لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۰

«چرا پاکستان ملا برادر را دستگیر کرده است؟»


به گفته مقامات، یک ماه بعد از اعلام دستگیری ملا عبدالغنی مشهور به ملا برادر مرد شماره دوم طالبان، اخیرآً برای محققین امریکایی به صورت منظم اجازه داده می شود تا وی را مورد استنطاق قرار دهند.

به گفته آژانس خبری رویترز، پاکستانی ها برای امریکاییان در مورد دسترسی به ملا برادر محدویت وضع کرده بودند که این امر سبب تنش بین مقامات دو کشور شده بود.

ملا برادر اخیراً در عملیات مشترک امریکا و پاکستان در شهر کراچی دستگیر شد.

دستگیری ملا برادر آن قدر محرمانه صورت گرفته است که تا حال مقامات دو کشور نتوانسته اند بگویند که وی در چه روزی دستگیر شد.

ولی به اساس گزارشات که جزیات آن فاش نشده است، ملا برادر در اواخر ماه جنوری دستگیر شد. مقامات امریکایی که نه خواستند نام های شان افشا شود، گفته اند که تا حالا معلوم نیست که آیا دسترسی امریکاییان به ملا برادر از لحاظ استخباراتی ثمر بخش بوده و یا خیر.

جنرال ستانلی مک کرستال قوماندان عمومی نیرو های امریکا و ناتو در افغانستان در مورد این که آیا دستگیری ملا برادر یک تغییر در بازی بود و یا خیر؟ چیزی نه گفت، ولی مک کرستال به خبرنگاران گفته است که چنین به نظر می رسد که دستگیری ملا برادر رهبری طالبان را تکان داده باشد. وی در مورد استنطاق ملا برادر چیزی نه گفت.

ولی تا حال سوالات در مورد دستگیری ملا برادر بی جواب مانده است که آیا استخبارات قوی پاکستان از متحد قبلی خود یعنی طالبان رو گشتانده است؟ و یا این که ملا برادر را به خاطر دستگیر کرده اند تا در پروسهء مصالحه آینده نقش بازی کنند؟

در همین حال مارک سیدویل یک دیپلومات بریتانوی که در بخش ملکی ناتو در افغانستان کار می کند، می گوید که وی به این فکر است که رهبری طالبان در حال بررسی توانمندی خود هستند، زیرا در حال حاضر آنها نمی دانند که در چه موقف قرار دارند و این یک حرف خوب است و خواست ناتو این است تا طالبان در مورد آینده خود نا مطمین باشند.

به گفته رویترز، پاکستان تلاش کرده تا به مستنطقین امریکایی و افغان اجازهء دسترسی به ملا برادر را ندهند و این عملکرد سبب شکایت مقامات امریکایی شده است.

به گفته رویترز، رابرت مویلر رییس اف، بی، آی یا پولیس فدرال امریکا اواخر ماه گذشته به پاکستان سفر کرد تا بالای مقامات آن کشور فشار وارد کند که اجازهء دسترسی به ملا برادر را پیدا کنند.

ولی به گفتهء یک مقام امریکایی که نه خواست نامش افشا شود، امریکاییان دسترسی مستقیم به ملا برادر دارند. وی گفته است که در این مورد معلومات بیشتر به دست آمده است.

ولی در مورد این که معلومات به دست آمده برای حکومت و نظامیان امریکا موثر بوده، چیزی نه گفته است.

دستگیری ملا برادر بعد از آن صورت گرفت که حامد کرزی رییس جمهور افغانستان در مورد تلاش ها در سطح بالا به خاطر مذاکره با رهبری طالبان سخن گفت.

گزارش های ضد و نقیض موجود است که ممکن ملا برادر با حکومت افغانستان به خاطر پروسهء مصالحه در تماس بوده و این امر سبب دستگیری وی شده باشد.

XS
SM
MD
LG