لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۹

«چرا باید امریکا با طالبان مذاکره کند؟»


روزنامهء واشنگتن پوست درشماره اخیر خود مقالهء ژورنالیست معروف پاکستان و کارشناس امورمنطقه احمد رشید را زیر عنوان «چرا باید امریکا با طالبان مذاکره کند؟» را به نشر رسانیده است.

احمد رشید دراین مقاله از تلاش های کشورهای همسایه افغانستان برای اعمال نفوذ درافغانستان یاد نموده، گفته است، در راستای این کشمکش ها، تضادهای قومی درافغانستان تشدید یافته، این موضوع منجر به هرج و مرج سیاسی و امنیتی درافغانستان خواهد شد.

رشید از رقابت های هند، پاکستان و ایران به طور خاص نام برده گفته است هندوستان درتلاش ایجاد یک اتحاد منطقوی به همان شکلی است که در دهه 1990 ایجاد شده بود که اتحاد شمال را برضد طالبان حمایت شده ازسوی پاکستان، پشتیبانی می کرد.

درحالی که ادارهء رییس جمهور اوباما میدان جنگ درافغانستان را با دقت نگریسته و امیدوار به تضعیف هرچه زودتر طالبان می باشد، قدرت های منطقوی تلاش می ورزند تنش ها را در داخل و خارج از افغانستان به نفع خود دامن زنند.

به گفته احمد رشید، ایران و پاکستان می خواهند مطمین شوند، تا زمانی که امریکا آماده مذاکرات با رهبران طالبان می شود، آن ها از قبل درشکل دهی سیاسی منطقه سهیم بوده، انتخاب امریکا را محدود ساخته و حالات را درافغانستان به نفع خویش شکل دهند. در چنین یک پروسه تضاد های قومی درافغانستان، تشدید خواهد یافت.

ایالات متحده هنوز هم جنگ افغانستان را هم چو یک جنگ دو جانبهء ضد شورش می بیند و روی اوضاع نظامی درافغانستان بیشتر تمرکز کرده است.
افغانستان درحقیقت با تهدیدات چند بعدی مواجه است که تمام همسایه گان افغانستان را دربر دارد. افغانستان و همسایه گانش متیقن اند که با وجود تعهدات رییس جمهور اوباما مبنی بر خروج تدریجی نیروها از افغانستان، عساکر امریکایی و ناتو درتابستان سال آینده، خروج از آن کشور را آغاز خواهند کرد.

به گفته احمد رشید، رییس جمهور ایران محمود احمدی نژاد هفته گذشته از کابل دیدار کرد و نشان داد که تهران بعد از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، خواهان اعمال نفوذ درافغانستان است.

روسیه و کشورهای آسیای میانه نیز به شکل از اشکال خواهان بحث درمورد آینده افغانستان اند، ولی خطرناک ترین نشانه ها از تضاد هند و پاکستان را می توان در افغانستان مشاهده کرد. این تضادها، در چند هفته اخیر روبه افزایش نهاده است.

به نوشته احمد رشید، حوادث درافغانستان خاطره سال های 1990 را زنده می سازد که در طی آن هند، روسیه و ایران، اتحاد شمال را برضد طالبان حمایت شده از سوی پاکستان و عربستان سعودی، پشتیبانی می کردند.

امروز حالات جدی تر است، هند و پاکستان هردو قدرت های اتمی اند، القاعده و متحدینش در پاکستان و دیگر کشورها، آزادانه فعالیت دارند. منافع ناتو درافغانستان هم خیلی ضیف و شکننده به نظر می رسد. تضادهای قومی افغانستان را ضعیف ساخته است و پکه زدن این آتش ازسوی کشورهای همسایه می تواند، منتج به زوال سیاسی و امنیتی درافغانستان گردد.

ایالات متحده و ناتو گفته اند، خواهان مذاکره با افراد میانه رو طالبان اند ولی امریکا تاحال به تقاضای رییس جمهور کرزی مبنی بر مذاکرات با رهبران طالبان لبیک نه گفته است.
کشورهای ناتو که اتباع شان مخالف دخالت این کشورها درجنگ افغانستان اند، حمایت خویشرا از چنین یک اقدام ابراز داشته اند.

ایران، هند و روسیه از دیر بدین سو مخالف دیالوگ با طالبان بوده اند، چون این کار، باعث نفوذ بیشتر پاکستان درمنطقه و هم منتج به نزدیکی اسلام آباد با واشنگتن می شود. ازسوی دیگر این سه کشور، تندروان مستقر درپاکستان را تهدید جدی درمقابل امنیت خود می دانند.

به گفته احمد رشید، هند مشغول ایجاد اتحاد منطقوی می باشد که درسال های 1990 برضد رژیم طالبان فعالیت داشت. صدراعظم روسیه ولادیمیر پوتین هفته گذشته از هند دیدن کرد و درمورد ستراتیژی مشترک هند و روسیه در افغانستان بحث های داشت. مقامات ارشد هندی درکابل با رییس جمهور کرزی دیدارهای داشته اند و قراراست دراواخر این ماه، وارد تهران شوند.

به نوشته احمد رشید، باوجود این همه حقایق، اردوی پاکستان خواهان شکل دهی حالات درافغانستان است. پاکستان ازسال 2001 به بعد به طالبان افغان پناه داده بود ولی درچند هفته اخیر چندین مقام ارشد طالبان به شمول ملا برادر شخص نمبر دوم طالبان را دستگیر کرده است.
طالبان دستگیر شده کسانی بودند که بدون اجازهء جنرالان پاکستان به همکاری عربستان سعودی با حکومت افغانستان مذاکره می کردند.


رییس جمهور کرزی هفته گذشته دراسلام آباد اعتراف کرد که نگرانی های امنیتی پاکستان درافغانستان برحق است، ولی وی خواهان تسلیم دهی طالبان دستگیر شده به حکومت افغانستان شد.

به گفته احمد رشید، مقامات ارشد افغان به طور خصوصی گفته اند پاکستان میخواهد تلاشهای حکومت افغانستان مبنی بر مذاکرات با طالبان را، سپوتاژ کند.
به نوشته احمد رشید، رییس جمهور کرزی می خواهد واشنگتن را قناعت دهد که مذاکرات با رهبران طالبان را ازطرق وی، نه از طریق پاکستانی ها انجام دهد،.

تعداد از رهبران طالبان به میانجی های غربی و عربی گفته اند، مذاکرات آنان با قدرت واقعی یعنی امریکا، از طریق کرزی بهتر است.
احمد رشید می گوید:
« مقامات امریکایی درجریان مصاحبه ها به من گفته اند، که مقامات ارشد ادارهء اوباما درمورد مذاکرات با رهبران طالبان بحث های داشته اند، ولی نسبت موجودیت اختلاف نظرها دراین مورد، تاحال نتیجه نهایی به دست نیامده است.»
XS
SM
MD
LG