لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۴

«دور جدید مذاکرات بین پاکستان و امریکا آغاز میشود»


ریچارد هولبروک نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان
ریچارد هولبروک نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان
ایالات متحده و پاکستان قرار است هفته آینده در واشنگتن یک دور نو مذاکرات استراتیژیک را آغاز نمایند که اولین مذاکرات به سویه وزیران بین دو کشور می باشد.

نماینده خاص ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان ریچارد هولبروک روز جمعه به خبرنگاران گفت که این مذاکرات توسعه مشارکت بین امریکا و پاکستان را نشان می دهد.

هیات امریکا در این مذاکرات توسط وزیر خارجه این کشور هیلری کلنتن رهبری خواهد شد که در آن وزیر دفاع رابرت گیتس، لوی درستیز قوای مشترک امریکا ادمیرال مایک مولن و مقامات بلند رتبه شبکه های زراعت، تجارت و اقتصاد امریکا نیز سهم خواهند داشت.

هیات پاکستان را در این مذاکرات وزیر خارجه این کشور شاه محمود قریشی رهبری خواهد کرد.

جنرال اشفاق کیانی قوماندان اعلی اردوی پاکستان و مقامات بلند رتبه بخش دفاعی، مالی و زراعتی این کشور هم در این مذاکرات حضور خواهند داشت.

آقای هولبروک گفت که در این مذاکرات موضوعات مختلف در ساحه همکاری بین دو کشور مطرح خواهد شد.
وی در مورد گفت:
« ایالات متحده در روند تقویه موسسات دموکراتیک در پاکستان و تلاش ها برای رشد اقتصادی، توسعه امکانات، برخورد با مشکل انرژی و آب و مبارزه علیه تروریزم که امنیت و ثبات پاکستان، منطقه و امنیت ملی امریکا را تهدید می کند، از حکومت پاکستان حمایت خواهد کرد.»

روز 18 مارچ وزیر خارجه پاکستان قریشی گفته بود که پاکستان با یک برنامه ده مادی پیشنهادات برای مذاکرات به امریکا می رود که مسایل اقتصادی، انرژی و تکنالوژی هم جز آن می باشد.

تحلیلگران به این نظر اند که مبارزه علیه تروریزم در این مذاکرات در مرکز توجه قرار خواهد داشت.

در مبارزه امریکا علیه القاعده و طالبان، پاکستان نقش کلیدی دارد و امریکا از پاکستان می خواهد که در این راستا تلاش ها را گسترش بدهد.

در ماه های اخیر قرار معلوم پاکستان اقدامات را برای تعقیب و توقیف طالبان افغان در خاک پاکستان بیشتر ساخته است که دستگیر شدن ملا عبدالغنی برادر نفر شماره دوم طالبان افغان نمونه آن می باشد.

آقای هولبروک از این اقدامات حکومت پاکستان و بازداشت افراد طالبان استقبال کرده گفت:
« ما بیش از حد خشنود می باشیم که حکومت پاکستان نفر شماره دوم طالبان را دستگیر کرده است. اکنون او به جای قرار گرفته است که به آن تعلق دارد و بسیار افراد دیگر یا توقیف شده و یا از بین برده شده اند که این عمل فشار را بر طالبان خیلی زیاد کرده است. این اقدام به دلایل ساده اقدام خوب می باشد. این عمل برای عملیات نظامی که در افغانستان جریان دارد مثبت تمام می شود.»

در ماه جنوری وزیر خارجه امریکا خانم هیلری کلنتن یک استراتیژی دراز مدت را برای ایجاد ثبات در افغانستان و پاکستان برملا ساخت.

به اساس این برنامهء امریکا، پاکستان تقویه می شود تا بتواند بر علیه افراط گرایان بهتر مبارزه کند.

اردوی امریکا در اوایل ماه جاری اعلان کرد که 1000 راکتی را که با شعاع لیزر رهنمایی می شوند به پاکستان می فرستد تا این کشور بتواند شورشگران را که در سرحدات با افغانستان فعالیت می کنند به شکست رو به رو سازد.

علاوه بر آن کانگرس امریکا هم یک برنامه هفت و نیم ملیارد دالری کمک را به پاکستان تصدیق کرده است که این پول در 5 سال به پاکستان داده خواهد شد.

XS
SM
MD
LG