لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۸

سیاست دوگانه، ایران یا امریکا؟


محمود احمدی نژاد رییس جمهور ایران ایالات متحده امریکا را به بازی نقش دو گانه در افغانستان متهم کرد و گفت که آن کشور با آن تروریستان می جنگند که خودش در ایجاد شان کمک کرده است.

احمدی نژاد در جریان دیدارش از کابل این اظهارات را در حالی بیان کرد که یک روز قبل رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده در سفر به افغانستان اتهامات مشابه را بر ایران وارد کرد.

دیدار احمدی نژاد در حالی به عمل آمد که گیتس پس از دیدار سه روزه افغانستان را ترک گفت.
گیتس گفت که تهران در تلاش روابط خوب با حکومت افغانستان است در حالیکه تلاش های ایالات متحده و ناتو را در افغانستان با فراهم کردن برخی از کمک ها به طالبان تخریب می کند.

اما احمدی نژاد با استفاده از فرصت طی دیدارش از کابل، متحدین غربی افغانستان را مورد انتقاد قرار داده گفت، حضور نظامی آنها را راه حل برقراری صلح در افغانستان نمی پندارد.
احمدی نژاد گفت:
« آن ها "کشورهای غربی" با امنیت کشورهای ما، با پیشرفت ملت های ما مخالف اند برای این که بشکنند ملت های ما را حاضرند صدها ملیارد هزینه کنند، البته فکر می کنند که چند برابر این را می تواند در آمد داشته باشند از این اقدامات. اما من مطمین هستم که همه آن ها در برابر ملت های منطقه به خصوص ملت افغانستان شکست خواهند خورد.»

در این حال حکومت افغانستان می گوید روابط این کشور با ایران بر پایهء راوبط نیک همسایگی استوار است.
احمد ضیاء سیامک هروی یکی از سخنگویان رییس جمهور کرزی به رادیو آزادی گفت، روابط این کشور با ایران جدا از سیاست های است که کشورهای مختلف در قبال یک دیگر دارند.
وی افزود:
«سخنان آقای احمدی نژاد دیدگاه خود آقای احمدی نژاد است. ما همان طوری که گفتیم ما با کشوری امریکا روابط بسیار حسنه داریم. کمک های که در این چند سال انجام شده ما مدیون این کمک ها هستیم و کمک با ما در مبارزه علیه تروریزم می کند ما سپاس گذار هستیم.»

همزمان با این رییس جمهور کرزی از مصرف صدها ملیون دالر از جانب تهران برای بازسازی سرک ها، معارف، صحت عامه و تولید انرژی برق در نقاط مختلف افغانستان استقبال کرده است.

اما در حالیکه از کمک های ایران در افغانستان استقبال می شود، کارشناسان در کابل سرمایه گذاری های ایران را در بخش رسانه ها و کمک با حلقاتی از شیعه های افغان را به دیده شک می نگرند.

این در حالیست که مقامات غربی، تهران را به همکاری با طالبان و سایر گروه های شورشی افغان متهم می کنند.

در عین حال این وضعیت بغرنج کرزی را مجبور ساخته تا راه دوستی را با همسایگانش خصوصاً ایران و پاکستان در پیش گیرد و همزمان با آن در تلاش این است که افغانستان به میدان رقابت های ذات البینی این کشورها مبدل نه شود.
XS
SM
MD
LG