لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۵

راه نجات: جنگ به تنهایی حلال مشکلات افغانستان نیست


ویسا
روزنامه ویسا با اشاره به رخداد های روز جمعه گذشته در کابل با عنوان درشتی در صفحه اول خود نوشته است که حملات اخیر تروریستی در کابل برای تخریب پروسه صلح راه اندازی شده بود.

روزنامه در سرمقاله شماره امروز خود نیز این مساله را مورد بررسی قرار داده و پرسیده است که حملات تازه در کابل، چی پیغامی می تواند داشته باشد؟

روزنامه در جای دیگر به نقل از قوماندان ارشد نیرو های امریکایی نوشته است که سال جاری میلادی برای نیرو های خارجی در افغانستان، دشوار تر خواهد بود.

روزنامه مطلبی هم در مورد روند آموزش نیرو های افغان به نشر رسانده و گفته است که روسیه هم قرار است نیرو های پولیس افغانستان را آموزش بدهد.

انیس
روزنامه دولتی انیس در سرمقاله شماره امروز خود به انتقاداتی پاسخ داده است که در خصوص وضع محدودیت های تازه در برابر کار شبکه های تلویزیونی صورت می گیرد.

مقاله نویس گفته است که دولت افغانستان از آزادی بیان حمایت می کند، اما به قول نویسنده آزادی بیان باید با حفظ منافع ملی به همراه باشد.

روزنامه در جای دیگر در مورد چالش های موجود منطقوی تبصره کرده و نوشته است که برای جلوگیری از تاثیر این چالش ها، باید نیرو های افغان به صورت درست تجهیز شوند.

آرمان ملی
روزنامه آرمان ملی با اشاره به اقدام تازه در جهت جلوگیری از انتشار گزارش های محل رویداد های خونین در کابل نوشته است که باید دروازه های سانسور را ببندید.

آرمان ملی نیز در مورد ادامه عملیات نظامی در سال جاری میلادی تبصره کرده و نوشته است که عملیات نظامی برای 15 تا 18 ماه آینده طرح شده و این مساله می رساند که سال سختی از نگاه مسایل نظامی در پیش روست.

روزنامه مطلب مفصلی هم در مورد وضعیت در کشور های اسلامی به نشر رسانده و در این میان عواملی را مورد بررسی قرار داده است که مانع استقرار صلح در این کشور ها می شود.

سرنوشت
روزنامه سرنوشت در مورد وضعیت کنونی در افغانستان تبصره کرده و نوشته است که برای پیشبرد سیاست افغانی، یک اعتماد قوی نیاز است.

مقاله نویس گفته است که این اعتماد را حتی باید نیرو های بین المللی مستقر در این کشور کسب کنند.

روزنامه در سرمقاله شماره امروز خود در مورد خساراتی که در نتیجه جنگ در افغانستان به وجود می آید تبصره کرده و مخالفین مسلح دولت را ملامت کرده است که با حملات شان پل ها و سایر تاسیسات عام المنفعه را هدف قرار می دهند.

افغانستان تایمز
روزنامه انگلیسی زبان افغانستان تایمز در سرمقاله شماره امروز خود با اشاره به رخداد های تروریستی در کابل با عنوان برجسته یی نوشته است که این رویداد ها اثرات بدی بالای سرمایه گذاری و فعالیت های تجارتی به جا گذاشته است.

مقاله نویس گفته است که ادارات مسوول باید راه های را جستجو کنند تا مشکلی در این زمینه بروز نکند.

روزنامه هم چنان در مورد عملیات مارجه مطلبی را به نشر رسانده و جنبه های مختلف این عملیات را مورد بررسی قرار داده است.

اصلاح و هیواد
روزنامه های دولتی اصلاح و هیواد نیز برخی مطالب تحلیلی را به نشر رسانده اند.

هیواد در سرمقاله خود در مورد عملیات نظامی تبصره کرده و گفته است که باید پس از اجرای عملیات نظامی در زمینه بازسازی و توجه به زنده گی مردم، پرداخته شود.

اما اصلاح با اشاره به آغاز سال جدید تعلیمی در افغانستان، از خانواده ها خواسته است تا توجه بیشتری به تعلیم و آموزش فرزندان شان داشته باشند.

راه نجات
روزنامه راه نجات نیز در مورد ادامه جنگ ها در افغانستان تبصره کرده و با عنوان برجسته یی در بالای صفحه اول شماره امروز خود نوشته است که جنگ به تنهایی حلال مشکلات افغانستان نیست.

مقاله نویس در ادامه گفته است که تا خارجی ها نخواهند، هیچ کاری پیش نمی رود، زیرا به قول نویسنده، تصمیم گیرنده اصلی در این کشور نیرو های خارجی هستند.

روزنامه مطلبی هم در مورد وضعیت رسانه های خبری در افغانستان به نشر رسانده و با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه مطبوعات افغانستان، رسانه ها و مطبوعات را محروم و بی پشتوانه توصیف کرده است.


این روزنامه ها را برشنانظری مرور کرده است.
XS
SM
MD
LG