لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۸

«عملیات در مارجه بدون مقاومت ادامه دارد»


در حالی که عملیات وسیع نظامی موسوم به مشترک در ولسوالی مارجه هلمند با کمترین مقاومت مخالفین مسلح دولت افغانستان ادامه دارد، وزیر دفاع این کشور می گوید که نیروهای افغان و بین المللی هرگز از این عملیات عقب نشینی نخواهند کرد.

جنرال عبدالرحیم وردک که پس از چاشت روز شنبه در کابل صحبت می کرد گفت، که طالبان مسلح بدون مقاومت جدی از مرکز ولسوالی مارجه عقب نشینی کرده اند و نیروهای افغان و بین المللی در این ولسوالی مستقر هستند.

اما او گفت که این عملیات ادامه می یابد و نیروهای افغان و بین المللی این منطقه را ترک نخواهند کرد.

وی افزود:
«آنچه مهم است این بوده، ساحه که بدست ما می آید، آنرا ترک نخوایم کرد، در عملیات بعدی، تقریباً 2100 تن پولیس ملی برای حفظ ساحه استخدام خواهد شد. تعداد کافی افراد ریاست امنیت ملی نیز در این عملیات اشتراک دارند، و در عملیات مستقیم تعداد قوت های افغانی نسبت به قواه ایتلاف بشتر تر است.»

عملیات در ولسوالی مارجه ولایت هلمند سحرگاه روز شنبه به رهبری نیروهای افغان آغاز گردید.

برای اجرای این عملیات از چندین هفته به این طرف آماده گی گرفته شده و هزاران تن از سربازان افغان و بین المللی خود را برای اجرای این عملیات که حمله به مرکز وسیع تجمع طالبان و بازار خرید و فروش مواد مخدر است، آماده کرده بودند.

وزیر دفاع افغانستان گفت که مارجه برای طالبان از اهمیت ویژه یی برخوردار بوده است و اجرای این عملیات می تواند سیستم فعالیت این گروه را در هلمند با دشواری رو به رو کند و زمینه را برای اجرای برنامه های بازسازی و حکومتداری به کمک مردم مساعد بسازد.

با آنکه وزیر دفاع افغانستان در مورد تلفات این عملیات معلوماتی نداد، اما وزارت داخله افغانستان گفته است که بیشتر از بیست تن از مخالفین کشته شده و هشت تن دیگر نیز بازداشت گردیده اند.

رییس جمهور افغانستان به نیروهای افغان و بین المللی دستور داده است که زنده گی مردمان ملکی را حفظ کنند، اما پیش از آغاز عملیات صد ها خانواده از بیم درگیری های نظامی خانه های شان را ترک کرده اند، اما هزاران تن از باشنده گان اصلی این ولسوالی تا هنوز هم در میان دود جنگ در منازل شان باقی مانده و ماین های کارگذاری شده نیز زنده گی آنان را تهدید می کند.

از سوی دیگر طالبان مسلح گفته اند که در برابر این عملیات مقاومت می کنند و به این مساله نیز تاکید کرده اند که مارجه اهمیت زیادی ندارد که خبرگزاری های بین المللی و نیروهای خارجی مستقر در افغانستان در مورد آن تبصره می کنند.

به هر صورت عملیات مارجه، نشانی از آغاز درگیری های تازه و سر آغاز عملیات وسیع سال جدید میلادی علیه طالبان در جنوب افغانستان به شمار می رود تا آنان را از را مناطق، بیرون براند و یا هم وادار به تسلیم شدن بسازد.


برشنا نظری
XS
SM
MD
LG