لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۷

«حمله تروریستی روز جمعه یقیناً کار دشمنان اسلام بود»


اندیپندنت
روزنامه اندیپندنت چاپ انگلستان در شماره اخیر خود زیر عنوان "حمله طالب ها در قلب شهر کابل" مقاله ای نوشته و در آغاز این مقاله می نویسد:
حمله هم آهنگ بمب های انتحاری، نارنجک و تیر اندازی که به روز جمعه توسط شورشیان طالب در قلب شهر کابل انجام شد، شانزده کشته بجای گذاشت.

به گفته حامد کرزی رییس جمهور افغانستان، هدف حمله اتباع کشور هند بود. اما همین حمله، جان یک کارمند بلند پایه استخباراتی کشور ایتالیا و یک فلم بردار فرانسوی را نیز گرفت.

روزنامه می افزاید، خشونت در پایتخت افغانستان که در نتیجه آن حدود چهل نفر نیز زخمی گردید، علامت ختم دومین هفته عملیات مشترک قوای امریکایی، بریتانیوی و افغان برای تار و مار کردن طالب ها در ولایت هلمند در جنوب افغانستان می باشد.

با روبرو شدن یک نیروی قدرت مند غربی در ولایت هلمند، شورشیان اکثراً انتخاب کردند که از میدان جنگ فرار کنند.

روزنامه می افزاید، هر چند عساکر امریکایی و افغان هم در هلمند کشته شدند، اما حمله روز جمعه در کابل توسط طالب ها تلاشی بود تا جبهه جنگ را به جای دیگر عوض کنند و نشان بدهند که آنها هنوز هم یک نیروی پر زور هستند.

وزیر خارجه هند، این حمله را وحشیانه خواند و گفت، این کار کسانی است که می خواهند دوستی میان افغانستان و هند را ضعیف بسازند. حامد کرزی رییس جمهور افغانستان گفت، این حمله ترورستی و غیر اسلامی را در روز میلاد حضرت پیغمبر اسلام یقیناً آن های انجام دادند که دشمنان اسلام هستند.

اما ذبیح الله مجاهد که خود را سخنگوی طالب ها می خواند گفت، مجاهدین ما یک بار دیگر قادر شدند تا کابل را مورد حمله قرار بدهند.

روزنامه اندیپندنت در اخیر این بخشی از مقاله می نویسد، هند یکی از بزرگترین کشور کمک دهنده به افغانستان است و نفوذ این کشور در افغانستان، مخالفت بعضی عناصر را در اردو و استخبارات پاکستان بر انگیخته است.

مذاکرات روی موضوع کشمیر که به علت حمله تروریستی ماه نومبر سال 2008 میلادی بالای شهر مومبای هند به تعویق افتیده بود، اخیراً دوباره آغاز شد، ولی به گفته دیپلومات ها، حمله روز جمعه در کابل، ممکن به این منظور طرح شده باشد تا مذاکرات را بار دیگر به سقوط مواجه بسازد.

آبزرور
نشریه دیگر چاپ انگلستان، آبزرور در شماره اخیر خود زیر عنوان "طرح تعرفه ناتو برای پرداخت غرامات مردم ملکی" مقاله ای نوشته و در یک بخش این مقاله می نویسد، در این زمان که قوماندانان ناتو، برای بدست آوردن حمایت مردم افغانستان تاکید جدی دارند، موضوع جبران خساره برای تلفات مردم ملکی در صدر اجندای سیاسی قرار گرفته است.

به نوشته روز نامه، مقامات در باره ایجاد یک سیستم معیاری تادیه غرامات در میان کشورهای که در افغانستان عملیات دارند مذاکره می نمایند. بناً تلاش ها برای موافقت رسمی روی یک طرح غرامات، موازی با صدور هدایت جنرال مک کرستال قوماندان نیروهای ناتو در افغانستان پیش می رود. جنرال مک کرستال هدایت داده است تا تهاجم و تلاشی شبانه تا حد نهایی محدود ساخته شود.
XS
SM
MD
LG