لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۸

«ایران در مورد اعدام زندانیان افغان ابراز بی خبری کرد»


فدا حسین مالکی سفیر ایران در کابل
فدا حسین مالکی سفیر ایران در کابل
مقامات دولتی افغان می گویند، جهت روشن کردن سرنوشت هزاران زندانی افغان در ایران تماس های تازه را با آن کشور برقرار کرده اند.

کبیر فراهی معین وزارت خارجه افغانستان که به روز شنبه در اجلاس عمومی ولسی جرگه صحبت می کرد، گفت که جانب ایران در رابطه به حکم اعدام زندانیان افغان ابراز بی اطلاعی کرده و گفته است که در این مورد تحقیق می کند.

آقای فراهی به ادامه افزود.
« در هر دو موضوع یاد شده یادداشت های رسمی به سمع سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل نیز ارسال گردیده و از سفیر جمهوری اسلامی در کابل خواسته شد جهت وضاحت بیشتر قضیه به مقر وزارت امور خارجه تشریف بیاورد. آقای مالکی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل یاد آور شد که وی شخصاً خبر اعدام را از رسانه های افغانی شنیده است و آرزو کرد که مرجع مشخص که هم چو حرف ها را گفته است به ما معرفی شود. سفیر ایران در ضمن گفت که موافقتنامهء انتقال محبوسین به حبس، جدیداً به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و جهت طی مراحل نهایی به شورای نگهبان محول شده است که به زودی مرعی الاجرا بودن آن اعلام خواهد شد. »

به اساس گزارش یک هیات ولسی جرگه که در این اواخر جهت بررسی وضعیت زندانیان افغان به ایران سفر کرده بود، گفته است حدود 5700 تن از افغان ها در زندان های ایران محبوس هستند که از این میان 3000 تن آنان محکوم به اعدام شده اند.

در عین حال حبیب الله غالب وزیر عدلیه افغانستان در مجلس بخش های از توافقات میان افغانستان و ایران را در خصوص محبوسین به خوانش گرفت.

اعضای ولسی جرگه افغانستان نیز این تماس ها را امیدوار کننده می خوانند و می گویند که امکان دارد این گفتگو ها منجر به یافتن راه حل برای قضیه زندانیان افغان و انتقال آنان به افغانستان شود.

قبل از این نیز وزیر عدلیه افغانستان، معین وزارت خارجه و مقامات وزارت مهاجرین جهت بحث در مورد وضعیت زندانیان افغان در ایران به مجلس عمومی ولسی جرگه فرا خوانده شده بودند و وعده دادند که در زمینه تلاش های شان را انجام می دهند.

گفته می شود که اکثر زندانیان افغان در ایران و به خصوص زندانیان به جرم قاچاق مواد مخدر، محکوم به مرگ شده اند.


گزارش از فوزیه «احسان»
XS
SM
MD
LG