لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۷

«جاپان 41 اعشاریه 5 ملیون دالر را به افغانستان کمک می کند»


شیگیوکی یوروکی سفیر چاپان در کابل
شیگیوکی یوروکی سفیر چاپان در کابل
جاپان در ادامه کمک هایش به روند بازسازی و تقویت اقتصادی در افغانستان مساعدت های تازه را به این کشور متعهد شده است.

سفیر جاپان در کابل پس از چاشت روز دوشنبه قرارداد چهار پروژه را که ۴۱ اعشاریه ۵ ملیون دالر ارزش دارد با وزیر خارجه افغانستان امضا کرد.

داکتر زلمی رسول وزیر خارجه افغانستان پس از امضای این قرارداد ها در مورد پروژه های که با استفاده از مساعدت های جاپان عملی خواهد شد توضیحات بیشتر داده، گفت:
« کشور دوست جاپان یکی از کمک کننده های اصلی افغانستان بوده است. در نشست امروز ما چهار پروژه را با کشور جاپان به امضا رساندیم که مصارف آن ها از طرف کشور جاپان تمویل می شود.
در پروژه اول جاپان 16 ملیون دالر به طور نقد در اختیار وزارت مالیه دولت افغانستان قرار می دهد. وزارت مالیه از این پول مواد سوخت مانند تیل دیزل و پطرول خریداری کرده و به بازار به فروش می رساند.
پروژه دوم تهیه برق آفتابی برای میدان هوایی کابل است که هزینه آن حدود 7 ملیون دالر می شود.
پروژه سوم احداث خطوط رنوی یا نشست و برخواست طیارات در میدان هوایی کابل است که هزینه آن حدود 560 هزار دالر امریکایی می شود.
و پروژه اخیر پروژه احداث سرک حلقوی مزار شریف است و حدود 17 اعشاریه 5 ملیون دالر در احداث این سرک به مصرف خواهد رسید.»

در یک اعلامیهء که از سفارت جاپان در کابل به نشر رسیده آمده است که این کشور اخیراً پنج ملیارد دالر دیگر را نیز برای تامین ثبات و بازسازی در افغانستان تعهد کرده است.

در همین حال شیگیوکی یوروکی سفیر چاپان در کابل ابراز امیدواری نمود که کمک های تازه کشور اش در روند بازسازی و رشد اقتصادی افغانستان موثر تمام شود.
وی در ادامه گفت:
« این پروژه ها تا 5 سال آینده تکمیل می شوند. امیدوارم با تکمیل شدن پروژه های مذکور مردم افغانستان شاهد تغییرات مثبت اقتصادی و ترانسپورتی در کشور شان باشند. من به نماینده گی از حکومت و مردم جاپان برای شما اطمینان می دهم که ما در راستای بازسازی و آوردن صلح در افغانستان با شما همکار خواهیم بود.»

جاپان یکی از کشور های کمک کننده به افغانستان است که به گفته مقامات طی هشت سال گذشته حدود دو ملیارد دالر به بخش بازسازی این کشور مساعدت نموده است.

اما انتقاد های زیادی می شود که از کمک های جاپان و سایر کشورها درست استفاده نمی گردد.

مردم می خواهند تا مساعدت های تمام کشور های کمک کننده به افغانستان به صورت شفاف به مصرف برسد و در عین حال از روند کار پروژه ها به هدف کیفیت بهتر آن نیز باید نظارت جدی به عمل آید.


گزارش از ستار «فروغ»
XS
SM
MD
LG