لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۳

برخی ساکنان مارجه از خسارات ناشی ازعملیات «مشترک» شکایت دارند


عملیات نظامی در ولسوالی مارجه ولایت هلمند به پایان رسیده و تلاش جریان دارد تا در این ولسوالی ادارات فعال و حمایت مردم برای حکومت مرکزی افغانستان جلب شود.

باوجود تاکید مقامات ناتو و افغان برخی از ساکنان مارجه از خسارات و تلفات، مالی و جانی، در جریان عملیات موسوم به مشترک در هلمند شاکی اند.

تعدادی از آنها این شکایات شان را روز دوشنبه با کریم خلیلی معاون دوم رییس جمهور کرزی که به مارجه رفته بود درمیان گذاشتند.

برخی از باشنده گان ولسوالی مارجه هلمند روز دوشنبه به نوبت در برابر مقامات افغان ایستاده و شکایت های شان را تک تک ارایه کردند.
عمدتاً ترین این شکایت ها تخریب خانه ها و کشته شدن نزدیکان این افراد در عملیات مشترک نیروهای بین المللی و افغان در این ولسوالی بود.

آنها این شکایت های شان را در جلسهء ارایه کردند که به اشتراک کریم خلیلی معاون دوم رییس جمهور افغانستان در حمایت از حکومت مرکزی برگزار شده بود.

آژانس خبری اسوشیتدپرس می نویسد این شکایات بیان گر مشکلات است که در برابر مقامات افغانستان و ناتو که می خواهند مارجه یک نمونهء در عملیات ضد شورش طالبان باشد، قرار دارد.

همزمان با این جلسه در یک روز شش تن از سربازان ناتو در نقاط مختلف افغانستان کشته شدند و این بیان گر آنست که باوجود آرامش وضعیت در مارجه، جنگ های شدیدی در پیشروست.

خلیلی به باشندگان مارجه گفت:
مهمتر از همه برقراری امنیت و صلح در افغانستان است.»
وی گفت، آنها به این مساله اهمیت می دهند که با یک دیگر صحبت کنند.

اما ساکنان مارجه خشمگین بودند. یکی از ریش سفیدان این ولسوالی گفت که اعضای خانواده وی در این عملیات کشته شده است. ولی وی نه گفت که آنها از طرف کی کشته شده اند.


خلیلی با وی ابراز همدردی کرد و وعده کرد که حکومت با او همکاری خواهد کرد.

یک ریش سفید دیگر گفت، خانه اش تخریب شده است. وی هم چنین گفت که برایشان گفته شده بود که از سلاح ثقیل کار گرفته نه خواهد شد. وی از هیات که از کابل به مارجه رفته بود، خواست تا بروند و خانه او را ببینند.

یک باشنده دیگر مارجه شکایت کرد که سربازان ناتو به فرهنگ آنها ارج نه می گذارند و خانه هایشان را تلاشی می کنند.

اما برید جنرال ایریک تریمبلی سخنگوی نیروهای بین المللی کمک به امنیت به رادیو آزادی گفت که این عملیات در همکاری همه جانبه با نیروهای افغان بطور مشترک به پیش برده شده است. وی می گوید در ارتباط به پیمانه تخریب در مارجه یک نظر دیگر هم وجود دارد:
جنرال ایریک تریمبلی سخنگوی نیروهای بین المللی کمک به امنیت می گوید:
« فکر می کنم که در این جا دو نظر وجود دارد، برخی دیگری از افغان ها در مارجه و نادعلی هستند که با توجه به حجم عملیات نظامی توسط نیروهای امینتی افغان و ایساف از تخریب محدود که به املاک خصوصی و عامه پیش آمده به شکل مثبت متاثر شده اند و زمانی که آن ها به آینده نگاه می کنند رهبران محلی چه سران قومی هستند و یا هم مقامات محلی، ولسوال ها و یا هم والی هلمند با آنها در تماس می شوند و با گذشت هر روز شاهد پیش رفت در منطقه می باشند، کارهای بازسازی آغاز می شود، راه ها باز می شوند و در زندگی تغییر به میان می آید.»

باوجود تاکید نیروهای بین المللی و افغان برای جلوگیری از تلفات ملکیان بر اساس گزارش کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان 21 تن از ملکیان به شمول زنان و اطفال در مارجه کشته شده اند.

جنرال ترمبلی گفت که نیروهای به رهبری ناتو تلاش می کنند تا جلو تلفات افراد ملکی را بگیرند. اما به گفته وی بسیار دشوار است در عملیات ضد شورش از تلفات افراد ملکی کاملا جلوگیری شود.

صدها پولیس و مامورین دولتی برای تامین امنیت و ارایهء خدمات بهتر وارد مارجه شده اند.

عملیات مارجه اولین آزمون به ستراتیژی جدید امریکا در افغانستان دانسته می شود و یکی از اهداف اساسی آن جلب حمایت مردم از حکومت افغانستان می باشد.
XS
SM
MD
LG