لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۷

«افغان ها باید مسوولیت آینده شان را خود به دست گیرند»


رییس حافظ صلح سازمان ملل متحد دیروز گفت، زمان آن فرا رسیده تا جامعه بین المللی اقدامات جدی را روی دست بگیرد و به افغان ها اجازه دهند تا مسوولیت آینده شان را خود به دست گیرند و روند افغانی شدن فرا تر از یک شعار باشد.

الن لی روی به شورای امنیت سازمان ملل گفت که حکومت افغانستان آرزومند است تا رهبری کشور را به عهده گیرد.

در صورت که مسوولیت برای افغان ها داده نشود، جامعه جهانی به خاطر رسیدن به اهداف خود در این کشور قبول خطر کرده است.

آژانس خبری اسوشیتید پرس می نویسد، به گفته روی، مالکیت در هر دو بخش یعنی نظامی و ملکی برای افغان ها داده شود و جامعه بین المللی این کشور را در این راستا همکاری کند.

ظاهر طنین، سفیر و نماینده افغانستان در سازمان ملل به شورای امنیت سازمان ملل گفته است، در سال جاری حکومت افغانستان چالش های رهبری را به عهده گرفته و اولویت حکومت افغانی ساختن است، بدین معنی که افغان ها در تمام عرصه مسوولیت را به عهده بگیرند.

به گفته طنین، سال مصروف پیش روی افغانستان قرار دارد و این یک آزمایش برای قوت افغان ها است و به کمک جامعه بین المللی افغانستان به مسیر موفقیت روان خواهد شد.

اسوشتیتد پرس می گوید، اظهارات لی روی بر اساس آخرین گزارش بانکی مون سرمنشی سازمان ملل متحد بود.

در این گزارش آمده است که سه ماه آینده، مصروف ترین زمان برای افغانستان است.

این در حالیست که حامد کرزی رییس جمهور افغانستان جرگه صلح را در ماه ثور سال آینده به خاطر مصالحه ملی فرا خوانده است.

اسوشیتید پرس می نویسد، در ماه جون افغانستان برای اولین بار کنفرانس بین المللی را در کابل برگزار می کند که به گفته لی روی، آغاز سیستماتیک روند افغانی شدن را نشان می دهد تا این کشور اولویت ها و پروگرام های خود را به خاطر جلب کمک ارایه کند.

در حالیکه عملیات نظامی جریان دارد، آماده گی برای انتخابات پارلمانی در ماه سپتامبر گرفته می شود.

به گفته بانکی مون، این رویداد ها ممکن اساس ساختار را برای مرحله انتقالی بگذارد تا افغان ها نقش رهبری بزرگ تر را به عهده بگیرند.

بانکی مون می گوید، تمرکز مرحله انتقالی این است تا حاکمیت افغان ها واقعی شود.

به گفته وی، بدون ظرفیت و مسوولیت، حاکمیت نمی تواند وجود داشته باشد و هدف مرحله انتقالی این است تا اطمینان حاصل شود که حکومت افغانستان هم ظرفیت دارد و هم می تواند مسوولیت را به خاطر تطبیق حاکمیت واقعی به عهده گیرد.

بانکی مون همم چنان هوشدار داد، در صورت که جامعه بین المللی حکومت افغانستان را کنار بگذارد، مرحله انتقالی به چالش مواجه خواهد شد. وی هم چنان خواهان ذهنیت جدیدی که نشان دهنده احترام بیشتر برای افغان ها باشد، شد. زیرا به گفته بانکی مون، افغان ها کشور شان را خود بهتر می شناسند.

در همین حال، لی روی گفته است که حکومت افغانستان باید نشان دهد که در روند مرحله انتقالی حسابده است و می تواند تا از مرحله انتقالی بگذرد.

به گفته ظاهر طنین، اولین گام این است تا حرکت طالبان معکوس شود و امنیت در سراسر کشور تامین گردد.

طنین هم چنان گفت، به کمک جامعه بین المللی پروسه تربیه پولیس و اردو به تدریج شرایط را فراهم خواهد کرد تا مسوولیت امنیتی را از قوای خارجی بگیرند.

به گفته طنین:
« به کمک جامعه بین المللی، افغانستان در 5 سال آینده تمام مسوولیت ها را خود به عهده خواهد گرفت.»

وی هم چنان تاکید کرد که پروسه مصالحه ملی و انتخابات باید افغانی باشد.

در ماه گذشته، رییس جمهور کرزی فرمانی را صادر کرد که برایش اجازه تعیین تمام 5 عضو کمسیون شکایات انتخاباتی را می دهد.

این فرمان رییس جمهور کرزی مورد انتقاد قرار گرفت و در نتیجه در ماه جاری رییس جمهور کرزی از تصمیم خود گشت و اجازه داد تا دو عضو این کمسیون از اتباع خارجی تعیین شوند.
XS
SM
MD
LG