لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۹

برنامه آموزش مسایل حقوق بشر برای پولیس آغاز شد


مقامات وزارت داخله افغانستان می گویند که برای آشنایی بیشتر سربازان و افسران پولیس با مسایل وابسته به حقوق بشر برنامه های جدید را آغاز کرده و آن را به کمک کمسیون مستقل حقوق بشر این کشور به اجرا می گذارند.

این مطلب را رییس تفتیش وزارت امور داخله افغانستان به روز شنبه در جریان یک دورهء آموزشی ابراز کرد که در آن ده ها تن از افسران و سربازان از مرکز و ولایات حضور یافته بودند.

مل پاسوال محمد وکیل اکبری رییس عمومی تفتیش وزارت امور داخله افغانستان در مورد چنین توضیحات داد:
« ریاست حقوق بشر و جندر در وزارت امور داخله به منظور بلند بردن ظرفیت های پولیس ملی ایجاد شده و ممبعد همین اداره در چوکات تشکیلات وزارت امور داخله نظارت از موضوعات مربوط به حقوق بشر را خواهد کرد. در صورت که افراد پولیس مخالف قوانین نافذه کشور و اعلامیهء حقوق بشر کدام کاری را انجام دهند، موضوع توسط ریاست تفتیش بررسی شده و مطابق قوانین به جزای اعمال شان می رسند.»

مقامات وزارت داخله افغانستان می پذیرند که بخش از نیرو های پولیس این کشور آشنایی کامل با اساسات و موازین حقوق بشری ندارند و این مساله سبب نا رضایتی مردم شده است.

رییس تفتیش وزارت داخله افغانستان گفت که در جریان ماه های اخیر، 160 مورد تخطی پولیس ثبت شده و برای افسران و سربازان پولیس که این تخطی ها را انجام داده اند، جزا داده شده است.

در همین حال کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز از عملکرد نادرست پولیس در برخی عرصه ها انتقاد کرده است.

احمد ضیا لنگری عضو کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان که در این دوره آموزشی اشتراک کرده بود، گفت که نیرو های پولیس در زمینه رعایت حقوق بشر مشکلاتی دارند که باید اصلاح شود.
آقای لنگری در ادامه گفت:
« رفتار و برخورد پولیس باید مطابق به موازین حقوق بشر باشد. در حال حاضر بعضی از نارسایی ها در مرکز و ولایات از طرف پولیس وجود دارد که قابل تشویش می باشد.»

بسیاری از افغان ها هم در مرکز و هم در ولایات افغانستان در برخی موارد از عمل کرد پولیس شکایت دارند.

مقامات وزارت داخله افغانستان گفته اند که سلسله آموزش مسایل حقوق بشری را برای افسران و سربازان پولیس در مرکز و ولایات ادامه می دهند.

در عین حال مسوولین پولیس اتحادیه اروپا می گویند که در زمینه پیاده کردن مسایل حقوق بشری در میان پولیس افغان، همکاری می کنند.

این اتحادیه به تازه گی سروی را انجام داده است که در آن گفته شده است، 60 درصد مردم افغانستان از عمل کرد پولیس ملی این کشور راضی و 40 درصد آنان ناراضی هستند.

مسوولین گفته اند که در تلاش هستند تا با اجرای برنامه های درست، اعتماد مردم را نسبت به پولیس بیشتر جلب کنند.



گزارش از فرشته «ندا»
XS
SM
MD
LG