماینده ملکی ناتو برای افغانستان در جریان کنفرانس مطبوعاتی در کابل
گلاب منگل والی هلمند و مارک سیدویل نماینده ملکی ناتو برای افغانستان در جریان کنفرانس مطبوعاتی در کابل
والی هلمند می گوید، که هدف از عملیات وسیع مارجه تنها جنگ با مخالفین نه بوده بلکه هدف اصلی، قرار دادن ولسوالی مارجه در زیر حاکمیت دولت است.

محمد گلاب منگل به روز سه شنبه در کابل طی نشست مشترک خبری با نماینده ملکی ناتو در افغانستان گفت، بعد از پاک سازی مارجه از وجود مخالفین، پروژه های بازسازی در این ولسوالی تطبیق خواهد شد.
آقای منگل در ادامه گفت:
« این عملیات در حالی اجرا می شود که ما در بخش خدمات ملکی نیز آماده گی های داریم که به خاطر ثبات، حکومتی داری خوب و هماهنگی در محل انجام بدهیم. در کنار نیرو های نظامی، نماینده های مختلف وزارت خانه ها و یک هیات ملکی که متشکل از 29 تن می باشند، به ساحه رفته اند.»

نماینده ملکی ناتو با تایید گفته های والی هلمند گفت، بعد از تصرف ولسوالی مارجه، افراد ادارات ملکی و حکومتی در آن جا فعالیت خواهند کرد.

والی هلمند در پاسخ به سوالی که چرا عملیات موسوم به «مشترک» در ولسوالی مارجه آغاز می شود؟ گفت:
« ما به خاطر این عملیات را در ولسوالی مارجه راه اندازی می کنیم که این ولسوالی مرکز طالبان و مواد مخدر می باشد.
« بعضی از پیام های که به ما رسیده است، ما کوشش می کنیم تا در زمینه اقدامات عملی نمایم. قبل از وقت است تا در بارهء این پیام ها چیزی گفته شود. اما امیدوار هستیم که یک تعداد طالبان افغان از جنگ دست خواهند کشید. »

به گفته والی هلمند، از ولسوالی مارجه تا به حال 200 خانواده بی جا شده اند که برای آنها کمک صورت گرفته است.

مقامات دولت افغانستان می گویند، عملیات تازه ناتو با عملیات که در گذشته انجام شده بود فرق دارد چنانچه در این عملیات بین مقامات دولتی، ناتو و افراد منطقه یک هماهنگی خاص وجود دارد که بعد از تصفیه منطقه، مردم به زنده گی خود ادامه داده و تغییرات مثبت را نیز مشاهده خواهند کرد.

مقامات ناتو می گویند، به خاطری عملیات هلمند آماده گی های زیاد گرفته شده است و قرار است این عملیات توسط هزاران سرباز افغان و ناتو راه اندازی شود.

اما شماری از کارشناسان می گویند که این عملیات بالای پروسهء صلح با طالبان در افغانستان تاثیرات منفی به جا خواهد گذاشت.

گزارش از فرشته «ندا»
XS
SM
MD
LG