لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۰

«وضع امنیتی قندهار در نتیجه رقابت های احراز قدرت به وخامت نهاده است»


کریسچین ساینس
روزنامه کریسچین ساینس مونیتور امریکا می نویسد که حملات شب یکشنبه در شهر قندهار که زندان و قوماندانی امنیه این ولایت را هدف قرار داد بیش از هشتا دو پنج زخمی و کشته به جا گذاشت.

اکثریت قربانیان این حملات به شمول چند نفر که برای محفل عروسی در نزدیکی تعمیر قوماندانی امنیه جمع شده بودند غیر نظامی بودند. و یک سخنگوی طالبان مسوولیت این حملات را به عهده گرفت.

روزنامه کریسچین ساینس مونیتور می نویسد، حامد کرزی رییس جمهور افغانستان پیش بینی کرده است که رسیدن هزاران عسکر تازه نفس امریکایی به قندهار منجر به تغییر روش های جنگی طالبان خواهد شد.

مخالفین تلاش خواهند کرد تا حملات بیشتر بر ادارات دولتی در قندهار انجام دهند.
رییس جمهورکرزی به روزنامه گفته است که طالبان با انجام چنین حملات عمده در شهرقندهار سعی می کنند حضور خود را در اطراف شهر نشان دهند.

و در این شک نیست که قندهار را بیشتر در مرکز توجه خود قرار خواهند داد.

روزنامه می نویسد که وضع امنیتی قندهار در نتیجه رقابت های گروهای از جنگ سالاران، مجرمین و شورشیان برای احراز قدرت در این ولایت، در چند سال اخیر روبه وخامت نهاده است.

حوادث ترور و انفجار در دو هفته اخیر در قندهار به اوج خود رسید.

گاردین
اما روزنامه گاردین انگلستان در یک مطلب راجع به پاکستان این سوال را مطرح می سازد که این کشور بالاخره چه رنگ و وضعیت دارد؟

رسانه های جهانی پاکستان را یکی از خطرناکترین نقاط جهان می دانند که آماج حملات فرقه ای و افراط گری مذهبی می باشد.

اما پاکستانیان متمول می گویند که وضعیت چنین نیست. آنها به نوشته روزنامه می گویند که جامعه پاکستان متشکل از مردمی است که آخرین مود روز را دوست دارند، به نو ترین موسیقی گوش فرا می دهند و اشعار تصوف و عرفان را می سرایند.

اما روزنامه گاردین می نویسد که پاکستان در واقعیت متشکل از این هر دو شکل و وضعیت و رنگ های میانی می باشد.

پاکستان اغلب سالیان تاریخ خود را زیر استبداد نظامیان سپری کرده و مطبوعات کشور کارتون های هجو آمیز هر یکی از رهبران را داشته است.

گاردین می نویسد که افراط گری تنها به طالبان در صوبه سرحد منحصر نیست بلکه در اقشار دیگر جامعه نیز خونریزی های دارد.

روزنامه در ادامه می نویسد که آینده پاکستان در خور تصمیم گیری نیست. پاکستان به کمک نیاز دارد تا به یک دولت مسالمت آمیز، موفق و ثابت تبدیل شود و کسانی که آماده کمک هستند متحدین خود را میان اقشار وسیع و متنوع جامعه پاکستان خواهند یافت.

آنها مردمان را خواهند یافت که از ته دل می خواهند ثابت سازند که مطبوعات جهانی تصویر درست از پاکستان ارایه نه می کنند.
XS
SM
MD
LG