لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۶

خالد بن لادن، ایران را متهم به شکنجهء اعضای فامیلش کرد


عمر بن لادن یکی از اعضای خانواده اسامه بن لادن
عمر بن لادن یکی از اعضای خانواده اسامه بن لادن
یکی از پسران بن لادن از رهبر مذهبی ایران خواسته است اعضای خانواده او را که گفته می شود از زمان حملهء 2001 امریکا به افغانستان به ایران فرار کرده و در بازداشت خانگی بسر میبرند ازاد کند .
اسوشیتد پرس به اساس نامهء پسر بن لادن که دیروز در انترنت راه یافت گزارشی را تهیه کرده، که در بخش از آن می نویسد:
خالد بن لادن در اظهارات خود مقامات ایرانی را متهم می کند که با 30 تن از اعضای خانواده شان بدرفتاری کرده و آنان را لت و کوب کرده، زیر فشار قرار داده اند.
این نامه که تاریخ اوایل جنوری را نشان می دهد، مدت کوتاه پس از پخش گزارش خبری یی نوشته شده است که در ان یکی از خواهران خالد از چنگ محافظان ایرانی خود فرار کرده، به سفارت عربستان در تهران پناهنده شد.

از مدت زیادی است که گفته می شود دولت ایران شماری از اعضای خانواده بن لادن را که پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر از افغانستان به ایران فرار کرده بودند، تحت بازداشت قرار داده است. درین میان از پسران اسامه سعد و حمزه که فکر می شد در شبکهء القاعده عضویت هم دارند، نام گرفته شده است.
اما ایران هرگز این را تایید نکرده و ادعا نمود که از کشف پناهنده شدن ایمان دختر 17 ساله اسامه بن لادن به سفارت عربستان در تهران متحیر شده است.

در مورد خالد بن لادن معلومات زیاد در دست نیست. گفته می شود وی 20 سال دارد و یقیناً تا سال 2001 با پدر خود در افغانستان بوده است.
نامه اش او را شیخ خالد معرفی می کند که اشاره به یک مقام محترم مذهبی است.
مقامات ایرانی گفته اند آنان می دانستند که دختر اسامه در سفارت عربستان سعودی در تهران بوده است، اما داشتن آگاهی در رابطه به چگونه گی آمدنش را به ایران رد کردند.
تهران هرگز موجودیت دیگر اعضای خانواده بن لادن در ایران را تایید نه کرده است.
نامهء روز دوشنبه خالد بن لادن عنوانی علی خامنه یی رهبر مذهبی ایران نوشته شده است و اصرار دارد که اعضای خانواده وی در ایران اند.
خالد اظهار داشته که متحیر است، چگونه دولت ایران موجودیت آنان را در ایران انکار می کند.

خالد در نامه اش نوشته است بیشتر اعضای خانواده وی زنان و اطفال اند که که در اثر حملات هوایی سال 2001 امریکا به افغانستان ناچار شدند به ایران فرار کنند و ظرف یک سال بعد از آن به وسیلهء نیرو های محلی ایران بازداشت شده اند.

خالد می گوید در رابطه به این مساله چندین بار با دولت ایران تماس گرفته شده است. وی نوشته است، ما از شخصیت های برجستهء ایران خواسته ایم در رابطه به خروج اعضای خانواده ما از ایران میانجی گری کنند، آنان دوباره به ایران برنه خواهند گشت، اما این تلاش ها بی فایده بود.

پسر دیگر بن لادن عمر به روزنامه شرق الاوسط عربستان سعودی در ماه دسامبر گفت از سرنوشت خواهران و برادرانش که به ایران فرار کرده بودند، خبر نداشته است. وی گفته بود این بازداشت شده گان شامل چهار خواهر و برادر وی و 25 تن دیگر از اقارب شان می باشند.

عربستان سعودی گفته بود برای رهایی ایمان بن لادن دختر اسامه بن لادن میانجیگری میکند اما خبر دیگری درین باره شنیده نشده است.

مقامات امریکایی می گویند، سال گذشته سعد بن لادن پسر اسامه بن لادن هنگام فرار ازایران در حمله هوایی امریکا بر پاکستان احتمالا کشته شده است، اما آنان این معلومات را تایید نمی کنند.

نامه خالد، فرار سعد این نکته را تایید می کند که دیگر اعضای خانواده بن لادن در ایران تحت شکنجه و فشار قرار دارند.
XS
SM
MD
LG