لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۲

«جنگ در کندهار با جنگ در مارجه تفاوت خواهد داشت»


کرستین ساینس مانتور
روزنامه کرستین ساینس مانتور در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان جنگ در کندهار با جنگ در مارجه تفاوت خواهد داشت.

روزنامه می نویسد، طراحان نظامی امریکا که شاهد پیروزی عملیات قوای این کشور در منطقه مارجه ولایت هلمند بوده اند، اکنون برای عملیات گسترده تر در ولایت کندهار آماده گی می گیرند. اما این جنگ با عملیات در مارجه فرق خواهد داشت.

عملیات هلمند در روز معین آغاز شد و برنامه معین برای ختم آن هم طرح شده بود. در این عملیات در حدود 4 هزار عسکر امریکایی و افغان سهم داشتند و 10 هزار سرباز کمکی امریکا آماده کار بودند. هلیکوپتر ها هم در این عملیات سهم داشتند.

اما به نوشته روزنامه در کندهار که یک شهر و عموماً یک ولایت پر ازدحام می باشد، عملیات نمی تواند مانند مارجه طرح ریزی شود. به گفته مقامات نظامی امریکا این عملیات بیشتر بطی و قدم به قدم خواهد بود.

در مارجه قوای امریکایی چند هفته قبل از عملیات در باره آن به مردم خبر داده بود و هر روز در رسانه ها در مورد آغاز آن سخن گفته می شد، اما در مورد عملیات کندهار تا حال هیچ شرحی وجود ندارد.

از سوی دیگر کندهار از نگاه مرکزیت فرهنگی و سیاسی هم نسبت به مارجه تفاوت دارد و در این جا بی اعتنایی در عملیات می تواند دامنه خشونت و آشوب را گسترده تر بسازد و قوای خارجی باید با احتیاط و سنجیده قدم بردارند.

در ولایت هلمند تنها ولسوالی مارجه جز عمومی عملیات بود اما در کندهار چندین ولسوالی وجود دارد که هر یک آن چند برابر مارجه نفوس دارند، از جمله زړی، پنجوایی، خاکریز، ارغنداب و دند.

متخصصین مبارزه با تروریزم می گویند که کندهار در جنگ علیه شورشیان اهمیت حیاتی دارد و برای تامین امنیت و ثبات در شهر کندهار ایجاد امنیت در ولسوالی های آن ضرور است.

ستراتفور کامنتری

نشریه ستراتفور کامنتری در شماره اخیر خود مطلبی دارد در باره انگیزه سفر وزیر دفاع امریکا رابرت گیتس به افغانستان که در بخش آن می نویسد:

ایالات متحده هنوز هم به مشکلات زیاد در افغانستان رو به رو است، از جمله مشکلات تکتیکی مانند جمع آوری معلومات استخباراتی و عیار کردن قوا با تکتیک های طالبان که می توانند در راه های صعب العبور کوهستانی بهتر حرکت کنند.

نشریه می نویسد، در یک تحقیقات اخیر حربی پوهنتون امریکا واضیح شده است که عساکر این کشور در شرایط تربیه شده اند که می توانند در ارتفاعات کوهستانی کم تر از 300 متر به خوبی حرکت کنند. اما در افغانستان 50 فیصد جنگ ها در مناطقی دوام دارد که ارتفاع آن از 300 متر بیشتر است.

به نوشته نشریه رهبران امریکا با احتیاط صحبت کرده و می گویند که 12 تا 18 ماه آینده ماه های دشوار و طولانی در جنگ خواهد بود. اما به نظر نشریه اهداف و خواسته های امریکا در افغانستان بزرگ تر از آن است که در یک مقطع کوتاه زمانی بر آورده شود.

از سوی دیگر با وجودی که امریکا می تواند در دراز مدت در هر نوع مبارزه مسلحانه موفق شود، اما قوای نظامی امریکا با مشکلات تکتیکی و دیگر دشواری های که در افغانستان به آن رو به رو هستند، نمی توانند به زودی این فاصله را طی کنند.
XS
SM
MD
LG