لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۶

«نقش پاکستان، بعد از ختم جنگ در افغانستان»


پاکستان می خواهد در ختم جنگ افغانستان نقشی داشته باشد و این را خوب می داند که چگونه؟ عنوان یک مطلب روزنامهءایکونومیست چاپ برتانیا می باشد که در آن، از نقش پاکستان در ختم جنگ در افغانستان سخن گفته شده است.

قراراست یک هیات بلند رتبهء پاکستان به زودی جهت ازسرگیری بحث های ستراتیژیک با امریکا، وارد واشنگتن شود. این بحث ها به تاریخ 24 ام ماه مارچ آغاز می گردد و پاکستان درآن، روی نقش خود در ختم جنگ درافغانستان با مقامات امریکایی بحث خواهد کرد.

دستگیری ملا عبدالغنی برادر شخص نمبر دوم طالبان که اخیراً توسط مقامات پاکستانی صورت گرفت و هم دستگیری یک تعداد دیگر از یاران وی توسط نیروهای پاکستانی، این کشور را درموقف خوب، درختم بازی جنگ درافغانستان قرارداده است.

ریاست هیات پاکستانی را وزیر خارجه آن کشور شاه محمود قریشی به عهده خواهد داشت. وی را دراین سفر رییس اردو و رییس اداره استخباراتی پاکستان یا آی اس آی همراهی می کنند.

امریکا هیات خود را دراین بحث ها ها که سال گذشته به سویهء معین وزارت خارجه بود، ارتقا داده، این بار وزیر خارجهء امریکا هیلاری کلنتن خودش، دراین بحث های مهم دخیل خواهد بود.

قراراست این بحث ها شامل مسایل دوجانبه به شمول کمک به اقتصاد ضعیف پاکستان و هم چنان گفتگو درمورد انرژی ملکی اتمی آن کشور باشد.

شاه محمود قریشی وزیر خارجهء پاکستان دیروز درمورد دیدار آینده اش از واشنگتن گفت، کشورش دراین دیدار، خواهان مشارکت وسیع و دراز مدت با امریکا خواهد شد.

وی اظهار داشت:
«به باورمن ملاقات آیندهء ما فرصت خوب را برای ایجاد اعتماد دوباره میان دوطرف میسر خواهد ساخت. ما نیاز به آرامش در هر بخش داریم. ما باید مشارکت خویش را به مسیر به پیش ببریم که درآن منافع متداوم هردوطرف نهفته باشد.»
به نوشتهء مقاله دی ایکونومیست:
آیندهء افغانستان مهم ترین موضوع بحث میان مقامات امریکا و پاکستانی خواهد بود. این موضوع درداخل پاکستان اغلباً تحت کنترول اردوی نیرومند و اداره استخباراتی آن کشور قرارداشته است.

پاکستانی ها مطمین اند که امریکا نگرانی های پاکستان یا به اصطلاح گرداب را که آن کشور در آن گیر مانده است درک خواهد کرد، یعنی، نیرومند شدن هندوستان در شرق، روابط نا معلوم با ایران درغرب و افزایش نفوذ هندوستان در شمالغرب یعنی درافغانستان.


درحالی که یک تعداد، دستگیری ملا برادر را همچو تغییر در ستراتیژی پاکستان درمقابل یاران قدیم جهادی آن کشور می دانند، یک تعداد دیگر به این نظرند که این اقدام پاکستان، یک تلاش برای بدست گرفتن کنترول طالبان در مذاکرات صلح می باشد. ملا برادر کسی بود که بدون اجازهء پاکستان با حکومت رییس جمهور کرزی تماس های داشت.

به گفته یک مقام ارشد پاکستانی، دستگیری ملابرادر منتج به پیروزی دوبرابر پاکستان شده است، یعنی این کشور هم یک طالب را دستگیر کرده است که مشکل آفرین شده بود وهم تحسین امریکا را به سبب دستگیری یک رهبر تندرو به دست آورده است.
ولی به گفته مقاله دی ایکونومیست پاکستان باین عمل اش با انتقادات جدید مواجه شده است. رییس جمهور کرزی به سبب دستگیری ملا برادر خشمگین است. کشورهای دیگر منطقه مثل، هند، ایران و روسیه به این نظراند که پاکستان می خواهد در مذاکرات صلح با طالبان نقش رهبری یا کنترول کننده را به دست داشته باشد.
به گفته احمد رشید ژورنالیست و کارشناس پاکستانی، با مداخلات تازهء پاکستان در کشورهمسایه افغانستان، خطر آن وجود دارد که مسابقهء جدید میان قدرت های منطقه درافغانستان آغاز شود و حالات درآن کشور همان شکلی را به خود گیرد که در دههء 1990 با آن روبرو بود که درآن دست نشانده گان قدرت های مختلف منطقه، درداخل افغانستان باهم درگیر بودند.
XS
SM
MD
LG