لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۱

ملیبند:بریتانیا و چین موافق اند بالای ایران فشار وارد کنند


دوید ملیبند، وزیر خارجه برتانیا
دوید ملیبند، وزیر خارجه برتانیا
دوید ملیبند، وزیر خارجه برتانیا گفت، کشورش و چین موافق اند تا بالای ایران به خاطر فعالیت های پروگرام هسته ای آن کشور فشار وارد کنند، ولی در عین حال، باب مذاکره با تهران را نیز باز مانند.

قبل از سفرش به بی جینگ ملیبند گفت، دو کشور قدرتمند که عضو شورای امینت سازمان ملل متحد نیز هستند، در مورد تهران وجه مشترک دارند و آن این که ایران فیصله نامه شورای امنیت را بپذیرد و فعالیت های هسته ای خود را محدود کند.

ملیبند در مورد چنین گفت:
«برتانیا و چین نه تنها به این هدف موافقت نه کرده که ایران باید به پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای احترام بگذارد و به یک کشور مجهز با سلاح هسته ای تبدیل نگردد. ما هم چنان موافقت کردیم تا فشار و باب مذاکره را با ایران باز مانیم. از مدت زمانی بحث مذاکرات بالای میز ایران بوده است، ولی آنها مذاکرات را رد کرده اند.»

به گفته آژانس خبری رویترز، ملیبند به روز یکشنبه برای سفر سه روز وارد چین شد. هدف این سفر افزایش روابط بین این دو کشور است.

پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای، یک معاهده بین المللی است که هدف آن جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای است. این پیمان آن عده کشور های را که رسماً به داشتن سلاح هسته ای مجهز اند به شمول چین و برتانیا، مستثنی قرار می دهد.

رویترز می نویسد، باوجود اظهارات شکست ناپذیر ملیبند، گفتگو های وی در مورد ایران در بیجینگ، مشکل خواهد بود.

قدرت های غربی از چین می خواهند تا فیصله نامه پیشنهاد شده سازمان ملل را در مورد تعزیرات جدید بالای تهران تصویب کند. دول غربی به این باور اند که تهران می خواهد تا به سلاح هسته ای دست یابد و از پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای تخطی ورزیده است.

ولی تهران ادعای کشور های غربی را رد کرده، و می گوید که برنامه غنی سازی یورانیم آن کشور به خاطر تولید برق است و قصد ساختن سلاح هسته ای ندارد.

ایران منبع بزرگ نفت برای چین است، و در گذشته بیجینگ در برابر تعزیرات شدید بالای ایران مقاومت نشان داده است. چین یکی از اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل است، و حق ویتو یا مخالف را در هر فیصله نامه شورای امنیت دارد.

به گفته رویترز، در حال که چین گفته است که از "روش دوگانه" یعنی فشار و مذاکره با تهران حمایت می کند، بیجیگ تمایل کمتر بر وضع تعزیرات بالای ایران را دارد.

قرار است ملیبند با وین جابو، صدراعظم چین، و ینگ جی چی، وزیر خارجه آن کشور ملاقات نماید.
XS
SM
MD
LG