لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۱

کای آیدی: دراصلاحات و مبارزه با فساد اداری از جدیت کار گرفته شود!


لوس آنجلس
روزنامه لوس آنجلس تایمز در شماره اخیر خود مطلبی دارد در مورد سخنان کای آیده نمایندهء خاص سازمان ملل متحد در افغانستان که اکنون وظیفه اش در این کشور به پایان رسیده است.

به نوشته روزنامه کای آیده از رییس جمهور کرزی می خواهد که در برنامه های اصلاحات و مبارزه با فساد اداری از جدیت کار گیرد.

آقای آیده به رهبران افغانستان گفته است که اول خانه های خود را پاک کنند، بعد در دیگر جای ها با فساد مبارزه کنند.
آقای آیده همین طور به جامعهء جهانی هشدار داده است که با عملیات نظامی، تلاش های سیاسی برای رسیدن به صلح را در افغانستان برهم نزنند.

به گفته آقای آیده اختلافات فرهنگی بین قدرت های جهان و مردم افغانستان در راه پیشرفت در این کشور، موانع ایجاد می کند .

به نوشته روزنامه آقای آیده توصیه می کند که جامعه جهانی باید با مردم افغانستان از در مفاهمه و تحمل پیش برود و افغان ها را در پیشبرد امور آنها دخیل بسازد، در غیر آن افغان ها توهین و تحقیر می شوند که آن ها چنین حالت قبول کرده نمی توانند.

به گفته آقای آیده بعضی اوقات با افغانستان به حیث یک کشور بی صاحب برخورد می شود که باید به این عمل خاتمه گذاشته شود.

به نوشتهء روزنامه از سوی دیگر آقای آیده به این نظر است که افغان ها خودشان همیشه برای هر کار جامعه جهانی را ملامت می کنند ولی حالا زمان آن رسیده است که آن ها خود نیز حرکت کنند و دیگر دست به زیر الاشه ننشینند و زمام امور کشور خود را بدست گیرند.

به نوشتهء روز نامه، آقای آیده در آخرین کنفرانس خبریش به حیث نمایندهء خاص سازمان ملل متحد در افغانستان گفته است:
«همه باید اقرار کنند که می توانستند، دست آوردهای بیشتری در افغانستان داشته باشند و باید هم می داشتند، ولی به این هدف خود نه رسیدند.»

وی اکنون امیدوار است که سال 2010 یک نقطه عطف در تحولات افغانستان باشد.

انستیتوت صلح و جنگ
نشریه انستیتوت صلح و جنگ در شماره اخیر خود در بارهء تلاش های برای بیشتر ساختن نقش زنان در پولیس افغانستان مطلبی را به نشر رسانیده در بخش از آن می نویسد:
وزارت داخلهء افغانستان می خواهد برای تلاشی زنان و فعالیت های دیگر بیش از 5 هزار زن رابه صفوف پولیس استخدام کند.

به نوشتهء نشریه با این عمل از یک سو یک تعداد از خانوده های که سرپرت مرد ندارند، منبع درآمد پیدا می کنند. از سوی دیگر در میدان های هوایی و پوسته های امنیتی تلاشی زنان آسان می شود.

نشریه از قول سخنگوی وزارت داخله افغانستان زمری بشری نوشته است که می گوید:
«خانواده های افغان حاضر اند همان طوری که پسران خود را به خدمت عسکری و پولیس می فرستند، دختران شان را نیز به خدمت بفرستند.»

اما به نوشته نشریه، افغانستان یک جامعه عنعنوی است که برای اکثریت اهالی آن بیرون رفتن زنان در شب ها، غیر قابل قبول می باشد. از این رو جذب زنان به صفوف پولیس، هم کار آسان نه خواهد بود.
XS
SM
MD
LG