لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۹

جنرال ترمبلی: تعداد زیاد طالبان تصمیم گرفته اند، با مردم عادی مدغم شوند


ایریک ترمبلی سخنگوی نیروهای بین المللی در افغانستان
ایریک ترمبلی سخنگوی نیروهای بین المللی در افغانستان
مقامات نیروهای بین المللی کمک به امنیت به رهبری ناتو در افغانستان می گویند، عملیات آن ها در جنوب افغانستان بر اساس همکاری میان ناتو، افغانستان و پاکستان به خوبی به پیش می رود.

ایریک ترمبلی سخنگوی نیروهای بین المللی امروز در مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی گفت، در حال حاضر اطلاعات استخباراتی میان سه طرف مبادله می شود و با گذشت هر روز همنوایی میان شان افزایش می یابد.
ایریک ترمبلی گفت:
«هر روز همکاری بیشتر از پیش میان حکومت های افغانستان و پاکستان وجود دارد. علاوه بر کمسیون سه جانبه، ایساف با حکومت افغانستان در زمینه تشریک اطلاعات استخباراتی و طرح برنامه ها کمک می کند.»

بر اساس گزارش ها مقامات ناتو در ارتباط به عملیات موسوم به «مشترک» در هلمند با مقامات پاکستانی مشوره های را انجام داده بودند. مقامات ناتو به این نگرانی های پاکستان نیز پاسخ مثبت داده بودند که این عملیات احتمالاً منجر به سرازیر شدن طالبان مسلح به پاکستان خواهد شد.

جنرال ترمبلی در ارتباط به طالبان مسلح که در مارجه مستقر بودند گفت:
«درک ما این است تعدادی زیادی از طالبان تصمیم گرفته اند که با مردم عادی مدغم شوند و به حکومت افغانستان فرصتی دهند تا با به دست گرفتن ابتکار یک تغییری را به میان آورد. برخی دیگری از آنها تصمیم گرفته اند که فرار کنند. تعدادشان به پاکستان رفته اند و شمار شان هم به فراه و شاید هم به هرات رفته باشند. و تعدادی از طالبان احتمالا به شمال هلمند به باغران رفته و پنهان شده اند.»

همزمان با عملیات مشترک در ولایت هلمند در آن سوی سرحد تعدادی از سران طالبان به شمول ملا بردار معاون رهبر طالبان نیز در پاکستان دستگیر شدند.
سخنگوی نیروهای بین المللی کمک به امنیت به رهبری ناتو در افغانستان می گوید، این بازداشت ها می تواند تاثیر بر فعالیت طالبان در افغانستان داشته باشد.
آقای ایریک ترمبلی اظهار داشت:
« فکر می کنم که بازداشت یک نفر می تواند در کوتاه مدت تاثیر محدود داشته باشد. اما تعدادی زیادی از قوماندان طالبان در سطح بلند بازداشت شده اند که یقیناً در مدت متوسط و طولانی تاثیر گذار بوده می تواند .»

شماری از کارشناسان نیز متعقد اند که تنها در صورت بازداشت ملا برادر و 15 تن از طالبان دیگر می تواند تاثیر عمیق بر اوضاع امنیتی در افغانستان داشته باشد که پاکستان این روند دستگیرها را ادامه دهد.
XS
SM
MD
LG