لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۲

«استفادهء مواد انفجاری توسط شورشیان مبارزهء امریکا را مشکل ساخته است»


واشنگتن پوست
روزنامه واشنگتن پوست در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان « استفاده مواد انفجاری توسط طالبان برنامه امریکا را برای مبارزه با شورشیان به مشکل رو به رو ساخته است.»

روزنامه می نویسد، گرچه در صحنه جنگ فشار ها بر طالبان زیاد شده و فعالیت آنها محدود گردیده است، ولی در بخش دیگر یعنی استفاده از ماین ها و بمب های جاگذاری شده، آنها توانسته اند برای قوای بین المللی و افغان مشکلات زیاد بار آورند.

به گفته مقامات نظامی ناتو استفاده از مواد انفجاری یک بخش از جنگ است که نمی توان به شکل منظم و یا سیستماتیک به آن مبارزه کرد و یا از آن جلوگیری نمود.

به نوشته روزنامه استفاده از این تکتیک بیشترین تلفات را در بین قوای خارجی در افغانستان ایجاد کرده است زیرا کدام تکیک مشخص جنگی برای جلوگیری از این عمل وجود ندارد.

در عراق قوای امریکایی توانستند با جلوگیری از رسیدن مواد انفجاری ایران و به مرور زمان با خاموش نمودن تشنج های قومی در این کشور حملات انتحاری و انفجاری را کاهش دهند. اما در افغانستان تا حال نتوانسته اند به چنین پیروزی دست یابند.

از این رو به نوشته روزنامه، وزیر دفاع امریکا رابرت گیتس یک گروهی را موظف کرده است که در ظرف شش ماه راه های محدودیت این تکتیک مخالفین را در افغانستان جستجو کنند و یک پاسخی را به این مشکل به دست آورند.

نشریه سازمان عفو بین المللی
نشریه سازمان عفو بین المللی یا امنستی انترنیشنل در شماره اخیر خود می نویسد، این اقدام که قوای کوماندوی امریکا تحت فرمان جنرال ستانلی مک کریستال قرار می گیرد، یک قدم خوب است و می تواند در کاهش تلفات ملکی در افغانستان نقش داشته باشد.

اکثریت تلفات ملکی در افغانستان در عملیات قوای کوماندی این کشور رخ می دهد، زیرا این قوا با شرایط خاص خود عمل می کنند.

در نشریه آمده است که در افغانستان گروه های گونا گون امنیتی دیگر هم فعال می باشند، حتی واحد های خصوصی امنیتی که خود سرانه عمل می کنند و بعضاً بدون محاکمه مردم را تیرباران می کنند.

امنستی می نویسد، برای جلوگیری از کشتار بیشتر مردم بی گناه در افغانستان این بهتر است که کشور های دیگر هم قوای خاص و کوماندوی خود را تحت یک قومانده واحد قرار بدهند و موسسات خصوصی امنیتی هم به جوابگویی کشیده شوند.

نشریه به چندین حادثه اشاره می کند که عساکر خارجی با یونیفورم خود افراد غیر مسلح را از خانه های شان بیرون کرده و بدون پرس و جو آنها را هدف تیر قرار داده است که اکثر این وقایع در جریان شب صورت می گیرد.

نشریه می نویسد فرمان جنرال مک کریستال که در جریان شب تلاشی خانه ها را محدود ساخته است نیز در کاهش تلفات ملکی و جلوگیری از کشتار های بی سوال و جواب کمک خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG