لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۳

اتاق تجارت افغانستان و امریکا روی بهبود وضع تجارت بحث می کنند


مسوولین اتاق های تجارت و صنایع افغانستان می گویند، که در نشست اتاق تجارت افغانستان و امریکا، در رابطه به برنامه های سال آینده اتاق مشترک تجارت افغان، امریکا و بهبود وضع تجارت و انکشاف سرمایه گزاری در افغانستان بحث و تبادل نظر می کنند.

آذرخش حافظی مسوول روابط بین المللی اتاق های تجارت و صنایع افغانستان در صحبت اختصاصی با رادیو آزادی گفت، هدف دیگر این اتاق از شرکت در این نشست بررسی نواقص تجاری به هدف ایجاد توازن تجارت میان افغانستان و سایر کشور ها، ایجاد یک ملیون کار در داخل افغانستان و یافتن راه ها برای بلند بردن تولیدات داخلی و خود کفایی افغانستان است.

در حال حاضر افغانستان با وجود داشتن منابع و امکانات داخلی، نیازمندی های اولیه خود را از کشور های همسایه و سایر کشور های جهان وارد می کند.

آذرخش حافظی هم چنان گفت، اتاق تجارت افغانستان در نظر دارد تا در تفاهم و همکاری جامعه بین المللی و جذب سرمایه گزاری های خارجی، زمینه استخراج معادن و تولید برق را در داخل افغانستان فراهم کند و هم چنان نقش ترانزیتی افغانستان را در منطقه دوباره احیا نماید.

مسوولین اتاق تجارت افغانستان در حال از تلاش ها به هدف انکشاف تجارت و جذب سرمایه گزاری ها در افغانستان سخن می زنند که تاجران افغان، از عدم حمایت قوی دولت از فعالیت های تجارتی، شکایت دارند.

اکثر تاجران افغان که مصروف کار و بار در افغانستان هستند از نبود استراتیژی و پلان های روشن تجاری شکایت دارند و می گویند طی نه سال گذشته در کنار مشکلات امنیتی دولت افغانستان نیز برای آنان زمینه فعالیت های بیشتر را فراهم نکرده است.

خان جان الکوزی یک تن از تاجران فغان می گوید انتظار می رود در نشست اتاق تجارت افغان، امریکا باید تلاش شود که زمینه فعالیت های تجاری بین افغانستان و منطقه بیشتر فراهم شود.

مقامات حکومت افغانستان می گویند که برای سال آینده پلان های وسیع را برای رشد تجارت و سرمایه گزاری روی دست دارند که بیشتر مشکلات تاجران را مرفوع خواهد ساخت.

نورالله دلاوری رییس اداره سرمایه گزاری افغانستان یا آیسا در یک مصاحبه به رادیو آزادی گفته است، تلاش می کنند تا سرمایه گزاران را تشویق به سرمایه گزاری در پروژه های دراز مدت تولیدی و زراعتی کنند.

افغانستان با داشتن منابع سرشار آبی، در حال حاضر برق مورد نیاز خود را نیز از کشور های تاجکستان و ازبکستان وارد می کند.

کار شناسان افغان هم چنان می گویند افغانستان دارای منابع سرشار طبیعی است که تا کنون دست نخورده باقی مانده است که در صورت استخراج درست می تواند منبع خوبی تجارتی و صادرات برای افغانستان باشد.


فوزیه احسان
XS
SM
MD
LG