لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۰

«پالیسی جدید ادارات محلی تصویب شد»


غلام جیلانی پوپل رییس ادارهء ارگان های محلی افغانستان
غلام جیلانی پوپل رییس ادارهء ارگان های محلی افغانستان
ادارهء ارگان های محلی افغانستان می گوید، تصویب پالیسی جدید ادارات محلی زمینه را برای آوردن تغییرات عمده مبنی بر بهتر شدن حکومتداری خوب و انکشاف ادارات محلی در ولایات فراهم خواهد کرد.

رییس ادارهء ارگان های محلی افغانستان که به روز سه شنبه در یک نشست خبری در مورد این پالیسی معلومات می داد گفت، با تطبیق پالیسی جدید، 25 درصد بودجهء انکشافی ولایات در اختیار ادارات محلی قرار داده می شود تا خود پروژه های انکشافی را تعیین کرده و آن را به مصرف برسانند.

غلام جیلانی پوپل می گوید که پالیسی جدید، ادارات محلی را قادر می سازد تا خود به منظور پیشرفت امور کاری در تمام عرصه ها تصمیم گیرند.
وی در ادامه گفت:
« به ولایات و ولسوالی ها صلاحیت های کافی در قسمت برطرفی و مقرری مامورین، بودجه سازی ولایتی و ولسوالی، ترتیب پلان های انکشافی ولایتی و هم چنان پلان های انکشافی ولسوالی داده شده است.»

مقامات ادارهء ارگان های محلی افغانستان می گویند که در تدوین پالیسی جدید ادارات محلی نظریات نماینده گان مردم تمام ولایت ها نیز گنجانیده شده است.

به گفتهء این مقامات به منظور تطبیق بهتر این پالیسی نیاز است تا ظرفیت ادارت محلی نیز بلند برده شود.

به اساس این پالیسی صلاحیت شورا های محلی نیز بیشتر شده و این شورا ها می توانند در صورت دریافت نواقص در امور کاری مقامات محلی، آنها را فرا خوانده تا در مورد وضاحت بدهند.

در همین حال تعدادی از کارشناسان افغان از تصویب پالیسی جدید ادارات محلی استقبال کرده و می گویند که در قسمت تطبیق آن باید تاکید بیشتر صورت گیرد.

مطیع الله خروتی یکی از این کارشناسان می گوید اگر این پالیسی به صورت کامل تطبیق نگردد، موثریت نخواهد داشت.
آقای خروتی در مورد گفت:
« در سکتور های هشت گانهء که به منظور استراتیژی انکشافی ملی افغانستان ترتیب شده، یکی از این سکتور ها حکومتداری خوب و حاکمیت قانون است. اگر این موضوع تطبیق شود نتیجه خوب می دهد و اگر مانند سایر موضوعات روی کاغذ بماند و جنبه عملی نگیرد، هیچ ثمری در قبال نخواهد داشت.»

به گفتهء مقامات ادارهء ارگان های محلی افغانستان این پالیسی به صورت تدریجی در تمام ولایت ها تطبیق می شود.

در قانون اساسی افغانستان نیز تاکید شده است تا به منظور بهبود امور اجتماعی، اقتصادی و انکشافی باید صلاحیت های لازم برای ادارات محلی داده شود.

مقامات ارگان های محلی افغانستان اظهار امیدواری می کنند تا پالیسی جدید ادارات محلی طی مدت پنج سال در تمام ولایت های افغانستان تطبیق شود.


گزارشگر: سید فتح محمد « بها »
XS
SM
MD
LG