لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۱

«این اولین بار است که از کرزی اجازه آغاز عملیات گرفته می شود»


انترنشنل هیرالد تربیون
روزنامه انترنشنل هیرالد تربیون در شماره اخیر خود در ارتباط به دستگیری ملا برادر شخص شماره دوم گروه طالبان مقاله را به چاپ رسانیده و می نویسد:
مقامات استخباراتی امریکا مکالمه های تلیفونی جلسه قومندانان مهم طالبان را شنیده اند که به گمان اغلب با ملا برادر ارتباط داشته است.

مقامات امریکایی اطلاعات شان را با استخبارات پاکستان شریک ساختند و نیروهای ضد تروریزم این کشور از یک خانه تعدادی را بدون کدام مقاومت بازداشت کردند.

روزنامه می نویسد:
مقامات امریکایی و پاکستانی پس از غور و بررسی مجدد دریافتند که در جمع بازداشت شده گان عبدالغنی مشهور به ملا برادر نیز شامل است.

انترنشنل هیرالد تربیون می نویسد:
در اظهارات تازه روشن شده است که دستگیری ملا برادر بخشی از تعهدات تازه پاکستان علیه طالبان نبوده بلکه این امر تصادفی و به گفته یک مقام امریکایی از طالع خوب واقعه شده است.

این مقام امریکایی می گوید:
«هیچ کسی نمی دانست که کی به دست خواهد آمد.» اما به گفته وی حال که ملا برادر بازداشت شده، تاثیر آن در ظرف چند هفته روشن خواهد شد.

اما بروس ریدل کارشناس مسایل افغانستان در انستیتیوت بروکینگز می گوید، تنش ها در مورد ملا برادر به مراتب کمتر از ازرش دستگیر شدن او می باشد. به گفته او پاکستان با بازداشت ملا برادر برای رفع شک و شبه های تلاش کرده که گویا در میان طالبان افغانی و پاکستانی تفاوت قایل است.

روزنامه می نویسد:
اداره رییس جمهور باراک اوباما در ارتباط به بازداشت های اخیر سران طالبان محتاطانه صحبت کرده است و یک مقام آن گفته است که تا حال در پالیسی پاکستان کدام تغیر بزرگ به میان نیآمده است.

والستریت ژورنال
روزنامه والستریت ژورنال چاپ امریکا در شماره اخیر خود در ارتباط به عملیات مارجهء هلمند و نقش رییس جمهور حامد کرزی در آغاز این عملیات مقاله را به نشر سپرده و می نویسد:
روز جمعه پیش از این که عملیات آغاز شود جنرال ستنلی مک کرستال قومندان عمومی نیروهای بین المللی در افغانستان در موتر زرهدار خود به ارگ ریاست جمهوری رفت و برای آغاز عملیات مارجه خواهان امر و مواقفت رییس جمهور کرزی شد.

وال ستریت ژورنال می نویسد:
این کار جنرال مک کرستال برای افغان ها و امریکایی های که از هشت سال به این سو شانه به شانه می جنگند، کاملاً تازگی داشت.

به نوشته روزنامه، رییس جمهور کرزی صبح زود که هنوز خواب در چشمانش بود به اطرافیانش گفت، این اولین باری است که از او اجازه آغاز عملیات گرفته می شود و این امر در گذشته سابقه نداشته است.

روزنامه به نقل از مقامات افغان و امریکایی می نویسد:
جنرال مک کرستال در کنار گرفتن اجازه آغاز عملیات مارجه، بطور منظم در ارتباط به این عملیات رییس جمهور کرزی معلومات می دهد. به نوشته روزنامه هم چنین به شمول جیمز جانز مشاور امنیت ملی رییس جمهور اوباما برخی از مقامات ارشد قصر سفید با آقای کرزی بحث و گفتگو می کنند.

روزنامه از یک مقام امریکایی که در گفتگو ها با حامد کرزی دخیل بوده نقل قول می کند که می گوید:
«ما می خواهیم آقای کرزی بر امور مسلط و حاکم و مانند ویستن چرچل بر مردم خود متکی باشد.»
XS
SM
MD
LG