لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۷

«برای تغییر و امید، ایتلاف را به راه می اندازم»


عبدالله عبدالله کاندید عمده انتخابات ریاست جمهوری در سال گذشته
عبدالله عبدالله کاندید عمده انتخابات ریاست جمهوری در سال گذشته
رقیب حامد کرزی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز جمعه اعلان کرد که جهت به میان آوردن سیستم چند حزبی در انتخابات پارلمانی افغانستان در ماه سنبله امسال دست به ایتلاف جدید خواهد زد.

عبدالله عبدالله کاندید عمده انتخابات ریاست جمهوری در سال گذشته، گفت او امیدوار است که این اقدام یک فصل تازه را در حیات سیاسی افغانستان باز خواهد کرد. او اضافه کرد که "برای تغیر و امید" ایتلافی را به راه می اندازد.

عبدالله عبدالله در انتخابات اگیست سال گذشته میلادی در برابر رییس جمهور کرزی تشکیل نظام پارلمانی را شعار خود قرار داده بود.

عبدالله عبدالله که برای ملاقات با سیاست مداران فرانسه از آن کشور دیدن می کند، در بیانیه اش در یک کنفرانس در پاریس گفت، در حال حاضر اهمیت احزاب و جنبش های سیاسی در افغانستان نادیده پنداشته می شود.

عبدالله گفت، او در جنبش جدید تحت رهبری اش نماینده های مختلف به شمول اعضای ولسی جرگه، مشرانو جرگه و شورای های ولایتی و نماینده های احزاب سیاسی را به این هدف متحد می نماید تا به این ترتیب در قانون انتخابات تغیراتی را ایجاد کرده و به نفع سیستم غیر مرکزی ساختن، اصلاحات را به میان آورد.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که قرار بود در ماه جوزا برگزار گردد، تا ماه سنبله امسال به تعویق افتاد.

عبدالله عبدالله گفت:
«ما اساسات آن را گذاشیم، ما در ولسی جرگه کنونی کشور ایتلاف داریم که شماری آن بیشتر از 50 وکیل می رسد. اما اگر در سیستم انتخابات شفافیت آوریم، شماری طرفداران ما در ولسی جرگه آینده افزایش خواهند یافت.»

عبدالله عبدالله در دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پیروزی حامد کرزی را نه پذیرفت، اما از ایستاده گی در دور دوم انتخابات خوداری کرد.

نیروهای امریکایی، افغان و ناتو در مارجه ولایت هلمند علیه طالبان مسلح سخت درگیر می باشند، در نبرد علیه جنگ جویان طالبان و استفاده از نیروهای هوایی از احتیاط کار گرفته تا به افراد ملکی صدمه وآسیبی نه رسانند.

در گزارش آمده است که نیروها روز جمعه در جنوب مارجه به مقاومت طالبان مواجه شدند. اما نیروها می گویند که آنها یک مرکز طالبان را تصرف کرده اند.
XS
SM
MD
LG