لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۹

فلم قتل اجمل نقشبندی خبرنگار افغان نمایش داده شد


اجمل نقشبندی خبرنگار افغان
اجمل نقشبندی خبرنگار افغان
در نشستی که از سوی موسسات حمایت کننده رسانه ها و شماری از رسانه ها به روز یک شنبه در کابل راه اندازی شده بود، یک بار دیگر وضعیت خبرنگاران افغان نگران کننده توصیف گردید.

موسسات حمایت کننده رسانه ها و دفاع از حقوق خبرنگاران در افغانستان از حکومت این کشور می خواهند، که برای حفظ جان خبرنگاران که با همکاران خارجی شان و یا خبرنگاران خارجی که در مناطق دور دست افغانستان مصروف کار هستند، توجه جدی نموده و راه های بهتری برای حفاظت از آنان جستجو کنند.

واحد هاشمی رییس موسسه نی در محفل که به خاطر نمایش فلم قتل اجمل نقشبندی خبرنگار افغان از سوی طالبان، برگزار شده بود، سرنوشت آن عده از خبرنگارانی را که با همکاران خارجی شان در مناطق نا امن کشور مصروف کار هستند پر مخاطره خوانده گفت، که در قرار داد های این خبرنگارن با همکاران خارجی شان باید مساله حفظ جان آنان ذکر گردد.

این تقاضا ها در حالی صورت می گیرد، که در این چند سال اخیر خبرنگاران افغان در همکاری با خبرنگاران خارجی از سوی طالبان دستگیر و کشته شده اند و از جانب دولت یا مراجع مسوول مورد حمایت قرار نگرفته اند.

اشتراک کننده گان در این نشست گفتند، که در هنگام عملیات و یا معامله های خبرنگاران خارجی، هیچ گونه توجه یی برای حفظ جان خبرنگاران افغان صورت نمی گیرد.

از تازه ترین مورد، می توان از کشته شدن محمد سلطان منادی یاد کرد. اشتراک کننده گان هم چنان، دولت افغانستان و برخی از کشور ها از جمله انگلستان را مورد انتقاد قرار داده و گفتند با وجود تقاضای های مکرر آنان انگلستان در باره کشته شدن محمد سلطان منادی تحقیقات را انجام نداد.

باری سلام مسوول رادیو صبح بخیر افغانستان نیز حالت خبرنگاران را نا مناسب عنوان کرد.
باری سلام مسوول رادیو صبح بخیر افغانستان

این نخستین بار نیست که موسسات حمایت کننده از رسانه ها و اتحادیه های خبر نگاران نگرانی شدید خود را از وضعیت خبرنگاران ابراز می کنند، اما تا این حال هیچ گونه اقدامی از سوی دولت و یا هیچ نهادی برای دفاع از حقوق خبرنگاران صورت نگرفته است.

اما دولت افغانستان به خصوص وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می گوید، که ضمن حمایت از آزادی بیان در کشور، تلاش کرده است تا زنده گی خبرنگاران افغان نیز حفاظت شود و ساحه فعالیت آنان همواره مصون بماند.


منیژه دیوه
XS
SM
MD
LG