لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۱

با محمد امین فرهنگ سابق وزیر تجارت در مورد اتهام اختلاس بالای وی


محمد امین فرهنگ سابق وزیر تجارت افغانستان
محمد امین فرهنگ سابق وزیر تجارت افغانستان
مجلهء شپیگل چاپ آلمان در شمارهء اخیر خود بر وزیر تجارت سابق افغانستان داکتر محمد امین فرهنگ اتهام وارد کرده است که وی در وقت وزارت خود به ملیون ها دالر سرمایهء دولتی دستبرد زده و این پول ها را در بانک های خارجی مخصوصاً در یک بانک سویس انتقال داده است.

گزارشگر رادیو آزادی ظریف نظر مصاحبهء مفصل در مورد این گزارش با آقای میر محمد امین فرهنگ سابق وزیر تجارت افغانستان انجام داده است.

قبل از شنیدن مصاحبه توجه تان را به ترجمهء مقاله شپیگل جلب می کنیم.

مجله شپیگل می نویسد:
علاوه بر آن آقای فرهنگ در یک مورد دیگر هم حکومت افغانستان و پارلمان این کشور را فریب داده است، زیرا وی باید قبل از وزیر شدن تابعیت آلمانیش را فسخ می کرد، ولی او تا آخرین لحظه پاسپورت آلمانیش را حفظ کرده بود.

مجله می نویسد:
محمد امین فرهنگ در سال 1981 به آلمان مهاجر شد و سال ها در پوهنتون بوخم درس می داد و در سال 2001 دوباره به کابل برگشت، ولی خانواده و فرزندانش در آلمان زنده گی خود را ادامه دادند.

مجله از قول لوی څارنوال حکومت افغانستان محمد اسحق الکو نوشته است که می گوید:
«آقای فرهنگ به 4 ملیون دالر از بودجهء وزارت خود دستبرد زده است.»
و به نوشته مجله، منابع دیگر این مبلغ را تا 19 ملیون دالر تخمین کرده اند.

به نوشته روزنامه، آقای الکو گفته است که بر علیهء آقای فرهنگ اسناد و شواهد در دست دارد و باید به زودی اتهامات علیه وی رسماً اعلان شود.

به گفته آقای الکو، بهتر است که آقای فرهنگ خودش به کابل حاضر شود تا به این سوال ها پاسخ گوید.

مجله شپیگل می نویسد، در غیر آن آقای الکو می گوید، مجبور خواهد شد که از برلین تقاضا کند تا این وزیر سابق را به کابل تسلیم نماید.

نظر به نوشتهء مجله شپیگل، به اساس یک معلومات شعبهء گمرکی آلمان در سال 2008 ادارهء جنایی آن کشور هم پی گرد قانونی را در مورد آقای فرهنگ شروع کرد که گفته می شد وی یک مقدار پول بودجهء وزارتش را در یک حساب بانکی خصوصی در سویس انتقال داده است.

اما وزیر تجارت سابق افغانستان هفته گذشته، این اتهامات لوی څارنوال افغانستان را رد کرده، همین قدر گفته است که هیچ عمل را انجام نه داده که از آن ترس داشته باشد.

همکار ما ظریف نظر در مورد این اتهامات مجله شپیگل با آقای محمد امین فرهنگ سابق وزیر تجارت افغانستان مصاحبه اختصاصی را انجام داده است.

XS
SM
MD
LG