لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۱

مصاحبه اختصاصی با ایرک تریمبلی در مورد آغاز عملیات در کندهار


ایرک تریمبلی سخنگوی نیروهای آیساف در افغانستان
ایرک تریمبلی سخنگوی نیروهای آیساف در افغانستان
آقای اریک تریمبلی سخنگوی نیروهای آیساف در افغانستان، از این که برای ما فرصت مصاحبه را دادید سپاسگزاریم، در آغاز می خواهم از شما در مورد عملیات کندهار بپرسم.
گزارش های وجود دارد که آماده گی ها برای عملیات کندهار آغاز شده، اگر در این مورد معلومات بدهید؟

آماده گی ها به منظور راه اندازی عملیات در قندهار از سوی نیروهای افغان و ایتلاف گرفته شده است.
آماده گی های اولیه از قبل آغاز شده است، در نخستین مراحل به مساله رفت و آمد در مسیر راه ها و حضور مردم، توجه صورت می گیرد.
هم چنان تلاش می شود تا روابط میان حکومت در کابل و ادارات محلی در ولسوالی ها نیز تامین گردد تا آنان از نیازمندی های باشنده گان مناطق آگاه شوند.

عملیات برضد مخالفان مسلح در قندهار دقیقاً چی وقت آغاز می شود؟

آماده گی ها برای این عملیات به طور کامل گرفته شده، در این عملیات برخی شبکه ها نیز از بین برده شده، شاید برای تامین امنیت در تمام ولسوالی های این ولایت نیاز به نیرو های بیشتر افغان و بین المللی باشد.
فعلاً ما سرگرم آماده کردن این عساکر هستیم. اما از این مساله مهم تر آوردن ثبات دوامدار و تهیه خدمات برای مردم کندهار است.


درعملیات کندهار به چی تعداد عساکر افغان و خارجی اشتراک خواهند داشت؟

در این مرحله پلان گذاری برای من مشکل است که در مورد تعداد دقیق عساکر چیزی بگویم، چرا که فعلاً ما مصروف جمع آوری گزینه ها هستیم تا این که معلوم شود که از کدام گزینه استفاده می کنیم.
اما در عملیات کندهار نسبت به عملیات مرکزی هلمند تعداد زیاد عساکر اشتراک خواهند داشت.


این عملیات در حالی راه اندازی می گردد که دولت افغانستان مصروف کار بالای پروسه صلح است، به نظر شما آیا عملیات کندهار تلاش ها برای آوردن صلح را به مشکل مواجه نمی سازد؟

من این طور فکر نمی کنم، اجازه دهید برای تان بگویم که چرا؟
به نظر من دولت افغانستان با مردم این کشور تعهد کرده است تا صلح را تامین کند. یا بهتراست بگویم برای تامین بهتر ثبات و برای حکومتداری خوب و انکشاف شما به تامین امنیت نیاز دارید.
بناءً به همین منظور نیاز است تا نیروهای امنیتی افغان یک جا با نیروهای بین المللی عملیات مشترک را راه اندازی کنند.


یک تن از اعضای کابینه که در عین حال مسوولیت کمسیون تخنیکی جرگه مشورتی صلح را نیز به عهده دارد، به شورای ملی گفت که شاید رییس جمهور کرزی از نیرو های بین المللی بخواهد تا قبل از جرگه صلح عملیات کندهار را راه اندازی نکنند، نظرشما در این مورد چیست؟

رییس جمهور کرزی فیصلهء راه اندازی عملیات در مارجه و نادعلی را کرده بود، و من مطمین هستم که جنرال صاحب وردگ و جنرال مک کرستال یک بار دیگر از رییس جمهور کرزی و مقامات ذیربط اجازه خواهند گرفت تا عملیات در کندهار آغاز شود.

شما چگونه اطمینان داده می توانید که در جریان عملیات کندهار افراد ملکی تلف نمی گردند و سوال دیگر این است که این عملیات تا چی وقت ادامه خواهد داشت؟

به نظرمن این عملیات تا وقتی ادامه خواهد داشت تا وضعیتی به میان آید که فضای صلح برقرار و امنیت به طور کامل تحت کنترول درآید.
هم چنان نیرو های اردو و پولیس ملی افغانستان در آن جا استحکامات شان را بیشتر تقویت کنند.
به جواب سوال اول شما در رابطه به تلفات ملکی باید بگویم که نیرو های افغان و ایتلاف هر روز تلاش های شان را بیشتر می سازند تا بتوانند از تلفات ملکی جلوگیری کنند و بسیار مشکل است که در جریان جنگ هیچ تلفاتی بر افراد ملکی وارد نشود.


بعضی اوقات تلفات ملکی بسیار ساده به میان می آید به این معنی که قبل از بمباران هیچ تحقیق صورت نمی گیرد و نه هم بالای آن غور می شود.
طور مثال می خواهم به تلفات ملکی در ولایت دایکندی اشاره کنم. آنها در یک موتر بس که زنان هم در آن شامل بودند با لباس های مختلف و جالب تر از همه این که در جریان حمله توسط هلیکوپتر آنها به خوبی دیده می شدند، اما باز هم تلفات ملکی به وجود آمد. چرا این طور می شود؟

من می خواهم در مورد این مساله کمی با تفصیل صحبت کنم. در این جا دو مورد بالقوه وجود دارند، یکی اهداف تعیین شده است که شما قبلاً معلومات استخباراتی از آن دارید.
شما تعقیب کرده اید و مطمین هستید که معلومات استخباراتی را از جوانب مختلف جمع آوری کرده اید، و شما وسایل مکمل دارید تا بالای آن حمله کنید در این موارد شما تحت حمله قرار ندارید.
مورد دیگر این است که عساکر شما از جوانب مختلف مورد حمله قرار دارند و شاید هم عساکر تان درگیر جنگ سخت با مخالفان مسلح شوند و چنین معلومات استخباراتی هم موجود باشد که نیروهای تازه با مخالفین می پیوندند و در این باره معلومات اضافی از منابع مختلف استخباراتی جمع آوری شود.
در رابطه به رویداد ارزگان تا اکنون هم تحقیقات ادامه دارد، و بهتر است این مساله را بگذاریم که محققین وزارت های داخله، دفاع و آیساف بعد از تحقیقات نتیجه را به دست آرند.
XS
SM
MD
LG